Bira statü sembolü

Güncelleme Tarihi:

Bira statü sembolü
Oluşturulma Tarihi: Aralık 31, 1999 00:00

Haberin Devamı

Rus'un dillere destan votka aşkı tarihe karışıyor. Çünkü Batılı ve modern görünmek isteyen Rus gençleri artık birayı tercih ediyor. Böylece bira, tarihinde ilk kez ‘statü sembolü’ haline geliyor. Votka, Rusya'da hala içkilerin çarı ama, bira tüketimi büyük bir hızla tırmanıyor.

DEDEDEN kalma votkayı yeterince modern bulmayan genç kuşak Ruslar, bira fıçılarıyla aşk yaşamaya başladı. Ve yeni kuşak, eski kuşak kadar sıkı içici olduğu için Rus pazarında bira rekabetinin fitili ateşleniverdi.

The New York Times'ın Rusya'da oluşan yeni potansiyelle ilgili araştırma haberi, bu ülkedeki sosyal değişime de ışık tutuyor. Yıllardır votkayla özdeş olan Rusların, daha Batılı bir içecek olarak gördükleri birayı, artık bir ‘statü sembolü’ olarak algıladıkları ortaya çıkıyor. Rusların birayı tercih etmesinin başka nedenleri de var:

Uzun içimli olduğu için Votka kültüründe içki bir dikişte içiliyor. O tek atışlar arka arkaya geldiği zaman çok çabuk şarhoş olunuyor. Bira ise demlenerek içildiğinden, muhabbet uzuyor.

Eskiden bulunmadığı için Birayı cazip kılan faktörlerden biri de Sovyet döneminde çok kıt olması. Bugün artık piyasada çok bol olduğu için eski sıkıntıların acısı çıkarılıyor.

Artık daha kaliteli Rus alkol tüketicileri Sovyet döneminde biranın içinde tam olarak ne bulunduğundan pek emin olamıyordu, ancak yabancı firmaların devreye girmesinden sonra kalite garantili hale geldi.

KİŞİ BAŞINA 30 LİTRE

Aralarında Türkiye'den Efes'in de bulunduğu yabancı bira firmaları 1990 yılından bu yana Rusya'da toplam 700 milyon dolarlık (yaklaşık 375 trilyon) yatırım yaptılar. Bu yatırımların yarısı geçtiğimiz iki yıl içinde, önde gelen bira fabrikalarının özelleştirilmesi sırasında gerçekleştirildi.

Gerçi Rusya'daki yıllık bira tüketimi Batı standartlarının hayli gerisinde ama, potansiyel bir pazar söz konusu. Batı ülkelerinde kişi başına düşen bira tüketimi yılda 100 litreyi aşarken, Rusya'da ‘şimdilik’ 30 litre. Ancak tüketimin artış hızı çok yüksek. 1998'deki tüketim rakamı 1995 yılına göre % 25 daha fazla. Bu nedenle pazarın önümüzdeki yıllarda hızlı bir gelişim göstermesi bekleniyor.

Efes Pilsen çok iddialı

TÜRK Efes, Rus pazarında hayli iddialı. Rusya, Romanya ve Kazakistan'da üç yerel markanın sahibi olan Efes'in Rusya'da piyasaya sürdüğü markanın adı ‘Stariy Melnik’. Rusça'da ‘İhtiyar Değirmenci’ anlamına geliyor. Moskova'daki bira operasyonu 90 milyon dolarlık (37.5 trilyon) hacmiyle, Efes'in yurdışındaki en büyük yatırımı.

Rusya bira pazarının en büyükleri ise % 14 pazar payı bulunan Sun Interbrew ile % 19 pazar payı olan Baltika. İskandinavyalı bira üreticileri Pripps Ringnes ile Hartwall'ın ortak girişimi olan şirket Baltika'nın büyük hissedarı. Sun Interbrew ise Interbrew adlı Belçika şirketinin Rus girişimcilerle ortaklığı sonucu oluşturuldu. Türkiye'nin Rus pazarındaki rakiplerinden biri de Güney Afrikalı South African Breweries.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!