İstanbul uçuyor

Güncelleme Tarihi:

İstanbul uçuyor
Oluşturulma Tarihi: Nisan 12, 2010 14:24

Ara sıra buluşur konuşuruz. Dünyanın birçok yerinde. Yollarımız kesişir ve havacılık konusunda uçup gideriz.

Haberin Devamı

Uğur CEBECİ
ucebeci@hurriyet.com.tr

Temel Kotil, THY Genel Müdürü. Bu sohbette en vurucu cümleyi kuruyor: “Şu Avrupa’da krizle boğuşan büyük havayollarından birini alıp getirin, merkezi İstanbul olsun, alıp başını gider, büyümesinin önüne geçilmez!”
İstanbul Atatürk Havalimanı, THY ile birlikte dünyanın önemli transfer merkezlerinden biri oldu. Görülmemiş bir büyümeyle aktarma noktası haline geldi.
Rakamlara baktığınızda en hızlı büyüyen, havayolu yolcusunun en hızlı arttığı bir kent İstanbul.
Yabancı yolcu sayısı öyle artmış ki, ileride bir ekonomik krizde bile THY ve Atatürk Havalimanı depremlerin hiçbirini hissetmeyecek yere gelmişler.
Yolcu Almaata’dan biniyor, hatta o bir Japon yolcu ve Cape Town’a gidiyor. Gelip gittiği ülkenin vatandaşı değil. Başka bir dünyanın çalışanı. Ama İstanbul’a uğruyor, en iyi bağlantı, en konforlu havayoluyla uçuyor. İstanbul ona keyif veriyor.
THY’nin büyümesi Türkiye’nin büyümesinin çok ötesinde artık. İstanbul markasında büyük payı var. Tıpkı Antalya markasında olduğu gibi. Gelecekte Ankara, Hatay ya da Sivas markasında da büyük payı olacak. Öyle değil mi, bugün Barcelona ya da Manchester United markaları THY’nin kanatlarında değil mi?

Haberin Devamı

STAR ALLIANCE’IN YILDIZI

Hamdi Topçu ve Temel Kotil... Bu ikili borsada bile hisseleri yüzde 425 artırarak THY’yi yatırımcısına en çok kazandıran havayolu şirketi yaptı. Bu rakam dünyadaki havayolu şirketleri arasındaki zirvenin rakamı. Şu anda THY uçuş noktalarını 120’den 200’e çıkaracak. Her yıl 10-11 yeni uçuş noktası açılacak. İstanbul, merkezi lokasyonuyla herkesle rekabet edecek.
Star Alliance’ın küresel yapısına 2007’de giren THY, zincirin yıldızı olmaya doğru gidiyor. Yüksekten ve çok hızlı uçuşunda bir önemli etken de uzun menzildeki başarısı. Çok değil, birkaç yıl önce “Sao Paola’ya uçulacak” dense insan gülerdi. Orada ne var, orada ne işleri var, diye. Meğer oralarda çok iş varmış. Tıpkı Toronto’da iş olduğu gibi. Seul’da olduğu gibi. Peki Sydney ve Los Angeles THY’yi beklemiyor mu? Bekliyor. Belki gelecek yıl, belki daha önce...
Son beş yıl içinde net yüzde 44 büyüme sağlayan THY, geçen yıl 26 milyon yolcu taşıdı. Türkiye’nin 2020 hedefi 50 milyon turist. THY tek başına 2012’de 40 milyon yolcu hedefliyor. Bu coğrafyanın lideri, artık birkaç coğrafyanın en büyüğü olmaya koşuyor.

Haberin Devamı

10 BİN METREDE CANLI YAYIN

Morgan Stanley’e göre THY bölgenin en kârlı havayolu ama büyürken maliyetlerini de düşük tutabildi. Bugün THY’den daha az maliyetle uçabilen tek havayolu İrlandalı ucuz taşıyıcı Ryan Air. Ama THY  yolcusuna bütün lüksü sunarak, en iyi ikramı vererek, en yeni uçakları kullanarak bir rekor kırdı. Yani maliyetini düşük tuttu, konforunu zirveye taşıdı.
Yıl sonuna doğru THY’nin uzun menzilli yeni uçakları gelecek. O uçaklarda konfor doruğa çıkacak. Canlı haber yayını da başlayacak. Uçak yükselirken ya da inerken görüntülerde bir oynama bile olmayacak. Rüzgardan dönen çatı antenlerinin görüntüde sunucunun ağzını burnunu çekip yırttığı günleri düşünürsek, 10 bin metrede canlı yayın çok keyifli olacak.
Temel Kotil bizim işe de el attı. Neyse o yukarıda biz aşağıdayız, çok sorun olmaz. Sohbette sözü Kotil’e kaptırınca bir daha almak mümkün değil. Ne güzel değil mi?
Bir adam ve her gün anlatacak çok güzel yeni bir hikâyesi var...

Haberin Devamı

Ne güzel, Ankara dünyaya bağlanıyor

Ankara Esenboğa Havalimanı, Katar Havayolları’nın Doha, arkasından da Anadolu Jet’in başlatacağı yeni tarifeli Avrupa uçuşlarıyla 18 yurtdışı noktasına doğrudan bağlantı sunmaya hazırlanıyor.

2009’da 6 milyon yolcuyu ağırlayan Esenboğa Havalimanı, bu yılın ilk 3 ayında dış hat yolcu sayısını yüzde 20 oranında artırdı. Hızlı büyümeyle yıl sonu hedefi, iç ve dış hatlarda toplam 8 milyon yolcu.

SEFERLER ARTIYOR

TAV Havalimanları Holding tarafından işletilen Ankara Esenboğa’nın yeni kullanıcısı, Katar Havayolları. İstanbul’dan sonra Ankara’yı 88’inci uçuş noktası olarak açan Katar’ın bu hattı özellikle Kapadokya’ya gitmek isteyen, Anadolu’nun tarihi noktalarını gezen Japon turistlerin de gözdesi oldu. Havayolu, Ankara’dan Doha aktarmalı özellikle Ortadoğu ve Uzakdoğu’ya uygun uçuş imkanı sunuyor.
Katar’ın QR462 sefer sayılı ilk uçuşuna havayolunun CEO’su Akbar Al Baker ve Katar Sivil Havacılık Yönetim Kurulu Başkanı Abdul Aziz Al Noaimi katıldı. Türkiye’de büyümeyi hedefleyen şirketin bu girişimine destek veren Ulaştırma Bakanlığı, iki ülke arasında seferlerin artırılmasına da onayladı. Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü’nde imzalanan mutabakat zaptına göre iki ülkenin havayolları haftada 25 yolcu ve 4 kargo olmak üzere 29’ar sefer yapabilecek. İstanbul Atatürk için ek slot alan Katar, ayrıca Çorlu’dan da kargo seferleri gerçekleştirecek. Türk şirketleri için de Doha aktarmalı Muskat, Kuveyt, Basra, Bahreyn, Dakka, Kuala Lumpur ve Manila’ya 5. trafik hakkı da tanınıyor.

Haberin Devamı

YENİ TERMİNALİ TAV YAPIYOR

Doha’yı Ortadoğu’nun en büyük havalimanı yapmayı hedefleyen Katar Havayolları, 14 milyar dolarlık yatırım planlıyor. Hizmete 2011’de girecek 3.4 milyar dolarlık yeni terminal, TAV ve Japon Taisei ortaklığında yapılıyor. İnşaatın yüzde 60’ı tamamlandığı projede, yıllık kapasite 48 milyon yolcuya çıkacak. 70 bin ton çeliğin kullanıldığı terminalde 33 körük, 5 check-in adasında 102 kontuar ve 3 kilometre uzunluğunda yürüyen bant yer alacak.
Yeni terminalin yer aldığı alanın 2200 hektarı deniz doldurularak oluşturuldu. 600’ü mühendis ve mimar 6 bin kişinin görev yaptığı inşaatta, çalışma ve işçi sağlığı konusunda kurallar çok sıkı.
İnşaat alanı her gün temizliğin
ardından denetleniyor. Yazın sıcaklığın 50 dereceye ulaştığı Katar’da işçilerin günlük su tüketimi, kalitesi, damacanaların
depolanması sürekli takip ediliyor. Tuvaletlerde “idrar rengi koyulaşırsa hemen su için, doktora başvurun” gibi uyarı yazıları var.

JAPON MODELİ

Haberin Devamı

İstanbul’un artan yolcu trafiğine çözüm modeli olarak TAV’ın CEO’su Sani Şener Japonya’yı gösteriyor: “Tokyo’daki sıkışan uçak trafiği nedeniyle uluslararası uçuşlar Haneda’dan Osaka’ya yönlendiriliyor. Yolcular özel tarife ile geniş kapasiteli uçaklarla Japonya içinde dağıtılıyor. Benzer bir uygulama, İstanbul Atatürk ile Ankara arasında yapılabilir. Böylece Anadolu’ya dağılacak yolcular, İstanbul yerine Ankara’ya doğrudan uçabilir.”
ANKARA’DAN TARİFELİ SEFERLER
Anadolu Jet: Ercan, Şam, Kopenhag, Stockholm, Frankfurt, Dusseldorf, Viyana, Tahran, Amsterdam, Brüksel, Paris ve Londra
Ariana Afgan: Kabil, Kandahar
Azerbaycan: Bakü
İran Air: Tahran
Katar: Doha
KTHY: Ercan
Libya: Tripoli
Lufthansa: Münih
Pegasus: Ercan

 

 

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!