50 yıllık valizi büyüttüler Rusya'da Çin'i de yendiler

Güncelleme Tarihi:

50 yıllık valizi büyüttüler Rusyada Çini de yendiler
OluÅŸturulma Tarihi: Temmuz 27, 2004 00:00

Muammer ve Cahit Uyar'ın çocuklarının yönettiÄŸi Uyar Saraciye, valizde markaya ve kaliteye yatırım yapıp, ÅŸirketin üretimini 4 kat büyüttü. Ground marka valizlerini Rusya'da taklit eden Çin'i yenen 4 kuzen ÅŸimdi 15 bin metrekarelik yeni bir fabrika için pazarlık yürütüyor.TÃœRKÄ°YE, deri ve saraciyedeki altyapısını büyük ölçüde Balkanlar'dan gelen giriÅŸimcileriyle kurdu. 1954'te Ãœsküp'ten Ä°stanbul'a göç eden saraciye ustaları Muammer ve Cahit Uyar kardeÅŸlerin 1957'de kurdukları Uyar Saraciye Sanayi ve Ticaret Ltd.'nin öyküsü de bu konuda bilinenleri destekliyor. Muammer ve Cahit Uyar'ın oÄŸulları (4 kuzen) 1990'lardan itibaren ÅŸirkette devreye girmeye baÅŸladılar ve babalarından devraldıkları küçük imalathaneyi fabrikaya dönüştürdüler. Kuzenler Türkiye'nin farklı krizlerle sarsıldığı 1998-2003 arasında (krizlere raÄŸmen) markaya ve kaliteli üretime yaptıkları yatırımlarla kapasitelerini 4 misli büyütmeyi baÅŸardılar. Kuzenler ÅŸu günlerde Sefaköy'deki imalat, depo ve ofis merkezini 15 bin metrekarelik bir fabrikaya taşımak yeni bir fabrikayı satınalma pazarlığına oturdu. Uyar Saraciye'nin Ground marka valizleri, Rusya ve Bulgaristan'da Çin tarafından taklit edildi. Ancak, marka tesciliyle Çin'in önünü kestiler.Åžirketin Genel Müdürü Ä°smail Uyar firmanın kurucularını şöyle anlatıyor: "Babamız ve amcamız Muammer ve Cahit Uyar 1954'te Yugoslavya'dan önce Ãœsküp'e göç etmiÅŸler ve oradan da Ä°stanbul'a gelip yerleÅŸmiÅŸler. 1957'de de ilk firmalarını kurmuÅŸlar. Tahta, deri-kösele valizler yapıyorlarmış. Tamamıyla el sanatına el diÅŸikiyen dayalı makinasız üretim yaparlarmış." VALÄ°ZLE KISMETÄ°smail Uyar, birinci kuÅŸağın valizle baÅŸlayan imalatının uzun yıllar aynı tarz devam ettiÄŸini belirtiyor ve zamanla tek tip üretimden birkaç çeÅŸit valiz üretimine geçildiÄŸini anlatıyor. Bu dönem 1990'a kadar devam eder ve yeni ürün olarak 'plastik valizler' devreye girer. Sonra da okul çantaları üretimi baÅŸlar. Bu arada Laleli'ye önce Araplar sonra Yugoslavlar, eski DoÄŸu Bloku ülkelerinin vatandaÅŸları ve Ruslar gelir ve Uyar Saraciye bu turistlere binlerce valiz-bavul satar. Ä°smail Uyar devam ediyor anlatmaya:"Bizler de devreye girdikten sonra üretim ve pazarlama düzenimiz deÄŸiÅŸti. Biz ikinci kuÅŸak olarak, firmayı kurumsallaÅŸtırmaya karar verdik ve ilk adım olarak kendi markamıza yatırıma yöneldik. 1990 öncesi imalatımız küçük çaptaydı. Baba ve amca üretime yatırımda biraz çekingendiler. Burada (Sefaköy'de) 1978'de baÅŸlayan üretim ancak 1990'larda atak yapabildi ve 1990'dan itibaren de bulunduÄŸumuz binanın tamamını kullanmaya baÅŸladık (7 bin metrekare). Bu dönemde bizi büyüten tamamen yenilikler oldu. Çünkü sektörde yeniliÄŸe pek önem verilmiyordu ve piyasa belki 15 yıl neredeyse tek modelle ayakta duruyordu. Biz hem materyal hem de model bazında yeniliklere giriÅŸtik, satışlarımız hızla arttı. Bir bakıma bitmek üzere olan bir iÅŸ tekrar kazanıldı."Çin, Uyar'ın markası Ground'u taklit ettiSEKTÖRDE Çin'in önemli bir 'sarsıntı' yaÅŸattığını belirten Ä°smail Uyar, bu sarsıntıya firma olarak nasıl direndiklerini de şöyle anlatıyor:"Çin piyasada ciddi ÅŸekilde var ama biz kendi ürünlerimizde Çin ile rekabet etmek için çok ciddi teknoloji ve verimlilik yatırımları yaptık. Çin ile maliyet-fiyat açısından sadece okul çantasında ve bazı bayan çantalarında rekabet edemedik ve bu ürünleri Çin'den ithal etmeye baÅŸladık. Valiz imalatımız bu rekabetten hem iç pazarda hem de Avrupa'da baÅŸarıyla çıktı. Åžu anda 170 işçimizle bu konudaki imalatımızı sürdürüyoruz ve kendi markamız Ground ile hem içerde hem de Avrupa'da pazarda çok saÄŸlam bir konuma oturduk. Ground, Avrupa'da Rusya ve OrtadoÄŸu ülkelerinde marka konumunu hızla güçlendiriyor ve oralarda da Çin ürünlerini yendik. Çinliler, Rusya ve Bulgaristan'a Ground markasıyla mal satmaya baÅŸladı. Biz de bu ülkelerde marka tescillerimizi yaptık ve taklit ticaretini önledik."4 trilyon ciro 100 bin valiz UYAR Saraciye, kendisine ait Ground, Karst ve Jamos markalarının yanısıra Pierre Cardin'in 'bagaj lisansörü'. Ä°smail Uyar şöyle devam ediyor:"Ä°hracatımızın büyük bölümü; Ä°spanya, Avusturya, Bulgaristan, Ukrayna ve Rusya'ya. Ciromuz yaklaşık 4 trilyon lira, 1 trilyonunu ihracattan yapıyoruz. Valiz ve seyahat çantası imalatımız yılda 100 bin adet oluyor. Okul çantası satışımız ise 250-300 bin adet civarında. Bayan çantasında 75 bin adet, deri ürünleri (cüzdan, aksesuar) imalatında hedefimiz yılda 200 bin adet."Gaziantep ihracatını yüzde 70 artırdıGAZÄ°ANTEP'in ihracatında 2003 yılının ikinci yarısında baÅŸlayan hızlı yükseliÅŸ, 2004'te de devam ediyor. Ä°lden 'doÄŸrudan ihracat' 2004 yılının ilk altı ayında, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 70 artışla 605 milyon dolara yükseldi. Gaziantep’ten yapılan sanayi ürünü ihracatında en yüksek pay 123 milyon dolarla makine halısında, ikinci sırada ise 89 milyon dolarlık ihracatla akrilik, sentetik ve polipropilen iplikte bulunuyor. Ä°lden 6 ayda 38 milyon dolarlık da bisküvi-ÅŸekerleme ihracatı yapıldı. Gaziantep’in rekor kıran ihracat rakamlarında en önemli etken ise Irak pazarı oldu. Irak'a ihracat yüzde 186’lık artışla 75 milyon dolara ulaÅŸtı. Gaziantep Sanayi Odası BaÅŸkanı Nejat Koçer, ihracattaki yükseliÅŸ eÄŸiminin yılın ikinci yarısında da sürmesini beklediÄŸini söyledi ve "ihracattaki artış kadar ihraç mallarının niteliÄŸindeki deÄŸiÅŸim de bizi sevindirdi" dedi.10 yıldır bekleyen ruhsatları veriyorMALTEPE Belediye BaÅŸkanı Fikri Köse, ilçe sınırları içindeki iÅŸyerlerinin yaklaşık 10 yıldır bekleyen ruhsatlarını veriyor. Köse, ilçesinde ruhsatı bekletilen 10 yabancı yatırımcı bulunduÄŸunu, ayrıca yüzlerce küçük ve orta ölçekli esnafın da yaklaşık 10 yıldır ruhsat beklediÄŸini söyledi. Köse, "Bütün bekleyen ruhsatları incelettim. Çok basit eksikler ve yazışmalar nedeniyle dosyaları küflenmiÅŸ. Bunlardan, Türkmen maÄŸazasının ve 14 adet BÄ°M'den 10'unun ruhsatları tamamlandı ve kendilerine teslim edildi" dedi. Amacının ilçe sınırları içinde üretim ve ticaret yatırımı yapmak isteyen tüm giriÅŸimcilerin önündeki bürokratik engelleri yok etmek olduÄŸunu söyleyen Köse, "Bu anlayış bütün belediyelere yayılmalı. Artık giriÅŸimciye 'bize ne yararı olur' diye bakmak yerine, 'biz ona nasıl destek oluruz' diye yardımcı olmalıyız" dedi.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!