Asitane’de bir gün

Güncelleme Tarihi:

Asitane’de bir gün
OluÅŸturulma Tarihi: Temmuz 12, 2003 00:00

Berklee College of Music'de okurken biraraya gelen beÅŸ müzisyen tarafından kurulan Audiofact, yeni albümleri Asitane ile Ä°stanbul'da geçen bir günü notalara taşıyor. Audiofact, caz, R&B, elektronik ve etnik melodileri harmanlayarak kendine has bir tarz yakaladı. Asitane albümünde, Ä°stanbul'un fethi sırasında yakılan bir de ağıt bulunuyor. Audiofact, piyanoda Mehmet Ali Sanlıkol, gitarda Onur Türkmen, saksofonda Ryan Woodward, bas gitarda Fernanda Huergo ve davulda Cengiz Baysal'dan oluÅŸuyor. Kurucu üyelerden Mehmet Ali Sanlıkol halen Boston'daki New England Conservatory'de eÄŸitmenlik yapıyor. Onur Türkmen, Ä°stanbul Ãœniversitesi bünyesindeki Müzik Ä°leri AraÅŸtırmalar Merkezi (MÄ°AM)'da öğretim görevlisi.Grup üyeleri Berklee'de müzik eÄŸitimi alırken temeli caz olan ama birçok farklı sound'un birleÅŸiminden doÄŸan, kendilerine has bir tarzda müzik yapmak istiyorlardı. Bunu Audiofact'i kurarak gerçekleÅŸtirdiler. Ä°lk albümleri Black Spot, 1998 yılında piyasaya çıktı. Caz temelli parçaların yer aldığı albümle, Ä°zmir, Ankara ve Ä°stanbul Caz Festivalleri'nde birçok kere sahneye çıktılar.Grubun Aura Müzik'ten çıkan ikinci albümü Asitane, tarz bakımından Black Spot'tan daha farklı bir çalışma. Albümün hemen her parçasında Ä°stanbul'un çeÅŸitli semtlerinden alınan gerçek sesler kullanıldı. Kapalıçarşı, Sultanahmet, BeyoÄŸlu'nda, martı, korna, tramvay gibi Ä°stanbul'un simgeleÅŸen sesleriyle, Sultanahmet Meydanı'ndaki bir turist rehberinin, dönercinin, esnafın sesleri de elektronik müzikle harmanlanarak parçalara katıldı. Asitane, tamamıyla Ä°stanbul'u konu alıyor. Grup üyelerinden Onur Türkmen, albümün konseptinin ortaya çıkışını şöyle anlatıyor: ‘‘Asitane, Ä°stanbul'daki kültürel kaosa olan tepkimizi anlatıyor. Ä°stanbul bir çok kültürü birarada barındıran dinamik bir ÅŸehir. Belki Stockholm'de yaşıyor olsaydık müziÄŸimizde bu kadar farklı renk olmazdı. Zaten yabancı grup elemanları için de Ä°stanbul'un özel bir yeri var.’’HER ÅžARKININ BÄ°R SAATÄ° VARAsitane'de bulunan dokuz parça, Ä°stanbul'un herhangi bir köşesinde yaÅŸanan birer saati anlatıyor. Açılış parçası My Ghetto in Asitane ile akÅŸam üzeri yola çıkıyor, Mr. Downtown'la Taksim'in gece eÄŸlencelerini, Sabah ile ezan seslerinin arasında tipik bir Ä°stanbul sabahı yaşıyoruz. Face Collection ile sabah trafiÄŸinin karmaÅŸasına karışıyor, öğle vaktinde Jasmine ile biraz dinleniyoruz.Asitane albümünün en iddialısı olarak gösterilen parça, My Ghetto in Asitane. Parça albümün günlük akışı içinde akÅŸamüstüne denk geliyor. Oldukça hareketli bir parça, oryantal ritimler de var içinde, funk da... Belki de Asitane'nin en ilginç parçası, Rönesans dönemi bestecilerinden Guillaume Dufay'ın, Ä°stanbul'un Osmanlılar tarafından fethedilmesi üzerine 1454 yılında yazdığı bir ağıt olan Everytime The City Falls (orijinal adı Lamentario Sanctae Maris Ecclesiae Constantinopolitanae.) Onur Türkmen'in aranje ettiÄŸi parça, albümün konseptinin altını çizen önemli eserlerden biri. Dere Geliyor Dere türküsü ise günün sonu. Türkünün yeni düzenlemesi Mehmet Ali Sanlıkol'a ait.Albüme adını veren Asitane, eski Yunanca'da büyük tekke anlamına geliyor ve Ä°stanbul'un eski adlarından biri. Kapakta kullanılan sembol Bizans döneminde Ä°stanbul'un simgesi olarak kullanılan ‘‘batan ay.’’Audiofact, bu albümünde dünyaca ünlü iki caz müzisyeniyle çalışma fırsatı buldu. Ãœnlü Japon trompetçi Tiger Okoshi ile efsanevi tromboncu ve aranjör Bob Brookmeyer. Grup üyeleri vokal yapmıyor. My Ghetto in Asitane parçasında Amerikalı zenci vokaller kullanıldı. Açıkhava Tiyatrosu'nda Fahir AtakoÄŸlu öncesi verecekleri konserde bu vokaller de gruba eÅŸlik etti.Mehmet Ali Sanlıkol Türk müzik piyasasındaki prodüktörlerin, dinleyiciye hep aynı müzikleri pazarladığını söylüyor: ‘‘Türk müzik piyasasında kendine yapımcı diyenlerin çoÄŸunun müzikten anlamadığını düşünüyorum.’’Türk müziÄŸi gitarıOnur Türkmen, iki yıl boyunca üzerinde çalışarak yeni bir gitar tasarlamış. Türmen'in ‘‘Türk müziÄŸi gitarı’’ dediÄŸi enstrüman, tamburda bulunan Türk MüziÄŸi'nin komalı seslerinin gitara pay edilmesiyle ortaya çıkmış. Bu ‘‘a la Turca’’ gitarın tınılarını albümde de sıkça duyabilirsiniz.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!