Uçağa alınmayanın tazminat hakkı var

Güncelleme Tarihi:

Uçağa alınmayanın tazminat hakkı var
Oluşturulma Tarihi: Temmuz 14, 2012 16:21

AB yönetmeliğine göre uçak seferlerinin iptali, seferlerin başka bir tarihe ertelenmesi ya da gecikmelerde yolcuların birçok hakkı bulunuyor. Avrupa Uçak Yolcuları Düzenlemesi’ne göre koruma altına alınan yolcu haklarından, AB sınırları içindeki bir havaalanından, AB içerisinde uçuş izin kayıtları bulunan havayolu şirketlerine ait bir uçakla uçanlar faydalanabiliyor. Yolcuların uçakta yer kalmaması, uçak seferlerinin iptal edilmesi veya gecikmesi durumundaki hakları şunlar:

Haberin Devamı

HAVAYOLU şirketleri yolcu trafiğinin yoğun olduğu dönemlerde, yolcuların uçak seferlerini iptal etme ihtimaline karşı yolcu kapasitesinin üzerinde bilet satabiliyorlar. Havaalanında kontura geldiğinizde uçağın dolu olması nedeniyle size yolculuk yapamayacağınızın söylenmesi durumunda tazminat haklarınız şunlar: AB içindeki uçuşlarda:

* 1500 km’ye kadar uçuşlarda 250 Euro
* 1500 km’den itibaren 400 Euro

Bir AB ülkesinden AB’ye üye olmayan başka bir ülkeye düzenlenen uçuşlarda:

* 1500 km’ye kadar uçuşlarda 250 Euro
* 1500 km’den itibaren 400 Euro
* 3500 km’den itibaren 600 Euro

Uçağın dolu olması nedeniyle gideceği yere belirlenen bir süre içinde başka bir uçakla gönderilen yolcuların tazminatları yarı yarıya düşüyor. Uçağın kalkmasının beklendiği süre içerisinde havayolu şirketleri yolculara iki kez telefonla konuşma hakkı tanıması, gerekiyorsa faks çekmesi ve elektronik posta yollaması için internet desteği vermek zorunda.

Havayolu şirketleri ayrıca havaalanında bekleyen yolcuların yeme-içme gibi ihtiyaçlarını karşılayıp, geceyi havaalanında geçirmek zorunda kalanlara otele transfer de dahil konaklama imkanı sunmak zorunda. Uçakları iptal edilen yolcular isterlerse bilet parasının vergilerle birlikte yedi gün içerisinde iadesini, mümkünse bir sonraki uçakla yolculuk yapmayı ya da havayolu şirketinden alternatif bir ulaşım imkanı talep edebilirler.

Uçak seferinin iptali durumunda yolcular, uçakta yer kalmadığı için uçamayan yolcuların sahip olduğu tazminat, bilet parasının iadesi, alternatif ulaşım imkanları, konaklama, yeme-içme, telefon ve internet desteği gibi haklara sahipler. Yanardağ patlaması nedeniyle hava ulaşımının trafiğe kapatılması, sel, aşırı yağış, kar gibi doğa olayları ya da havaalanı çalışanlarının yaptığı grev gibi, önlenmesi mümkün olmayan ve önceden tahmin edilemeyen durumlarda uçak seferlerinin iptal edilmesi halinde yolcuların tazminat hakkı yok.

Havayolu şirketleri sefer iptallerini gerekli zaman dilimi içerisinde yolculara bildirmesi durumunda da yolcuların tazminat hakları şu durumlarda ortadan kalkar:

* Eğer yolcu uçuş tarihinden iki hafta önce sefer iptali konusunda bilgilendirilmişse
* Eğer yolcu uçuş tarihinden iki ya da bir hafta önce sefer iptali konusunda bilgilendirilmiş, gideceği noktaya planlanan uçuş tarihinden en fazla iki saat önce kalkacak, en fazla dört saat sonra inecek başka bir uçakla uçma imkanı verilmişse
* Eğer yolcu uçuş tarihinden bir haftadan daha kısa bir süre önceden sefer iptali konusunda bilgilendirilmiş, gideceği noktaya planlanan uçuş tarihinden en fazla bir saat önce kalkacak, en fazla iki saat sonra inecek başka bir uçakla uçma imkanı verilmişse.

Gecikme halinde

Havayolu şirketi uçak seferinin gecikeceğini biliyorsa, yolcuların uçulacak noktaya olan mesafeye, gecikme süresine ve uçuşun AB içindeki iki ülke arasında olup olmadığına bağlı olarak bir takım hakları var. Avrupa Adalet Divanı’nda 19 Kasım 2009’da alınan bir karara göre, 3 saatlik veya daha fazla bir gecikme uçak seferinin iptaliyle eşit tutularak, yolcuların tazminat hakkı olduğuna işaret edilmişti.

Eğer uçak, planlanan uçuş saatinden en az beş saatten fazla bir süre sonra kalkarsa havayolu şirketleri yolculara bilet için ödedikleri ücreti bir hafta içinde geri ödemek üzere vergilerle birlikte geri ödemeyi, dönüş biletinde şartlar saklı tutularak en kısa sürede en yakın havaalanından başka bir uçakla uçma imkanı teklif edebilirler.

Uçuş mesafesi ve uçuşun AB içinde yapılıp yapılmadığına bağlı olarak, uçuş sınıfları değiştirilen (First Class yerine ekonomi gibi) yolcuların bilet için ödedikleri ücretin yüzde 30’u ile yüzde 75’ini geri alma hakkı var.

Yolcu haklarını cebinize indirin

AB Komisyonu akıllı cep telefonları için çıkardığı yeni bir uygulama ile uçak ve trenle yolculuk yapıp, yaşadıkları sorunlar konusunda nasıl bir yol izleyeceklerini bilmeyen tüketicilere yol gösterecek. Uçak seferinizin iptal edilmesi, bindiğiniz trenin gecikme yapması, valizin kaybolması ve buna benzer durumlarda yolcuları hakları konusunda bilgilendiren uygulama 22 dilde hazırlandı.

IPhone, IPad, Google Android, RIM Blackberry ile Microsoft Windows 7’nin kullanıldığı akıllı cep telefonlarına indirilebilecek uygulama “Your Passanger Right” adı altında Appstore’dan ücretsiz olarak indirilebilir. Uçak ve tren yolcu hakları hakkında tüketicilere bilgi verecek uygulama 2013 senesinden itibaren genişletilerek otobüs ve deniz ulaşım araçlarıyla seyahat yapacak yolcu haklarını da kapsayacak.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!