Taraftar 'tarafsızlık' istiyor

Güncelleme Tarihi:

Taraftar tarafsızlık istiyor
Oluşturulma Tarihi: Aralık 07, 2004 00:00

Abant İzzet Baysal Üniversitesi (AİBÜ) Sosyal Bilimler Enstitüsü'nde yapılan araştırmada sporseverlerin spor medyasından en büyük beklentisinin “Tarafsızlık” olduğu ortaya çıktı. Spor medyasını "güvenilmez" olarak niteleyen sporseverlerin yüzde 75.7'si "tarafsız" olunmasını istedi. AİBÜ Basın ve Halkla İlişkiler Müdürü Selami Özsoy ve Yrd. Doç. Dr. Birol Yalçın tarafından, internet üzerinden yapılan araştırmada, sporseverlerin gazeteler ve televizyon kanallarından sporla ilgili beklentilerinin ortaya konulması amaçlandı. Araştırmaya yurt dışından ve yurt içinden 662 sporsever katıldı. BEĞENMİYOR    Araştırma sonuçlarına göre sporseverlerin, gazete ve televizyonların spor yayını anlayışından memnun olmadığı ortaya çıktı. Katılımcıların sadece yüzde 8'i gazetelerin spor sayfalarının yayın anlayışından memnun olduklarını belirtirken,  yüzde 40'ı “kısmen memnun” olduğunu, yüzde 49'u da memnun olmadığını kaydetti. Televizyon kanallarının yayınladığı spor programlarından memnun olanların oranı ise yüzde 7.4 çıktı. Katılımcıların yüzde 52.6'sı ”kısmen memnun” olduğunu belirtirken, “hayır memnun değilim” diyenlerin oranı yüzde 39.5 olarak gerçekleşti. Katılımcıların yüzde 10.5'i  televizyondaki spor haberlerinden memnun. Televizyondan yapılan müsabaka naklen yayınlarında spikerlerin anlatımından memnun olanların oranı ise yüzde 20.5 çıktı.     GÜVENMİYORAraştırmaya göre, katılımcıların geneli spor medyasını yüzde 59 oranında “kısmen inandırıcı” buluyor. İnandırıcı bulmayanların oranı yüzde 37 iken, “Evet inandırıcı” diyenlerin oranı ise yüzde 2.9'da kaldı. Yapılan analize göre eğitim düzeyi yüksek olan katılımcılar, spor medyasını “daha az inandırıcı” buluyor.     Araştırmaya göre inandırıcılığı en yüksek spor medyası yüzde 38 ile televizyon olurken, internetteki spor haber siteleri yüzde 27, gazete yüzde 9 oranında inandırıcı olarak nitelendirildi. Katılımcıların yüzde 15'i hiçbir medyayı inandırıcı bulmadığını belirtti.     "TARAFSIZ OLSUN"    Araştırmaya göre, spor kamuoyunun spor medyasından en büyük beklentisi “tarafsızlık”. Katılımcılar, yüzde 75.7 oranında spor yazarlarının tarafsız olması gerektiği noktasında birleşti. Televizyonda spor tartışma programlarına çıkan spor yorumcularının taşıması gereken niteliklerin neler olduğu sorulduğunda, katılımcılar en yüksek oranla (yüzde 73.8) “tarafsızlık” cevabını verdi. Diğer nitelikler; “spor bilgisi”, “teknik taktik bilgisi”, “Türkçe'yi kullanma yeteneği” ve “diksiyon” olarak sıralandı. Katılımcıların spor sayfaları için önemli buldukları kriterler- önemliden önemsize doğru şu şekilde sıralandı: “Spor yazarlarının tarafsız olması, Bilgi içeren yazıların fazla olması, araştırma yazılarının fazla olması, spor yazarı kadrosu, yurt dışından spor haberlerinin olması, futbol dışı branşlardan haberlerin çok olması, yerel haberlerin fazla olması, futbol haberlerinin çok olması, sporcu kökenli yazarların fazla olması, sayfalarda çok ve büyük fotoğraf olması” Televizyonda yayınlanan spor programı türleri arasında spor magazin programları diğerlerine göre daha az talep ediliyor (yüzde 6.9). Araştırmaya göre sporseverler televizyonda spor programı tercihi yaparken şu kriterleri gözetiyor: “Sunucu ve konukların konusunda uzmanlığı”, “reklamların az olması”, “yorumcuların inandırıcılığı”, “programdaki müsabaka görüntülerinin fazla olması”, “Sunucu/spikerin diksiyonu”, “Programın saati”, ”Yorumcuların sporcu kökenli olması”. Katılımcıların yüzde 42.4'ü müsabaka yayınlarında görev yapan spikerlerin anlatımından memnun olmadığını belirtirken, beklentiler arasında spikerin konusunda uzmanlığı (yüzde 60.3), diksiyonu (yüzde 47.8) ve spikerin müsabaka naklen yayınında teknik bilgi vermesi (yüzde 41.5) en yüksek oranla önemli görüldü. Araştırmaya göre katılımcılar, ilk tercihte medyada en çok futbol branşını görmek istiyor (yüzde 58.3). İkinci tercihte basketbol (yüzde 55.1), üçüncü tercihte de  voleybol (yüzde 27.8) en yüksek oranı alan spor branşları oldu. Medyada bütün branşları görmek isteyenlerin oranı da 5.1 çıktı.  Ayrıca katılımcılar en çok takip ettikleri spor içerikli internet sitesi türü olarak “Spor Haber Siteleri” ni belirtti. İnternette yayın yapan spor içerikli web siteleri yüzde 35.6 oranında "yeterli" olarak bulundu.     Spor medyasını, bütün spor branşlarına yeterli ilgiyi göstermemek, kulüp bazında adil davranmamak; yetersiz, taraflı ve sansasyonel yayıncılık yapmakla eleştiren taraftarlar,  medya kuruluşlarının yayın politikalarında herhangi bir değişiklik ihtimali beklemediklerini açıkladılar.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!