Ruslar yine kuyrukta

Güncelleme Tarihi:

Ruslar yine kuyrukta
Oluşturulma Tarihi: Kasım 13, 2006 00:00

Ruslar zenginleşti ama, komünist rejim dönemindeki kuyruk alışkanlığını bozmadı. Şimdi de otomobil için kuyruğa giriyorlar. İthal oto bayileri "İstediğiniz araç gümrükte, bin dolar öderseniz işlemler hızlanır" diyerek para topluyor. Böylece araç gözde hale geliyor ve bir yıla kadar uzayan bekleme listeleri oluşuyor.

KOMÜNİST Sovyetler Birliği zamanlarında bu ülkede akıp giden hayatla ilgili Batıda üç önemli propaganda unsuru vardı. Birincisi "Orada özel mülkiyet yok. Her şey müşterek". İkincisi "Komünist Sovyetler’de kadınlar da müşterek". Üçüncüsü ise "SSCB’de her şey, ekmek dahil kuyrukta saatlerce beklenerek alınır".

Sovyet rejimin çökmesinden bu yana tamı tamına 16 yıl geçmesine rağmen, kendine özgü bir kapitalizm inşa eden Rusya’da eski propaganda unsurlarından en azından biri güncelliğini koruyor. Özellikle lüks mal sahibi olmak isteyen Rus vatandaşı eskiden olduğu gibi "kuyruk" kavramına yeniden alışıyor. Bunun en bariz örneği ithal otomobil piyasasında gözleniyor. Mercedes, BMW, Volkswagen, Ford, Honda, Nissan, Renault gibi önde gelen markalar, gelişen pazarları doyurmak için tam kapasite yeni araç üretirken, Rusya’daki yeni otomobil pazarında bir yıllık bekleme listeleri oluştu.

BOLLUK İÇİNDE KITLIK

Komsomolskaya Pravda gazetesinin araştırmasına göre, Batılı otomobil üreticisinin Rusya’daki bayisi genelde Ruslar tarafından açılıyor. Fabrikadan uluslararası sabit fiyatla Rusya’ya giriş yapan yeni otomobil, bayi sahibi tarafından yok satar haline getiriliyor. Kapıyı çalan müşteriye "Siz böyle bir araç istiyorsunuz, ama şu an elimizde yok. 5 ay sonra gümrükten geçerek gelecek. Ama siz istediğiniz araca sahip olmak için bize bin dolar daha öderseniz gümrük işlemlerini hızlandırabiliriz" diyor. Rusya’da satıcının ek kazanç amacıyla icat ettiği "bolluk içerisinde kıtlık" oyununa halk da memnuniyetle katılıyor. En uzun kuyruk Japon Honda Civic marka otomobilde. Yeni Civic almak isteyen bir Moskovalı yeni aracına kavuşana kadar kaparo ödedikten sonra 12 ay bekliyor. Nissan Tiana 10 aylık kuyrukla ikinci sırada. Mazda 3 için 8 ay, Ford Focus için 8 ay, B Class Mercedes için 7 ay, Toyota Rav-4 için 7 ay, Volkswagen Polo için 4 ay beklemek gerekiyor.

En pahalı kuyruk sırası Honda’da: Bin dolar

RUSYA’da
oto bayilerindeki araç kuyruğu ayrıca ek kazanç kapısı haline geldi. Honda marka otomobilin hemen sahibi olmak istiyorsanız kuyrukta aylarca sırasını beklemiş kişiden hakkını 1000 dolar karşılığında satın alabiliyorsunuz. Ford Focus kuyruk sırası satın alma ücreti ise 500-600 dolar civarında. Rusya’da bu işi meslek haline getiren binlerce kişiden de sözediliyor. Birkaç kuyruğa giden uyanık vatandaş zamanı gelince sırasını satarak her ay belli bir kazancı cebine indiriyor.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!