Ana Sayfa
Son dakika :
Haber
Yaşam
İlanlar
İnteraktif
Arşiv
21 Nisan 2014 Pazartesi 07:30

 ADnet  
Reklam için
Hürriyet Anasayfa > Tüm Sağlık Haberleri
Önceki Haber     Sonraki Haber

Yılbaşı sofrası nasıl olmalı?

Paylaş Benimsayfam'da Paylaş
Facebook'ta Paylaş Myspace'de Paylaş Twitter'da Paylaş
Ahmet Oğuz GÜNDÜZ/DHA 28 Aralık 2009
Uzmanlar yılbaşı gecesinde yemek tüketiminin artığını bu nedenle yemek hazırlarken belirli kurallara dikkat edilmesi gerektiğini belirtti.

Erciyes Üniversitesi Atatürk Sağlık Yüksekokulu Beslenme ve Diyetetik Bölüm Başkanı Prof. Dr. Neriman İnanç, yılbaşı sofralarının ana yemeği olan hindiyi, kilo problemi olanların derisindeki yağlardan arındırdıktan sonra yemesini önerdi. Prof. Dr. İnanç, derisiyle birlikte tüketilen 100 gram hindi etinde 253 kilokalori varken, aynı miktarda derisiz olarak yenilen etde 115 kilokalori enerji bulunduğunu söyledi.

Prof. Dr. Neriman İnanç, yılbaşı sofrasıyla ilgili uyarılarda bulundu. Yılbaşı gecesi genellikle et ve et ürünleri, tatlılar, hamur işleri, cips, kuruyemiş, meze ve alkol tüketiminin arttığını ifade eden Prof. Dr. İnanç, yılbaşı sofrasında sebze ve meyve tüketiminin azaldığını belirtti. Prof. Dr. İnanç, kronik hastalığı olanların yılbaşı akşamı yemek yerken daha dikkatli olması gerektiğini vurgulayarak, “Yılbaşının kış aylarının tam ortasında bir gün olması, bu özel günde tüketilen yüksek enerjili besinler ve havaların soğuması ile bazal metabolizma hızının yavaşlaması nedeniyle kilo alma riskini artırmaktadır. Çok yağlı ve şekerli besinlerin tercih edilmesi, hazırlanan yiyeceklerin kısa bir zaman dilimi içerisinde tüketilmesi, alkollü içkilerin içilmesi gaz, şişkinlik, hazımsızlık gibi sindirim sistemi sorunlarına neden olmaktadır. Yılbaşı yemeğinde 4 besin grubundan (süt, et, tahıl, sebze-meyve) ihtiyacınıza uygun olanları yeterli miktarlarda tüketmeye dikkat edin. 31 Aralık günü, mutlaka kahvaltı ile güne başlayın ve günün diğer öğünleri de atlanmayın” dedi.

Prof. Dr. İnanç, yılbaşı gecesi yenecek yemeklerin kızartma ve kavurma yöntemlerine göre daha sağlıklı olan haşlama ve buğulama yöntemleriyle hazırlanması gerektiğini kaydetti. Prof. Dr. İnanç, şunları söyledi:
“Yılbaşı akşam yemeğinde olası yüksek enerji alımı nedeniyle, diğer öğünlerdeki enerji alımı azalacaktır. Yılbaşı sofrasına aç oturmak yerine yemekten 1 ya da 2 saat önce özellikle kan şekerinin uzun süre belirli seviyede kalmasını sağlayacak glisemik indeksi düşük olan tam tahıllı 2 ince dilim ekmekle yapılmış bir tost yenmesini öneriyorum. Böylece gece boyunca daha az besin tüketeceksiniz. Su tüketimini hem yılbaşı akşamı, hem de ertesi gün için mutlaka arttırmak gerekiyor. Yılbaşı akşamı sofrada ara ara, yudum yudum su içmek hem tokluk hissini arttırır hem de sindirimi kolaylaştırır. Bir diğer önemli konuda yılbaşı gecesi tüketilen alkolün vücutta yaratacağı etkiyi azaltmaktır. Alkol vücuttan fazlasıyla su atılmasına neden olur. Atılan suyu yenisiyle yerine koymazsak susuz kalan vücut daha kolay yağlanır ve toksin birikir. Bu nedenle yılbaşı gecesinin ertesinde bol bol su içmek gerekir. Bitki çayları, özellikle meyve çayları ve taze sıkılmış portakal ya da havuç suyu gibi içeceklerle desteklemek de iyi olacaktır.”

HİNDİNİN DERİSİNİ YEMEYİN

Yılbaşı sofralarının vazgeçilmezi olan hindinin derisinin yağlarından arındırıldıktan sonra yenmesini öneren Prof. Dr. Neriman İnanç, şu bilgileri verdi:
“Derili hindi etinin 100 gramında 253 kilokalori enerji ve 16 gram yağ bulunurken, aynı miktarda derisiz olarak tüketildiğinde hindide 115 kilokalori enerji ve 1.1 gram yağ alınmaktadır. Hindi etindeki kolesterol tavuk etine göre daha azdır. Bu nedenle hindi kan yağları yüksek olan bireyler için tercih edilecek bir besin olabilir. Hindi eti aynı zamanda hücrelerimizdeki enerji üretimine yardımcı olan, kalsiyumdan sonra kemik ve dişlerin temel bileşeni olan fosfor açısından da tavuk etine göre daha zengin bir besindir. Yılbaşı akşamında tüketilecek çerez türü de oldukça önemlidir. Sağlık açısından diğer yiyeceklerdeki yaptığımız seçimler çerez için de geçerli olmalıdır. Yağ içeriği çok yüksek olan fıstık, çekirdek türü çerezler daha az tüketilerek bunların yerine leblebi tercih edilmesi daha iyi olacaktır. Ayrıca, yağ içerikleri yüksek olmasına rağmen içerdikleri yağ türü ile kalp ve damar sistemini koruyucu özellikleri olan yağlı tohumlar ceviz, badem, fındık tercih edilecek çerez türevleridir.”
  Yorum Sayısı 1 / 1     Yorumlarınızı yazmak için tıklayın >>
Bu haberin diğer yorumları
yakup gedi 29/12/2009 - 15:59
TÜRKİYE"NİN %10"UNU İLGİLENDİREN,NE ALAKA.. BİR HABER
Çok İyi %19 İyi %19 Normal %20 Kötü %20 Beğenmedim %20
Bu haberin diğer yorumcuları
YORUM ANALİZ
Bu sayfalarda yer alan okur yorumları kişilerin kendi görüşleridir. Yazılanlardan Hürriyet veya hurriyet.com.tr sorumlu tutulamaz.
  Yorum Sayısı 1 / 1     Yorumlarınızı yazmak için tıklayın >>
Bu haberin diğer yorumları
Diğer Haberler
Tüm Haberler
  Hürriyet Kurumsal Hürriyet USA Hürriyet Avrupa Hürriyet Emlak Yenibiris.com Hürriyet Aile Hürriyet Oto İddaa Avrupa Birliği DYH