Oskar Fischinger kimdir, neden doodle oldu?

Güncelleme Tarihi:

Oskar Fischinger kimdir, neden doodle oldu
Oluşturulma Tarihi: Haziran 23, 2017 08:30

Oskar Fischinger, Google tarafından doodle olarak farklı bir tasarım ile internet kullanıcılarının karşısına çıktı. Bir müzik teması olarak kurulan doodleda basit bir nota düzeneği ile kendi müziğinizi oluşturabiliyorsunuz. Peki Oskar Fischinger kimdir ve neden doolde oldu? İşte detaylar..

Haberin Devamı

 Oskar Fischinger, 22 Haziran 1900 tarihinde Almanya'nın Gelnhausen kentinde dünyaya geldi.

Başlangıçta 1914'den önce keman ve ordu binası (teknik süreçlerin kesin bilgilerini matematiksel harmonik teoriyle birleştirdiği için onu cezbetmiş) okurken bir kariyer olarak müzik seçti. Savaş için çok genç ve sağlıksız olan sanatçı, mimari taslak hazırlama ve alet tasarımı konularında eğitildi.

1920'de Frankfurt'ta bir edebiyat kulübünde Bernhard Diebold'la bir araya geldi. Diebold, Fischinger'in soyut kaydırma çizimlerine bakarken, Oskar'ı soyut film yapımı çalışmalarına yönlendirmeye çağırdı. Nisan 1921'de Fischinger, Walther Ruttmann'ın Lichtspiel Opus 1 (canlı bir müzik puanı ile soyut bir film) ilk performansından çok heyecanlandı ve kendini müzik ve grafik sanatındaki becerilerini en iyi şekilde birleştirebilen mutlak sinemaya adayacağına söz verdi. Mühendisinin işinden istifa etti ve tam zamanlı bir film yapımcısı olmak için Münih'e taşındı.

Haberin Devamı

1920'lerin başında yapılan ilk film deneyleri, onun en radikal oyuncuları arasındadır. Balmumu Deneyleri ve Spiraller'de Fischinger, çakışan döngülerde sıklıkla gelişen aşırı karmaşıklığın görsel kalıplarını tasarladı, ancak bu kalıpları karşıt görüntülerin tek çerçevelerini radikal bir şekilde düzenleme ile kesiyor.

Fischinger'in dönemin biçim-kırma deneyleri arasında soyut çoklu projektör performansları (Raumlichtmusik veya Raumlichtkunst kavramı adı altında), Fieber, Macht ve muhtemelen R-1 Formspiel adlı kişisel performanslar vardı. Bunlar c. 1926-1927, beşe kadar film projektörleri ve birkaç slayt projektörü kullanıyordu.

1924 yılına gelindiğinde yetişkin izleyicilere yönelik olarak satirik çizgi filmler üzerine çalışan ABD'li girişimci Louis Seel tarafından işe alınan Oskar Fischinger, böylece farklı teknikleri deneyerek kendi soyut filmleri üzerine çalışma yapma imkanı buldu. 1928'de 'Ay'daki Kadın' adlı filmin özel efektlerini tasarlayan Fischinger, bir yandan kağıt üstüne kömür animasyonlar üzerine çalışırken, klasik müzik ile senkronize soyut animasyonlar hazırladı. Yaptığı çalışmalar sinema dünyasında büyük ilgi görürken, Studie Nr.5 adlı çalışmasının dağıtım haklarını Universal Stüdyoları satın aldı. Bu soyut animasyonların da yaptığı efektler Friedrichstraße Büyücüsü lakabını almasını sağladı.

Haberin Devamı

Oskar Fischinger, çalışmalarına Nazi dönemi Almanya'sında devam etti ve çeşitli reklam filmlerinde çalıştı. Ancak Nazi otoriteleriyle bir türlü anlaşamadı. Bu anlaşmazlıklara rağmen Komposition in Blau adlı çalışmasını tamamlayan Fischinger'in filmi Metro-Goldwyn-Mayer tarafından Hollywood'da bir sinemada gösterildi. Bunun üzerine ABD'de, Hollywood'ta çalışmak üzere Paramount Pictures'ten bir teklif aldı.

1936 yılında Hollywood'a gelerek burada Paramount Pictures'te çalışmaya başlayan Oskar Fischinger, Ralph Rainger'in bestesine senkronize ettiği Radio Dynamics adlı çalışma siyaz beyaz olarak yayınlandı. Ancak Fischinger bundan memnun olmadı ve Paramount Pictures'ten ayrıldı. 1937'de bu kez Franz Liszt'in 2. Macar Rapsodisi için Optik Şiir adlı bir çalışma hazırlasa da stüdyo kesintileri nedeniyle bundan kar elde edemedi. Daha sonra Walt Disney'in meşhur animasyonu Fantazya için J. S. Bach Toccata ve Fugue D Minor kısımlarını tasarlayan Fischinger, yine Pinokyo filminde mavi perinin sihirli çubuğunn animasyon efeklerini de Disney için hazırlayan isim oldu.

Haberin Devamı

Film yapımında kendi istediğini bulamayan Fischinger ardından yağlı boyaya döndü. Guggenheim Vakfı kendisinden bir animasyon filmi istese de Oskar Fischinger, esim yapmanın belgeselleştirilmesi adına her bir fırça darbesi için tek kare çekim yaparak Bach müziği üstüne çok katmalı bir film oluşturmuştur. Motion Painting No.1 adlı bu çalışması 1949'da Bürüksel Uluslararası Film yarışması'nda birincilik ödülü kazanmıştır.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!