Bilimsel kongre adı altında seks turizmi

Güncelleme Tarihi:

Bilimsel kongre adı altında seks turizmi
Oluşturulma Tarihi: Aralık 04, 2001 02:00

İlaç firmalarının doktorlara Nataşalı tatil promosyonu sunduğu iddiası tıp çevrelerinde yankı uyandırdı. İzmir Eczacı Odası Başkanı da skandalı doğrulayarak, ‘‘Üstelik Nataşa'nın parasını devlet ödüyor’’ dedi.

İzmir Tabip Odası Genel Sekreteri Aşkın Demirci'nin bazı ilaç firmalarının satışları artırmak için ‘‘promosyon’’ adı altında doktorlara ‘‘Nataşalı tatil’’ sunduğunu açıklaması, tıp camiasında yankı uyandırdı. İzmir Eczacı Odası Başkanı Levent Kamacık da Demirci'yi onaylayarak ‘‘Ne yazık ki söylenen doğru’’ dedi.

Teklifi kabul etmeyen hekimlerden 7- 8 ihbar aldıklarını açıklayan Dr. Aşkın Demirci, ‘‘Hatta beyaz kadın ticaretinin yoğun olduğu Romanya ve Rusya gibi ülkelere bilimsel kongre adı altında hekimler götürülüyor. Ama bunları yapanlar tabii ki azınlıkta kalıyor. Ancak 78 bin hekimden 50 binine ilaç firmaları promosyonla ulaşıyor’’ dedi.

NATAŞA PARASI DEVLETTEN

İzmir Eczacı Odası Başkanı Kamacık da, ‘‘Ne yazık ki söylenenler doğru. Üstelik Nataşa'nın parasını, taneyle ilaç vermeyi planlayan devlet ödüyor. Bu sorunun çözümü, izleme gruplarıyla hangi hekimin hangi ilaçtan ne kadar yazdığının takibinde’’ dedi. Kamacık, ilaçta promosyonla ilgili pek çok ihbar aldıklarını, bu ihbarları eczacıların yanı sıra rekabet halindeki ilaç firması mümessillerinin yaptığını söyledi. Pazarın daralması, ilaç üretim kapasitesinin artması nedeniyle bu ilişkilerin çığırından çıktığını belirten Kamacık, şunları söyledi:

BAKAN OKUYAN’A İHBAR

‘‘Bir tarafta hekimlere Nataşa ikram ediliyor, öte yandan bir başka firma bin hekime kendi ilaçlarından belli sayıda yazması koşuluyla bir yıllık Digitürk aboneliği veriyor. Bu ilaç yazımı konusunda daha tehlikeli olanı, özellikle sigorta hastanesinde doktor, firmanın istediği ilacı hastaya yazsa dahi hastalar, katkı payı çok yüksek tuttuğu için ödeyemiyor, ilacı almıyor. Bu nedenle yatan hastalardan katkı payı alınmadığı için de promosyon karşılığı bu ilaçlar yatan hastalara reçete ediliyor. Bu konuda ben de ihbarımı Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı Yaşar Okuyan'a yapıyorum.’’

Sağlık Bakanlığı'nın ilaçta tanıtım payını yüzde 5 olarak sınırladığını ancak bunun yüzde 15'ten aşağı düşmediğini belirten Kamacık, her 100 milyon liralık ilacın 15 milyon lirasının hekime sunulan Nataşa gibi promosyonlara harcandığına, bunun da hastadan çıktığına işaret etti.

Kamacık, Sağlık Bakanlığı ve sosyal güvenlik kuruluşlarının bir araya gelerek izleme grubu oluşturmasını önererek, böylece hangi hekimin hangi yoğunlukta ilaç yazdığının ortaya çıkarılabileceğini vurguladı. Kamacık, ABD'de Amerikan Tabipler Birliği'nin de ilaçta promosyon uygulaması konusunda çok hassas olduğunu, hekimin bir kalem bile almasına tahammül edemediğini söyledi.

Alan memnun veren memnun

Meslek temsilcileri ‘‘ilaç promosyonu’’ konusundaki yozlaşmanın herkes tarafından bilindiğini açıklayarak şunları söylediler:

Sağlık Bakanlığı İlaç ve Eczacılık Genel Müdürü Orhan Canbolat:

Bu şikayetler geliyor. Ancak maalesef alan da veren de bireysel yaptığı için kontrol etmek zor.

Türk Eczacılar Birliği Başkanı Mehmet Domaç:

Bugün promosyonlarla yapılan iş korkunç duruma gelmiştir. Kar etme ortamında her yol mübah gibi görülmeye başlandı.

İstanbul Tabip Odası Hekimlik Uygulamaları Bürosu:

Promosyon, ilaç firması, eczacı ve hekim arasında dönen bir çark. Alan memnun, satan memmun. Sağlık Bakanlığı yönetmeliği uygulanmıyor.

İstanbul Tabip Odası Başkanı Prof. Dr. Süha Göksel:

Biz üyelerimize bu tür hediyeleri kabul etmemeleri gerektiğini söylüyoruz. Hekime ‘alma‘ derken, firmalara da ‘verme‘ demek lazım.

Fako İlaçları Yönetim Kurulu Başkanı Kaya Turgut:

Promosyonu tümüyle reddetmek mümkün değil. Ama Nataşalı promosyonu esefle karşılıyorum. Uygunsuz promosyon yapanlar tespit edilmeli.

Pfizer İlaç Firması:

Firmamız her türlü promosyonu Sağlık Bakanlığı Tıbbi Tanıtım Yönetmeliği kapsamında gerçekleştirmektedir.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!