GeriDünya Semiha Berksoy N.Y. Times'ta
MENÜ
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
  • Yorumlar
    0
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi

Semiha Berksoy N.Y. Times'ta

ABD'nin önde gelen gazetelerinden New York Times'ta, geçen hafta kaybettiğimiz ilk kadın opera sanatçımız Semiha Berksoy'un hayatı ve sanatı hakkında bir yazı yayımladı. Yazıda Berksoy “devrimci bir sanatçı” olarak nitelendi.

Hayatını 94 yaşında kaybeden Berksoy'un ilk Türk kadın opera sanatçısı olmasının yanısıra çağdaş Türk sanatının en renkli isimlerinden biri olduğu da belirtilen yazıda, Berksoy'un bir soprano olarak yaptığı kariyerle birlikte resim tablolarıyla da uluslararası bir tanınmışlığa sahip olduğuna dikkat çekildi.

Yazıda, muhasebeci bir babanın ve şair bir annenin kızı olarak 1910 yılında dünyaya geldiği belirtilen Berksoy'un yeteneklerinin henüz çok küçük yaştayken keşfedildiği ve İstanbul konservatuarına gönderilerek müzik ve görsel sanatlar eğitimi görmesinin sağlandığı kaydedildi. İlk profesyonel sahne deneyimini 19 yaşında yaşayan Berksoy'un ilk sinema deneyimi olan “İstanbul Sokakları” adlı sessiz filmde başrol oynadığında ise 21 yaşında olduğu ifade edildi.

İlk Türk operası olan “Özsoy”da modern Türkiye'nin kurucusu Mustafa Kemal Atatürk'ün huzurunda şarkı söylemesi istenen Berksoy'un Atatürk tarafından da beğenildiği belirtildi.

Berksoy'un daha sonra Berlin Müzik Akademisi'nden bir burs kazandığına dikkat çekilen yazıda, 1939'da “Ariadne Auf Naxos” isimli oyunda başrol oynayarak Avrupa sahnelerinde rol alan ilk Türk opera sanatçısı unvanını kazandığı kaydedildi. Gazete, Almanya'daki başarılarına rağmen Berksoy'un Türkiye'ye dönmeyi tercih ettiğini ve Ankara'da bir opera evi kurulmasına yardımcı olduğunu yazdı.

Devrimci bir karaktere sahip olduğu da belirtilen sanatçı Berksoy'un, “komünist' damgası yeme riskine rağmen şair sevgilisi Nazım Hikmet'i sürekli cezaevinde ziyaret ettiği kaydedilerek, geleneksel sahne konseptine ve klasik sanata meydan okuyan kostümlerle sahne almaya cesaret ettiği de belirtildi.

Kasım 2000'de İstanbul'daki Babylon kulübünde bir sahne performansı sergilediğinden bahsedilen Berksoy'un, bu sahnede kendi tasarımı olan kostümler içinde şiirden, resime, operadan, dramaya kadar geniş bir alanda sanatını icra ettiği anlatıldı.

Sahnelere resmen veda etmeden önce 1999 yılında New York'ta Lincoln Center'da “The Days Before”da da şarkı söylediği belirtilen Berksoy'un, asla tam olarak emekliye ayrılmadığı, 2003 yılında kendi sahne yorumuyla sergilediği “Salome” ile Viyana Biennial'ine katıldığı, 2005 yılı içinse arkadaşı Robert Wilson ile birlikte ”Beethoven Nights” isimli bir projeye hazırlandığı kaydedildi.

Yazıda, sanatçı arkadaşları tarafından kurulan bir vakfın Semiha Berksoy'un Devlet Operası'ndaki kariyerinin 75. yılını kutlamayı planladığı da belirtildi.

Haber Yorumlarını Göster
Haber Yorumlarını Gizle