Boğazdan 'tehlikeli geçişe' eylem hazırlığı

Güncelleme Tarihi:

Boğazdan tehlikeli geçişe eylem hazırlığı
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 03, 2001 00:00


Doğa ile Barış Derneği, 7-8 Mayıs tarihlerinde boğazlardan geçmesi beklenen Malta bandıralı petrol tankerini, çok sayıda teknenin katılımı ile İstanbul Boğazı'nda protesto etmeye hazırlanıyor.

İki kez trafiğe kapatılması düşünülen boğazdaki eylem sırasında, gemilerin uluslararası kanallarından Türkçe, İngilizce, Rusça ve Bulgarca anonslar yapılarak, ''Boğazlar petrol boru hattı değil, dostluk ve barış yoludur'' mesajı verilecek.

Doğa ile Barış Derneği Başkanı Yüksel Üstün, Malta bandıralı Sea Magic adlı petrol tankerinin 29-30 Nisan tarihlerinde boş olarak boğazlardan Karadeniz'e geçtiğini ve dün Supsa'ya ulaştığını söyleyerek, 5 Mayıs 2001 tarihine kadar yükleme yapması beklenen geminin, 7-8 Mayıs tarihlerinde de boğazlardan dolu olarak geçeceğini bildirdi. Üstün, geminin 274 metre uzunluğunda olduğunu belirtti.

Üstün, eylem sırasında boğazı iki kez trafiğe kapatmayı planladıklarını belirterek, eylemde çevre örgütlerince ''İstanbul'un doğal kültürel ve tarihi değerleri deniz kazalarına feda edilemez'', ''Türk boğazları, petrol boru hattı değildir'', ''Türk boğazları bölgesini, İstanbul ve Çanakkale şehirleri ile yaşayanlarını koruyalım'', ''Türk boğazları insanlık için dostluk ve barış yoludur'', ''Felaketten önce...güvenlik için elele'' gibi mesajların yer aldığı döviz, pankart ve afişlerin taşınacağını anlattı.

TANKER GEÇİŞLERİNDE TEHLİKE ARTIYOR

Yüksel Üstün, Karadeniz ve Türk boğazlarından geçen gemilerin ve özellikle tehlikeli madde taşıyan tankerlerin, bölgedeki yaşam, doğal,tarihi, kültürel ve ekonomik değerler ile denizcilerin can ve mal güvenlikleri açısından tüm bölge ülkeleri için tehlike oluşturduğunu ve bunun her geçen gün arttığını söyledi. Üstün, şunları kaydetti:

50 YILDA 500 KAZA

''Bölgede özellikle Türk boğazlarında son 50 yılda 500'ün üzerinde deniz kazası olmuştur ve birçok kazanın da şans eseri ucuz atlatılmıştır. 1979'da Romanya bandıralı İndependenta tankeri kaza sonucu yandı ve 43 denizci yanarak öldü, 95 bin ton ham petrol kısmen denizde ve kısmen teknenin içinde yanarak, büyük bir çevre felaketi oluşturdu. Bukaza denize dökülen petrol bakımından dünyanın onuncu büyük tanker kazası olarak tarihe geçti.''

Yüksel Üstün, Tengiz-Novorossisk petrol boru hattının işletmeye açılması ile yakın gelecekte, Karadeniz ve Türk boğazlarından geçecek petrol tankeri sayısı ve boyutlarının daha da artacağını vurgulayarak ''Bu durum zaten fazlasıyla aşılmış olan İstanbul Boğazı'nın sosyal, ekolojik ve fiziksel kaldırma kapasitesinin daha da aşılmasına neden olacaktır. Bu korkunç bir gelişmedir'' dedi.

HER GEÇEN YIL GEMİ SAYISI ARTIYOR

Doğa ile Barış Derneği'nin İstanbul Boğazı'ndaki trafiğe ilişkin istatistiklerine göre, 1996 yılında boğazdan 62 ülkenin bayrağını taşıyan toplam 49 bin 952 gemi geçiş yaptı. Bu gemilerin yüzde 38'ini ise Türk Bayraklı gemiler oluşturuyor. Son bir yıldaki geçen gemi sayısındaki artış yüzde 6,5. Boğazdaki yerel deniz trafiği nedeni ile küçük tekneler karşılıklı iki binden fazla sefer yapıyor. Boğazdan geçen tankerlerin yüzde 47'sinin, boyu 150 metreden büyük. (İstanbul/aa)

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!