10 soruda e-devlet

Güncelleme Tarihi:

10 soruda e-devlet
Oluşturulma Tarihi: Mart 01, 2011 22:44

Türkiye'de geçen yılın kasım ayında hizmete giren "e-Devlet Kapısı" isimli internet sitesi, tüm kamu hizmetlerine tek noktadan erişim imkanı sağlıyor. "e-Devlet Kapısı"nda sunulan hizmet türlerinden bunlardan nasıl yararlanılabileceğine kadar merak edilen tüm soruları araştırdık.

Haberin Devamı

Türkiye'deki çeşitli kamu hizmetlerine www.turkiye.gov.tr adresinden veya cep telefonlarından elektronik ortamda ulaşmalarını sağlayan "e-Devlet Kapısı", Türk vatandaşlarına çok kapsamlı sanal hizmet imkanı sunuyor. Berlin Büyükelçiliği'nin yaptığı açıklamaya göre, bugünden itibaren Almanya'daki Türk konsolosluklarından da ücretsiz olarak temin edilebilecek elektronik şifre ile yurtdışında yaşayan Türkler de e-Devlet Kapısı'nun sunduğu hizmetlerden yararlanabilecek.

Konuyla ilgili bilinmesi gereken tüm soruların yanıtlarını sizler için araştırdık:



1- e-Devlet Kapısı nedir?
e-Devlet Kapısı, tüm kamu hizmetlerine tek bir noktadan erişim imkanı sağlayan bir internet sitesidir. Kapı’nın amacı kamu hizmetlerini vatandaşlara, işletmelere, kamu kurumlarına bilgi ve iletişim teknolojileriyle etkin ve verimli bir şekilde sunmaktır.

e-Devlet Kapısı, kamu hizmetleri konusunda bilgilendirme amaçlı, ve sayfaları, entegre elektronik hizmetler, kurumlar listesi ve güncel duyurular gibi kısımlardan oluşmaktadır. Bu sayede kullanıcılar ihtiyaçları doğrultusundaki bilgi ve hizmetlere kolaylıkla erişebileceklerdir.



2- Entegre Elektronik Hizmet nedir?
Entegre elektronik hizmet, kamu kurumlarının verdiği elektronik hizmetlerden e-Devlet Kapısı'nda entegre edilmiş ve tek bir kimlik doğrulamasıyla erişilebilen hizmetlerdir.

Haberin Devamı


3- Vatandaşlar e-Devlet Kapısı'nı nasıl kullanabilirler?
e-Devlet Kapısı üzerinden iki türlü hizmet tipine erişim mümkündür. Bilgilendirme amacıyla sunulan içeriklere erişim için www.turkiye.gov.tr adresini yazıp sayfayı görüntülemeniz yeterli olacaktır.

Entegre elektronik hizmet ise e-Devlet Kapısı üzerinden sunulan elektronik kamu hizmetleridir. Kişisel bilgilere erişim veya kimlik doğrulama gerektiren entegre elektronik hizmetlere erişim için şifre, e-imza veya mobil imza gibi kimlik doğrulama araçlarına ihtiyaç duyulmaktadır. Tek bir kimlik doğrulaması (şifre, e-imza, mobil imza vb.) ile pek çok entegre elektronik hizmetlere aynı adresten alabilirsiniz.

Ayrıca, e-Devlet Kapısı üzerinden alınacak bazı elektronik hizmetler için (vergi, harç vs. gibi) ödeme yapılması gerektiğinde ödeme birimi hizmeti sayesinde bu ödeme işlemleri de güvenli bir ortamda e-Devlet Kapısı üzerinden yapılabilmektedir.

4- E-Devlet Kapısı'ndan ne tür hizmetler verilmektedir?
e-Devlet Kapısı üzerinden vatandaşlara verilen hizmetler genel olarak şöyle gruplandırılabilir:

Bilgilendirme hizmetleri, entegre elektronik hizmetler, ödeme işlemleri, kurum ve kuruluşlara kısa yollar, güncel bilgiler ve duyurular, kurumlardan vatandaşlara mesajlar.



Bunun yanı sıra kamu kurumları arasında bilgi ve belgelerin paylaşımı e-Devlet Kapısı tarafından sunulan hizmetler ile sağlanmaktadır.

5- E-Devlet Kapısı'nın getirdiği kolaylıklar nelerdir?
e-Devlet Kapısı; elektronik ortamdan sunulan kamu hizmetlerine tek bir internet sitesi üzerinden erişim imkanı sunmaktadır. Bizzat kamu kurum ve kuruluşlarınca sağlanan kamu hizmetleri ile ilgili doğru ve güncel bilgilere ulaşma imkanı sağlamaktadır.

Kamu kurumları arasında bilgi ve belgelerin paylaşımı e-Devlet Kapısı tarafından sunulan hizmetler ile de sağlanabilmektedir. e-Devlet Kapısı'nda tek bir kimlik doğrulaması sayesinde birçok hizmete ikinci bir kimlik doğrulamasına gerek duyulmadan erişilebilmektedir.

e-Devlet Kapısı üzerinden alınacak bazı elektronik hizmetler için (vergi, harç vb.) ödeme yapılması gerektiğinde ödeme birimi hizmeti sayesinde bu işlem Kapı üzerinden kolayca yapılabilmektedir.

e-Devlet Kapısı'nın amacı, tek bir adres üzerinden ve şifre, elektronik imza, mobil imza gibi kimlik doğrulama sistemleri ile güvenli bir şekilde kamu hizmetlerinin vatandaşlarımıza sunulmasıdır. e-Devlet Kapısı üzerinden sunulan elektronik hizmetlerde vatandaşlarımızca özel şifre, elektronik imza ve mobil elektronik imza gibi kimlik doğrulama araçları kullanıldığından, kişisel bilgiler e-Devlet Kapısı üzerinden sadece ilgili vatandaşlarımıza sunulmaktadır

e-Devlet Kapısının en büyük faydası kredi kartında olduğu gibi kimlik ibrazıyla sadece ilgili kişiye elden teslim edilen şifre ya da varsa e-imza ve mobil imza gibi kimlik doğrulama araçları kullanılarak elektronik hizmetlere erişim sağlanmasıdır. Bu yönüyle e-Devlet Kapısı sağlamış olduğu altyapıyla birçok başka ülke tarafından da örnek alınan bir yapıdadır.

6- E-Devlet Kapısı'ndan engelli vatandaşlar da yararlanabilecek mi?
e-Devlet Kapısı, özürlü vatandaşların da kolayca kullanabilmesini sağlayacak tasarım özelliklerine sahiptir. Kapı tasarımında ve geliştirilen elektronik hizmetlerde özürlü vatandaşların da hizmetlere kolaylıkla erişimi göz önünde bulundurulmaktadır.

7- Elektronik hizmetlerden faydalanmak için ücret ödeyecek miyim?
Elektronik hizmetler (e-hizmetler) için kamu kurumları tarafından herhangi bir vergi, resim ve harç ödenmesi öngörülmemişse, e-Devlet Kapısı üzerinden alınacak e-hizmetler için ekstra bir ücret ödemeniz gerekmemektedir.

8- Şifreyi nereden alabilirim?
Şifreyi, şahsen başvuru ile, üzerinde T.C. Kimlik numaranızın bulunduğu kimliğinizi ibraz ederek Türkiye’de PTT Merkez Müdürlüklerinden 1 TL karşılığında, yurtdışında Başkonsolosluklarımızdan da 1 Mart 2011 tarihinden itibaren ücretsiz temin edebilirsiniz. Şahsen başvuru uygulaması, kişinin yerinize başka bir kişinin şifre alıp adına işlem yapmasının önüne geçilmesini amaçlıyor.

Şifre ile giriş yaptıktan sonra şifrenizi değiştirmeniz istenir, bu durumda Başkonsolosluktan aldığınız şifreyi girmeniz ve ardından da kendinizin belirleyeceği ve belli kriterlerden oluşan (şifre değişikliği sayfasında açıklanan) yeni şifrenizi girmeniz istenir. Bu işlemleri tamamladıktan sonra yeni şifreniz ile sisteme giriş yapabilirsiniz. Şifreyle ilgili ekranda bulunan uyarıları lütfen dikkatlice okuyunuz.

9- Şifremi nasıl kullanacağım?
Elektronik hizmetlere erişebilmek için TC Kimlik numaranız ve Başkonsolosluktan almış olduğunuz şifre ile sisteme giriş yapmanız gerekmektedir. e-İmza gerektiren hizmetleri kullanabilmek için e-İmza edinilmesi hizmete bağlı olarak ayrıca gerekebilir.

10- e-şifrenin dışında hangi yollarla E-Devlet Kapısı hizmetlerinden yararlanabilirik?
e-Devlet Kapısı'nda yer alan kişiye ait özel bilgilere ulaşmak için e-şifresinin dışında, şu yollarla söz konusu siteye giriş yapılabilir:

MOBİL İMZA: Cep telefonu ve GSM SIM kart kullanılarak 5070 sayılı Elektronik İmza Kanunu ve ilgili yasal mevzuata uygun olarak ıslak imza niteliğinde güvenli bir biçimde elektronik imza işlemi yapılmasına imkan sağlayan uygulamadır. Mobil imza aboneliği üç aşamadan oluşur. Ön başvuru, başvuru ve aktivasyon. Bu hizmeti sunan Turkcell ya da Avea’ya başvurarak ayrıntılı bilgi alabilir ve başvuru yaparak bir mobil imza edinilebilir.

Haberin Devamı


E-devlet Kapısında mobil imza kullanımı için e-Devlet Kapısı’nca herhangi bir ücret talep edilmezken, GSM operatörleri tarafından bir ücretlendirme mevcuttur.



ELEKTRONİK İMZA: Elektronik imza, elektronik ortamda bulunan bir belgeye eklenerek imzalayanın kim olduğunu belirlemeye yarayan veridir. 5070 Sayılı Kanun uyarınca e-imza, ıslak imza ile eşdeğerdedir. E-imza sertifikası dağıtmaya yetkilendirilmiş kuruluşlar tarafından dağıtılan sertifikalar kullanılarak imzalama işlemi yapılır. Elektronik imza, Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu tarafından onaylı Elektronik Sertifika Hizmet Sağlayıcılar tarafından sunulmaktadır. Bu firmaların listesi ve diğer bilgilere www.tk.gov.tr adresinden ulaşabilir.

Elektronik imzanızı çalıştırabilmeniz için öncelikle kart sürücü yazılımını kurmanız gerekiyor. Bu yazılım elektronik imza ile beraber gönderilen CD veya diğer medyalar içerisinde bulunabilir veya e-imzanızı aldığınız firmanın internet sitesinden edinilebilir. Bilgisayarınıza kurulan program ile elektronik sertifikanıza giriş gerçekleştirebiliyorsanız sertifikanız kullanıma hazırdır.

Haberin Devamı


T.C. KİMLİK KARTI: Bu kart, yakın gelecekte kanuni olarak nüfus cüzdanın yerine geçerek, vatandaşlık kartı olarak kullanılacak. T.C. Kimlik Kartı, yapılan pilot uygulama kapsamında, Bolu ilinde ikamet eden vatandaşlarımıza verilmektedir. T.C. Kimlik Kartı ile giriş yapabilmek için iki yöntem bulunuyor.

- Standart Kart Okuyucu ile giriş: T.C Kimlik Kartı ve PIN ile giriş yapabilirsiniz. Bilgisayarınızda standart kart okuyucunun sürücüsü ve AKİS sürücüsü kurulu olmalı.

- Kart Erişim Cihazı ile giriş: Sahip olduğunuz bir KEC ile www.turkiye.gov.tr'nin belirleyeceği politika ile giriş yapabilirsiniz. Giriş, ilk etapta Kart, PIN ve Parmak İzi üçlüsü kullanılarak yapılıyor. Bu yöntem standart kart okuyucuya göre çok daha güvenli bir giriş yöntemidir. Bilgisayarınızda KEC Sürücüsü ve OYA kurulu olmalı.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!