Hesap soracağız

Güncelleme Tarihi:

Hesap soracağız
Oluşturulma Tarihi: Temmuz 22, 2000 00:00

Haberin Devamı

Otogar skandalına el koyup, İçişleri Bakanlığı'ndan müfettiş isteyen Büyükşehir Belediye Başkanı Piriştina, ‘Yetki dışı işler var. Gereğini yapacağım’ dedi.

TOPRAKBANK'a 6 trilyon 300 milyar lira kredi borcunu ödeyemediği için mahkemelik olan İZOTAŞ'la (İzmir Şehirlerarası Otobüs Terminali A.Ş.) ilgili skandal rapor, Büyükşehir Belediyesi'ni harekete geçirdi. Başkan Piriştina, 1997'de Encümen kararıyla İZOTAŞ'ın kredisine belediye arsasının 1.5 trilyon lira ipotekle teminat gösterilmesine sert tepki gösterdi.

Hukukçuların raporu

PİRİŞTİNA, bir kamu mülkünün hangi sözleşmeye dayanırsa dayansın, hangi metotla yapılmış bir uygulama olursa olsun bir tüzel kişiliğe teminat olarak gösterilemeyeceğini söyledi, ‘‘Encümenin böyle bir karar almasını bir yana bırakın, Belediye Başkanı, hatta Meclis'in bu konuda bir yetkisi olmadığını düşünüyorum. Hukukçuların raporu da bu yönde’’ dedi.

Gerekenler yapılacak

OTOGARIN pazarlık usulüyle yapılan ihale sonrası önce Ege Bölgesi Otobüs İşltmecileri Derneği'yle sözleşme yapılması, sonra İZOTAŞ'a devredilmesinin yap-işlet-devret yasasına uygun olmadığının da saptandığını söyleyen Piriştina, ‘‘Gereğini yapacağım. İçişleri Bakanlığı müfettişlerine soruşturma için başvuracağız’’ dedi.

ÖZFATURA:

Yapılanların hepsi yasal

SKANDAL olarak değerlendiren uygulamalarla otogar ihalesinin İZOTAŞ'a verildiği dönemin Büyükşehir Belediye Başkanı Burhan Özfatura, ‘‘Yapılanlar yasaldır. Hukukçular, Encümen ve teftiş heyeti böyle önemli konuda yanlış yapmazlar. Belediye'nin herhangi bir zarar görmesi sözkonusu değil’’ dedi. Özfatura, İZOTAŞ Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Niyazoğlu'nun Belediye'ye bir kuruş harcatmadan trilyonlarca liralık eseri İzmir'e kazandırdığını söyledi. Nakliye söktörünün sahip çıkmaması ve gelir getirecek mülklerin satılamaması nedeniyle İZOTAŞ'ın ödeme göçlüğü çekmiş olabileceğini belirten Özfatura, İzmir'de bazı çevrelerin kıskançlık ve dedikodu üreterek yatırımları engellemeye, köstek olmaya devam ettiğini önesürdü. İpotek yapılarak İZOTAŞ'ın banka kredisine teminat gösterilen otogar arsasının sahibinin belediye olduğunu, yalnız intifa hakkının verildiğini söyleyen Özfatura, ‘‘Yap-işlet-devret yasasına göre hareket edildi. Belediye'nin herhangi bir riski yok. Hukukçular o dönemde bana verdikleri raporlarda bunu açıkça belirttiler. Ayrıca, Yüksek Planlama Kurulu tarafından işlemler onaylandı. Ankara odacı tayinine bile karışıyor. Bu konuda hata yapmazlar’’ dedi.

İZOTAŞ:

Zorda kalmazlar

TOPRAKBANK'a 6 trilyon 300 milyar lira borcunu ödeyemediği için, mahkeme kanalıyla icra takibi başlatılan İZOTAŞ Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Niyazoğlu, İZOTAŞ'ın yasalara aykırı herhangi bir işlemi olmadığını söyledi. Niyazoğlu, konuyla ilgili iddialara hukukçuların yanıt vereceğini belirterek, ‘‘Toprakbank'la da perşembe günü anlaştık. Ödeme planı belirledik. Büyükşehir Belediyesi'nin zor durumda kalması sözkonusu değil. Ekonomik sıkıntı nedeniyle otogara ait 60 trilyon lira değerindeki otel, benzin istasyonu ve dükkanlar satılamadı. Planladığımız gelire ulaşamadık. Büyükşehir Belediyesi'ne yıllık araç giriş - çıkış gelirimizin yüzde 20'sini de ödüyoruz’’ dedi.

GENEL MÜDÜR :

Kanunlara uygun

İZOTAŞ Genel Müdürü Nihat Sağbaşoğlu açıklamasında, 81 vilayete hizmet veren ve 85 milyon dolara mal olan Balkanlar ve Ortadoğu'nun en büyük ve modern İzmir Şehirlerarası Otobüs Terminali'nin, ortalama yapım süresi Devlet İstatistik Enstitüsü verilerine göre 16 yıl iken yap-işlet-devret modeliyle 18 ayda hayata geçirildiğini belirtti.

İSTANBUL Otogarı'nın da Uluslararası Anadolu ve Trakya Otobüsçüler Derneği tarafından aynı modelle 1987 yılında yapıldığını hatırlatan Sağbaşoğlu, ‘‘Öncelikle İzmir Büyükşehir Belediyesi 3996 sayılı yap-işlet-devret Kanunu'nun 13. maddesinden hareketle bu proje konusunda istekli olan Ege Bölgesi Otobüs İşletmecileri Derneği ve bunların kuracakları A.Ş. ile sözleşme yapmak için Yüksek Planlama Kurulu'ndan gerekli yazılı izin alınarak sözleşme yapmıştır. Daha sonra dernek üyelerinin aralarında kurduğu İZOTAŞ A.Ş.'yle sözleşme imzalamıştır. Belediye arsasının ipotek verilmesi konusunda ise, kanunun 4180 sayılı yasa ile değişik 11. maddesi, yap-işlet-devret projelerinde görevlendirilen şirketin projeyi finans amacıyla alacağı her türlü kredi ve köprü kredilere görevlendirilen Bakan'ın talebiyle Hazine'yi şirket lehine teminat ve garanti vermeye yetkilendirmiştir. Otogar arsasının ipotek verilmesi de bu anlam çerçevesinde Belediyemize hiçbir aleyhte sonuç doğurmayacak mahiyette bir garanti olarak düşünülmüştür’’ dedi.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!