Tasarımda yarının öteki adı: DERİN

Güncelleme Tarihi:

Tasarımda yarının öteki adı: DERİN
Oluşturulma Tarihi: Eylül 16, 2004 00:02

Onu tanıdığımda çok küçüktü. Şimdi o kadar büyük ki, ismini aldığı markayı dünya tasarım platformunda bilmeyen kalmadı. Babası ve o, güçlü bir altyapı inşa ettikleri ‘Derin’ markasıyla, hem kendi koleksiyonları, hem de dünya firmaları için ürün tasarımı yapıyorlar.

Her ay pek çok yabancı dergide görünüyor, tasarım yıllıklarına giriyorlar. Son dört yıldır Paris, Londra ve Milano gibi uluslararası fuarlarda yaşadıkları yükselişe ise şahit oldum. Derin firmasının ortağı Derin Sarıyer, bir Türk markası olarak bu noktaya nasıl geldiklerini Evcimen’e anlattı.

Yabancı dergilerin baba-oğul Sarıyer’lere ve Derin koleksiyonuna yoğun bir ilgisi var. Editörler neyinizi sevdiler?

Derin Sarıyer:
Dünya basınının gösterdigi bu büyük ilgi aslında tamamen kendiliğinden gelişti. Özellikle çağdaş tasarımlarla ilgilenen dergiler Derin markasına ve ürünlerine sayfalarında yer veriyorlar.

Bunun için özel bir PR çalışması yapmıyoruz, tüm bunlar kendiliğinden oluşuyor.

Örneğin, Elle Decoration dergisi geçtiğimiz Temmuz sayısında bu seneki Milano Mobilya Fuarı’nın en başarılı 10 firmasını belirlemiş; bu listede birinci sırada yer aldığımızı dergi elimize ulaştığında gördük.

Fransa’da Maison Française’in İstanbul 2 isimli oturma birimimizi neredeyse bir tam sayfa yayınladığı sayıyı sen bize getirdin, haberimiz yoktu.

İngiliz tasarımcı Tom Dixon’ın editörlüğünü yaptığı 2004 International Design Yearbook’a 6 tasarımınızla girmeyi başardınız. Derin Sarıyer: Böyle bir yıllıkta yer almak, hiçbir maddi karşılıkla elde edemeyeceğiniz bir prestij.

Yaptıklarımızın uluslararası anlamda bu kadar önemli bir şekilde onay görmesi, Türk basını için de haber niteliği taşıyor, çünkü tasarımda ilk defa bir Türk firması dünyada bu şekilde kendinden söz ettiriyor.

Bugünkü başarının altyapısını 1971 yılında kurduğumuz Derin firmasının tecrübeleri oluşturuyor. Babam Aziz Sarıyer’in Derin dışında birçok yabancı firmaya yaptığı tasarımlar da bizim için iyi bir referans oluyor.

Onun bu başarıları neticesinde, Kasım 2004’te yayınlanacak ‘21st Century Designers by Terence Conran’ isimli yayında yer alacak dünyanın en başarılı 100 tasarımcısı arasına seçilmesi de, hem Derin, hem de Türkiye için çok önemli.

Derin koleksiyonu kaç ülkede satılıyor? En çok ilgi hangi pazarlarda?

Derin Sarıyer:
Dünyada Derin koleksiyonunun temsil edildiği ve satıldığıbaktığımızda, bunların çağdaş ürün/mobilya tasarım anlayışının geliştiği ve tasarım kültürleri oluşmuş ülkeler olduğunu görüyoruz:

İrlanda, Danimarka, İsveç, Fransa, Almanya, İsviçre, Avusturya, Belçika, Hollanda, İspanya, Macaristan, Romanya, ABD, Kostarika, Hong Kong ve Japonya. ABD’de iki ay içerisinde 14 şehirde Derin ürünlerine ulaşmak mümkün olacak.

New York’ta bulunan temsilcimiz, Manhattan’daki showroom’unda 400 metrekarelik bir alanı Derin koleksiyonuna ayırıyor.

Avrupa pazarında markanızı nereye konumlandırdınız?

Derin Sarıyer:
2000 yılından itibaren ciddi bir yol aldık, birçok sergi ve fuara katıldık.

Şu anda dünyada mobilya tasarımında yenilikçi ve ilerici çalışmalar ortaya koyan, önümüzdeki dönemlerin sinyallerini verip bugünün alternatif tasarımlarını yaratan ve üreten birkaç firma var. Biz de bu birkaç firma arasındayız.

Pek çok dev marka arasında sizi farklılaştıran ne oldu?

Derin Sarıyer:
Bunun için farklı sistemler geliştirmedik, sezgilerimiz bizi yönlendirdi. Ortaya koyduğumuz ürünlerin hepsi ayakları yere basan tasarımlardı, bu yüzden ciddiye alındık.

Avrupa’ya açılırken bir Türk tasarım markası olmak avantaj mı, dezavantaj mı?

Derin Sarıyer:
Yola çıkarken bunu düşünmedik, fakat şimdi dönüp geriye baktığımızda gerçekten bazı dezavantajlarımız olduğunu görüyoruz.

Türk tasarım kültürünün dünyada henüz bir yol katetmemiş olmasının bazı negatif etkilerini gördük, fakat şu anda Türk ve İstanbullu bir firma olmanın avantajlarını yaşamaya başlıyoruz.

Tasarımla ilgili ciddi bir etkinliğini görmedikleri bir ülkeden böyle bir firmanın çıkması dünyayı cok şaşırtıyor ve etkiliyor.

Düşündüğünüz bir tasarımın daha önce yapılmadığından nasıl emin oluyorsunuz?

Derin Sarıyer:
Tamamen kendi verilerimizden yola çıkıyor ve tasarıma içgüdüsel yaklaşıyoruz. Moda, trend ve stilizm gibi konuların fazla yakınında durmuyoruz.

Konumuzun özünden yola çıkıyoruz. Bu yaklaşımlarımız sonucunda yaptıklarımızın daha önce yapılmamış olması doğal oluyor.

Tasarım sürecinin hangi aşaması size daha çok keyif veriyor?

Derin Sarıyer:
Benim için en önemli olduğunu düşündüğüm aşama, Derin koleksiyonunun genel olarak ortaya çıkmasının tasarlanma aşaması.

Farklı tasarımcıların çalışmalarının bir araya gelmesi, bu tasarımların prototiplerinin ortaya çıkma süreci ve tanıtım faaliyetlerinin toplamını da bir tasarım olarak görüyoruz.

Yapılanların arasında çok net görülmeyen ama hissedilen bir bağlantı olmasını sağlamak da başlı başına bir tasarım. Bunu tasarım yöneticiliği olarak da adlandırabiliriz.

Koleksiyonlarınızdaki hangi ürün sizce gelecekte bir tasarım klasiği olmaya aday?

Derin Sarıyer:
Herkesin favorisi farklı olabiliyor. International Design Yearbook kitabinda bu sene yer alması, her sene yaptığımız yeni çalışmaların birçoğunun gelecekte tasarım klasiği haline geleceğine işaret ediyor.

Geçen zaman kalıcı olacak tasarımları belirleyecek ve bu tasarımlar ortaya çıktıkları dönemleri temsil edeceklerdir.

Dünya dergilerinde ‘Derin’ izler

Alman Glamour dergisinde yayınlanan Wait bank.

Alman Vogue dergisinde yayınlanan Kap büfe.

İngiliz Elle Decoration, Milano Mobilya Fuarı konusu kapsamında ‘Top Ten’ belirlemiş. Bilin bakalım ilk sırada kim var? Aziz Sarıyer tasarımı İstanbul 2 kanepe.

Derin tasarımları, Maison Française’in Fransa edisyonunda geçtiğimiz ay yer aldı.


İyi tasarım nedir

Şu ana kadar dünyada yapılmış çalışmaların üzerine yeni bir fikir ilave edebilen tasarımları ‘iyi tasarım’ olarak nitelendirebiliriz. Bunu yapmanın yolu her tasarımcı ve firma için farklı yerlerden geçebilir. Tek bir öğenin çıkmasıyla bütün anlamını yitirecek basitliğe ulaşabilmiş tasarımlar, yaratılması en güç ama en başarılı tasarımlardır.

Ekip geniş

Aziz Sarıyer ve Derin Sarıyer’in dışında Derin markası için tasarım yapan isimler şunlar: Defne Koz, Tanju Özelgin, Arif Özden, Bülend Özden ve Mehmet Ermiyagil.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!