Atina'yı solladık

Güncelleme Tarihi:

Atinayı solladık
Oluşturulma Tarihi: Ocak 04, 2000 00:00

Haberin Devamı

Bizden 1 yıl önce inşaatına başlanan Atina'daki havalimanı daha şantiye halindeyken Atatürk Havalimanı'nın yeni terminali hizmete girdi. Yıllık 14 milyon yolcu kapasiteli yeni terminal 22 ayda tamamlandı.

Geç başladı, erken bitti

Türkiye'nin dünyaya ve AB'ye açılan yeni kapısı, Atatürk Havalimanı yeni dış hatlar terminali ile Avrupa'nın en büyük otoparkı, dün törenle hizmete açıldı. Yeni terminalin inşası, Atina'daki, Spata Havalimanı'ndan 1 yıl sonra başlamasına karşın, aynı inşaattan yaklaşık 1 yıl önce tamamlandı.

Milenyumun ilk açılışı

Spata Havalimanı'nın temeli 1996 yılında atıldı, 1998'de bitirileceği açıklandı ama henüz tamamlanamadı, Atatürk Havalimanı'nın 45 futbol sahası büyüklüğündeki yeni terminali ve otoparkı ise öngörülen tarihten 8 ay önce, 22 ayda tamamlandı. 2000 yılının ilk açılışını Cumhurbaşkanı Süleyman Demirel yaptı.

İlk yolcu 7 Ocak'ta

Demirel, yeni terminal binasını, ‘‘Mühendis olarak, devasa bir eser. 'Kalkınma havarisi' olarak da heyecandan uçuyorum’’ diye değerlendirdi. Yeni terminalin, özellikle Uzakdoğu'ya gidip-gelen uçakların transit noktası olacağı açıklandı. Yeni terminalde ilk uçağa 7 Ocak Cuma günü saat 01.00’de yolcu kabulüne başlanacak.

Dakikada bin dolar harcandı

Atatürk Havalimanı yeni Dış Hatlar Terminali açıldı

Türkiye'nin dünyaya açılan en büyük kapısı Atatürk Havalimanı'nın yeni dış hatlar terminali ile Avrupa'nın en büyük otoparkı, törenle hizmete açıldı. Yeni terminalin inşası, Atina'daki Spata Havalimanı'ndan 1 yıl sonra başlamasına karşın, aynı inşaattan yaklaşık 1 yıl önce tamamlandı. Spata Havalimanı'nın temeli 1996'da atıldı, 1998'de bitirileceği açıklandı ama henüz tamamlanamadı, Atatürk Havalimanı'nın 45 futbol sahası büyüklüğündeki yeni terminali ve otoparkı ise öngörülen tarihten 8 ay önce, 22 ayda tamamlandı.

Cumhurbaşkanı Süleyman Demirel, 2000 yılının ilk açılışını 306 milyon dolara (165 trilyon lira) malolan Atatürk Havalimanı Yeni Dış Hatlar Terminali'nde gerçekleştirdi. Yıllık 14 milyon yolcu kapasiteli yeni dış hatlar terminali, TAV (Tepe-Akfen-Vienna Airport) ortak girişimi tarafından inşa edildi. Açılışa Demirel'in yanı sıra TBMM Başkanı Yıldırım Akbulut, Başbakan Yardımcısı Hüsamettin Özkan, Ulaştırma Bakanı Enis Öksüz, Milli Savunma Bakanı Sabahattin Çakmakoğlu, eski bakanlardan Sudi Türel, Ali Şevki Erek ve birçok işadamı katıldı.

Cumhurbaşkanı Süleyman Demirel, 21'inci yüzyılın ilk çalışma gününde, dünya kenti İstanbul'a bir dünya kapısı açıldığını belirterek şunları söyledi:

HAYALLERİMİZ VAR

‘‘Demek ki Türkiye 21'inci yüzyıla hazırdır. Yılın ilk gününde yaptığımız iş budur. Büyük acıları ve şoku aşarak 21'inci yüzyıla girdik. Kendimizi daha ileriye hazırlamalıyız. Hayalleriniz varsa oraya ulaşırsınız. Türkiye bunu yaparak oraya varır. Yapacağımızın şahitlerindendir bu tesis. Atatürk yanmış yıkılmış bir imparatorluğun küllerinden Cumhuriyet'i ortaya çıkardı. Toplu iğneyi bile dışardan alırken, uçağımızı, denizaltımızı yapar duruma geldik. Türkiye G-20 ülkeleri arasına girdi, AB'ye tam üyeliğe adım attı. Böyle girdik 21'inci yüzyıla. Hasta Adam'dan AB üyeliğine namzet bir Türkiye. Burada duramayız, buradan daha ileriye gideceğiz. Bir elimizde demokrasi meşalesi, bir elimizde kalkınma meşalesi, bu 2 meseleye iyi sarılarak, iç huzurumuzu, birliğimizi, düzenliğimizi koruyarak, bu yarışı başarıya ulaştıracağız.’’

KAÇA MAL OLDU Yeni dış hatlar terminali, 306 milyon dolara maloldu. 189 bin metrakarelik terminal binası ve 7 bin 76 araç kapasiteli 179 bin metrakerelik otoparktan oluşuyor. Sadece çatısı 4 bin ton ağırlığında. 100 bin metrekare granit döşeme kullanıldı. Dakikada bin dolar harcandı.

KAPASİTESİ Terminali 2004 yılına kadar TAV ortak girişimi işletecek. Yılda 14 milyon yolcuya hizmet verecek, kapasite önümüzdeki yıllarda 20 milyona çıkarılacak. Şu andaki kapasite 11 milyon yolcu. 18 körük, 45 asansör, 23 yürüyen merdiven, 1344 metre yürüyen bant, güvenlik için 32 X-Ray cihazı bulunuyor.

REKOR İNŞAAT 17 Ağustos'ta tamamlanması öngörülüyordu. 8 ay önce tamamlandı, her ay 33 bin metrekare yapıldı ve rekora imza atıldı. Tasarla ve inşa et yöntemiyle yapıldı. 310 bin metreküp beton döküldü. Projesini Yüksek Mimar Ebru Kantaşı hazırladı.

BİLGİSAYAR DONANIMI Tek bilgisayardan yönetilen dünyadaki birkaç havalimanı arasında. 34 havacılık sistemine sahip; 15'i mekanik, 11'i elektronik, 6'sı elektrik, ikisi de güvenlik sistemi. Hong Kong Chek Lap Kok, Kuala Lumpur ve Londra Heathrow gibi altıncı nesil havalimanlarında kullanılan, ortak kullanımlı veri tabanı sayesinde olası hatalar anında giderilecek.

YERLİ MALZEME Yapımında yüzde 70 yerli malzeme kullanıldı. 356 mühendis, 3 bin 50 işçi vardiya sistemiyle çalıştı. Sütun ve çatı arasında deprem sönümlendirici sistemi ile inşa edildi, 8.5 büyüklüğünde depreme dayanıklı.

TERÖRE ÖNLEM Son teknoloji ile donatıldı, özellikle terörist ataklara karşı özel güvenlik sistemi var. Özel güvenlik biriminin bomba arama uzmanı köpekleri de görevde.

90 SANİYEDE CHECK-IN Terminal gidiş, geliş ve servis katı olmak üzere üç ana kattan oluşuyor. 160 check-in kontuarı var, 90 saniyede bir yolcu check-in yapabilecek. Bagaj kapasitesi saatte 10 bin adet.

RAKAMLARLA YENİ TERMİNAL

Yılda 14 milyon yolcu

Otoparkı 7 bin araç kapasiteli

18 körük, 45 asansör, 23 yürüyen merdiven, 1344 metre yürüyen bant

Yapımında yüzde 70 yerli malzeme kullanıldı. 356 mühendis, 3 bin 50 işçi vardiya sistemiyle çalıştı.

Sütun ve çatı arasında deprem sönümlendirici sistemi ile inşa edildi, 8.5 büyüklüğünde depreme dayanıklı.

Terörist ataklara karşı özel güvenlik sistemi var. Özel güvenlik biriminin bomba arama uzmanı köpekleri de görevde.

160 check-in kontuarı var, 90 saniyede bir yolcu check-in yapabilecek.

Bagaj kapasitesi saatte 10 bin adet.

Çıkışta 1170 metrekarelik, gelişte iki adet 300 metrekarelik duty free mağazası bulunuyor.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!