Ticari reklam sattırır sosyal reklam uyandırır

Güncelleme Tarihi:

Ticari reklam sattırır sosyal reklam uyandırır
Oluşturulma Tarihi: Haziran 04, 2006 00:00

Bunlar bildiğiniz reklamlardan değil. Reklam size al diyorken sosyal reklam ver diyor, reklam size güzel ol derken sosyal reklam güzel olmayanı gör diyor. Bilgi Üniversitesi Televizyon Gazeteciliği Bölümü Öğretim Üyesi Ethem Özgüven bir belgeselci ve "sosyal reklam" yönetmeni, bu güne kadar çektiği sosyal reklam filmleriyle kas hastalıklarından şizofreniye, futbolda şiddetten kara mayınlarına birçok konuda insanları "dürtüklemeye" çalıştı.

Son çektiği sosyal reklam serisi "Deniz Bitti" Akdeniz’in yavaş yavaş öldüğü konusunda insanları uyarıyor. Deniz Bitti’nin galası Dünya Okyanus Günü nedeniyle 8 Haziran’da Bilgi Üniversitesi’nde yapılacak.

’’Estetik olarak tüketim ve hizmet reklamlarına özenen, etik olarak onların tam karşısında konumlayabileceğimiz reklamlardır" diye tanımlıyor Ethem Özgüven sosyal reklamı. Derdi ne ki sosyal reklamların? Bunu da şöyle anlatıyor: "Toplumda bir duyarlılık yaratmaya çalışmak, bir sorun olduğundan herkesi haberdar etmek. İnsanları birey değil toplum olduklarına inandırmaya çalışan reklamlar bunlar. Bize hep güzel ol, en önde ol, en iyi ol diye empoze edilir. Sosyal reklam tam tersine ’Dökülenler var onlara yardım etmeliyim, beraber bir şeyler yapalım, yarın ben de düşebilirim’ şeklinde başka bir anlayışı yansıtıyor."

Yani biraz bizi dürtüklüyor bu reklamlar. Ekranlarda çok sık görmüyoruz onları. Bunun bir nedeni para kazandırmamaları. Özgüven bir başka nedeni şöyle anlatıyor: "Türkiye’de genelde sosyal reklamları çok uzun yapıyorlar, 15-20 dakika kadar... Televizyonlar da bunları çok geç saatlerde yayınlıyor. Biz öğrenciler ve asistanlarımızla bir başka formatı deniyoruz. Daha kısa 25-30 saniyelik spotlarla konuyu estetik dille ele almaya çalışan işler yapıyoruz."
/images/100/0x0/55eab292f018fbb8f890f7ff


KENDİSİ GÖZLEMLEDİ

Ethem Özgüven (45) Antalya’da büyümüş, 17 yaşına kadar hep Akdeniz’i görmüş. Hayatta en iyi yaptığı işlerden birinin balık avlamak olduğunu söylüyor ama denizin kirliliğini, balık türlerinin azalmasını, Akdeniz’in günden güne öldüğünü bizzat gözlemlemiş. Bunu çekimleri halen süren Akdeniz Ölüyor belgeseliyle anlatıyor.

Akdeniz’le ilgili gösterime hazır olan çalışması ise "Deniz Bitti" sosyal reklamlar serisi. Bilgi Üniversitesi Araştırma Fonu tarafından desteklenen seri, 11 reklam filminden oluşuyor. Her filmde Akdeniz Ölüyor, Akdeniz Tükeniyor, Akdeniz Üzülüyor, Akdeniz Boğuluyor, Az ilgi, az bilgi, az kanun gibi sloganlar kullanılıyor ve farklı bir boyuta değiniliyor. Yasak avlanma, dinamitle avlanma, büyük balıkçılık, kirlenme konuları anlatılıyor. Filmlerde mercan, dil, levrek, barbun, kalkan, orfoz, mırmır gibi balıkların görüntüleri ve bunların yerini alan pet şişe, çöp veya teneke görüntüleri yer alıyor.

GÖRÜNDÜĞÜ GİBİ DEĞİL

Özgüven filmleri şöyle anlatıyor: "Şimdi yaz geldi, biz denizle ilgili bol bol krem reklamı ve çok güzel deniz manzaraları, magazin programlarında temiz bir denizin önünde güneşlenen ünlüler göreceğiz. Halbuki başka şeyler de oluyor Akdeniz’de. Biz, bakın bunlar da oluyor, diyoruz. Medyada genelde kötü bir şey göstermeyelim, aman insanların morali bozulmasın adeti var. Ama bunlar da oluyor. O bakımdan biz de böyle filmler yapıyoruz."

Reklam filmleri ilk olarak Dünya Okyanus Günü nedeniyle Bilgi Üniversitesi’nde düzenlenecek olan sempozyumda gösterilecek. Hem İngilizce hem Türkçe hazırlandı. Venezüella’da bir televizyon kanalında, Selanik’te bir televizyonda gösterilecek. Özgüven 1000 adet basılan DVD’nin her yere dağıtılacağını söylüyor: "Çevreyle ilgili örgütlere ve isteyen her yere bu filmleri yollayacağız. İsteyen bütün kanallar bunu alabilecek."

"Deniz Bitti" filmleri 8 Haziran Perşembe günü saat 19.30’da Bilgi Üniversitesi Kuştepe Kampusu’nda yapılacak galada izleyiciyle buluşacak.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!