Resim sergisinde kadın figürlerine çaputla sansür

Güncelleme Tarihi:

Resim sergisinde kadın figürlerine çaputla sansür
Oluşturulma Tarihi: Kasım 24, 2007 13:04

Haberin Devamı

Fatih ÇEKİRGE YAZIYOR

EY OKUR,
BU RESME İYİ BAKALIM


Ne yapmalıyız şimdi…
Ne demeliyiz..
Durup bir daha soruyorum…
“Üzeri çaputla sansürlenmiş bu resim sergisi için ne başlık vermeliyiz?”
Bulamadım…
Düşündüm, yine bulamadım…
İnsan ruhunun sansürlendiği bu “ortaçağ kafası” için ne diyebiliriz ki…
Valilerin “hacı adaylarını uğurlama töreni için yarışa girdiği” bir Türkiye’de, resim sergisindeki “kadın figürleri”nin çaputla sansürlendiği bir Gaziantep…
İşte geldiğimiz nokta…
İşte insan ruhunun, estetiğin sansürlendiği ağır tablo bu…
Budur, karanlık bir uçurum gibi içine kapatıldığımız zihniyetin son resmi…
İnsanlar, estetikle ahlak, çıplaklıkla sanat, duyguyla renk arasındaki o müthiş dünyadan koparılıyor…
Budur işte acı olan…
Budur işte unutturulan…
Budur işte; sureti yasaklayıp, aynaları kırdırtan zihniyet..
Budur işte bu coğrafyada geriye doğru işletilen zaman…
Budur işte, terörden, şehit cenazelerinden, açlıktan ve acıdan kavrulmuş bir toplumdan çıkartılmak istenen manzara…
Yani, Vali Yardımcısı’nın açılışını yaptığı sergide yağlı boya kadın resimlerinin çaputla sansürlenmesi…
Ne demeliyiz ey millet…
Ne söylemeliyiz ey okur…
Ne dersiniz ey Kültür Bakanı Ertuğrul Günay…

Doğan Haber Ajansı / Ahmet Kaya

ÇAPUTLA SANSÜR RESİMLERİ İÇİN TIKLAYIN...

Ressam Ayşegül Yarar, Gaziantep’te açtığı 9'uncu kişisel sergisindeki 45 eserden ‘nü’ tabloları turkuaz renkli tülbentle sansürledi. İlk gün sergilediği ‘nü’ 10 tablodan 7'sini ikinci günden itibaren kaldıran Ayşegül Yarar, galeri yöneticilerinin ‘Gaziantep halkına ağır geleceği’ uyarısı üzerine ‘nü’ tablolarına sansür uyguladığını söyledi.

Ressam Yarar'ın, Ankara ve İstanbul’da açtığı 8 kişisel sergisinin ardından Sanko Sanat Galerisi’ndeki 9'uncu sergisinin açılışı geçen çarşamba akşamı Gaziantep'ten Amasya'ya atanan Vali Yardımcısı Gökhan Veli Kişioğlu tarafından yapıldı. Ancak, sergiyi gezenler ‘nü’ tabloların tülbentle sansürlü sergilendiğini görünce şaşırdı.
Tablolarında yaşam, anımsama, arayış, çoğalma gibi konuları tasvir ettiğini söyleyen ressam Ayşegül Yarar, açılış sonrası gazetecilerin soruları üzerine bu sansürü, galeri yönetiminden gelen istek doğrultusunda yaptığını iddia etti.

SANSÜR MÜ, GİZEM Mİ?
Ayşegül Yarar, galeri yöneticilerinin, ‘nü resimlerin bölge halkı için ağır kaçacağını’ belirterek sergiden çıkarılmalarını ya da kısmen kapatılıp sergilenmesini talep ettiğini söyledi. Yarar, “Ben de tablolarımın sanatseverlere ulaşması için bu talebi üzülerek de olsa kabul etmek zorunda kaldım. Tülbentleri keserek, kapatılması mümkün olan tabloların çıplak bölümlerini estetik bir şekilde kapattım” dedi.

Ayşegül Yarar bir gün sonra ise sergideki 7 tablosunu kaldırdı ve bu kez, “Aslında kapatma maksadı da vardı ama biraz da gizemli olsun diye böyle bir şey yaptım. Görenler ise bunu sansür olarak nitelendirdi. Aslında bu sıkıntı yalnız Gaziantep’e özgü değil. Diğer illerde de özellikle devlet eliyle yönetilen galerilerde aynı sıkıntılar yaşanabiliyor. Mesela, Ankara’da da böyle bir sıkıntı yaşandı. Çünkü, devlet eliyle yönetilen galerilerde nü tablolar fazla hoş karşılanmıyor” diye konuştu.

TEPKİ ÇEKER İDDİASI
Sanko Sanat Galerisi yetkilileri ise, 2004’ten bu yana kültürel etkinliklere ev sahipliği yapan galerilerinin açılışı sırasında Gaziantep’in değerleriyle ölçüşmeyeceğine ve tepki çekeceği düşünülen eserlerin sergilenmemesi konusunda duyarlı davranılması karar alındığını, Yarar’ın sergisindeki uygulamanın da karşılıklı görüşülerek kararlaştırılıdığını söylemekle yetindi.

Ressam Yarar, sergiden 7 tablosunu kaldırdıktan sonra Ankara'ya döndü. Sergi 1 Aralık gününe kadar açık kalacak.

Haberin Devamı

KÜLTÜR BAKANI'NA GÖNDERMEK ÜZERE YORUMLARINIZI BEKLİYORUZ...

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!