Denizde isyan

Güncelleme Tarihi:

Denizde isyan
Oluşturulma Tarihi: Temmuz 14, 2008 00:00

DatçaA Liman İşletme Müdürlüğü, nisan ayında akaryakıt satışlarıyla ilgili getirilen yeni düzenleme hakkında bilgi vermek amacıyla balıkçı, günübirlik, mavi tur ve özel tekne sahipleriyle toplantı yaptı.

Balıkçı tekneleri ve yatlara ÖTV’siz mazot satışı izni veren "ihrakiye lisansı" olmayan yerlerden alınan yakıtların yasal olmadığı anlatıldı. Daha önce Datça’daki benzin istasyonlarından bidonlarla mazot alıp teknelerine koyan denizcilere Marmaris’te ihrakiye lisanslı iki firma adres gösterildi. Ancak bu iki firma, 1.5 tonun altındaki siparişler için Datça’ya gelmeyi reddettti. Firmaların, "1.5 tondan az siparişleri, limanlara özel uygulanan ÖTV’den muaf düşük fiyattan veremeyiz" açıklaması denizcileri çıkmaza soktu.

Kaçağı önlemek için

Datça Liman Başkanlığı’na kayıtlı 200 balıkçı teknesi, 36 ticari yat, 32 yolcu motoru ve 210 civarında özel yat, başka limanlara kayıtlı olduğu halde Datça’da bulunan teknelerle birlikte 500’ün üzerinde deniz taşıtı için çözüm istendi.

Yasağın mazot kaçağını önlemek amacıyla koyulduğunu belirten Aliağa Rafinerisi’nden bir yetkili, "Akaryakıt üç farklı lisansla satılıyor. Karadaki satış lisansından başka, denizlerde büyük gemilere satış yapabilme izni olan transit lisansı, bir de balıkçı tekne ve yatlara satış yapma izni veren ihrakiye lisansı var. İhrakiye lisansı olan firmalar, örneğin karada litresi 3.10-3.50 arasında satılan mazotu bizden yarı fiyatından daha düşük rakama satın alıp üzerine kar koyarak satıyor. Bazı teknelerin, yüksek miktarda mazot alıp bunun büyük bir bölümünü bazı benzin istasyonlarında kara nakil araçlarına yüksek fiyattan sattığı tespit edilince böyle bir yasal zorunluluk getirildi" dedi.

Biz ortada kaldık

Günübirlik tur düzenleyen tekne sahibi Hüseyin Görgülü (34) sıkıntısını dile getirirken, çözüm üretilmesi gerektiğini vurguladı, şunları söyledi:

"Mazot buluyoruz müşteri bulamıyoruz, müşteri buluyoruz, mazot yok. Ortada kaldık. Eskiden telefonla arıyorduk, mazot geliyordu ya da biz gidip Datça’dan bidonla alabiliyorduk. Kimsenin kaçakçılık yaptığı yok. Şimdi 70 kilometre uzaklıktaki Marmaris’e telefonla sipariş veriyoruz ama hemen gelmiyorlar. En az 1.5 ton mazot siparişi alırlarsa getiriyorlar. Biz de bu rakama ulaşmayı bekliyoruz. Bu sırada tur müşterisi çıksa bile mazotsuzluktan denize açılamıyoruz. Marmaris’ten tanker gelince yedekli mazot almamızı öneriyorlar. Mümkün değil. Eskiden 15-20 günlük çek veya senetle mazot alma imkanımız vardı. Şimdi peşin para isteniyor. Datça’daki istasyonlar deniz taşıtı olduğumuz için bize satış yapamıyor. Kaçak konumuna düşüyor."

Esnaf büyük yara aldı

Görgülü, batı Akdeniz’in en fazla uğrak yapılan limanlarından biri olan Datça’daki sıkıntının, tekne sahipleri kadar devleti de zarara uğrattığını anlattı. Görgülü, "Datça transit teknelerin uğrak yeriydi, buradan yakıt alıyorlar, konaklıyorlardı. Şimdi mazot olmayınca gelmiyorlar. Yunan adalarına geçiyorlar. Hem devlet kaybetti hem de buradaki esnaf yara aldı ve cirosu düştü" dedi.

Tekne sahibi Ahmet Ural (43) bu sezon sadece üç kez tura çıkabildiğini söyledi. 23 metrelik, 105 kişi kapasiteli teknesinin bağlı kaldığını anlatan Ural, "ÖTV’siz mazot bize litresi 1.77 YTL’den satılıyordu. Marmaris’ten istiyoruz, 1.5 tonun altında siparişe gelmiyorlar. Gelseler bile yüksek fiyat talep ediyorlar" diye yakındı.

Kaymakam Mustafa Kaya, taşıma mazotla sorunun çözülemeyeceğini söyledi, "Marmaris’e gidip yakıt almak akıllıca değil. Mazotun yarısı yolda gider. Yetkili bir firma ile anlaşıp burada seyyar tanker bulundurmalarını sağlamaya çalışıyoruz" dedi. CHP’li Belediye Başkanı Erol Karakullukçu da, "Burası balıkçı barınağı olduğu için pompa koyma imkanımız ve yerimiz yok. Marmaris’teki firmalarla sorunu çözmeye çalışıyoruz" diye konuştu.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!