Rusya tembelliğinden kurtulan deri sanayicileri yeni pazarlar buldu

Sadi ÖZDEMİR/Hong Kong
02.04.2016 - 13:37 | Son Güncelleme:

Rusya’daki ekonomik kriz ve Türkiye ile bu ülke arasındaki siyasi gerilim nedeniyle zorlanan ‘deri ve deri mamülleri’ ihracatçıları, yeni pazar bulmada başarılı oldu. İlk üç ayda, önceden ihracat yapılmayan Avrupa, Afrika ve AB ülkelerine ihracat patladı. Çin ve Hong Kong ise mercek altında.

DÜNYANIN en yüksek ‘tabakhane kapasitesine’ sahip Türkiye’nin işlenmiş deri ve deri mamülleri ihracatında çok hızlı bir ‘eksen kayması’ yaşanıyor. Türkiye iki yıl öncesine kadar ‘doğrudan ve özel faturalı’ ihracatının yüzde 40’a yakınını Rusya’ya yapıyordu. Rusya’daki ekonomik krizle başlayan ve Türkiye’nin hava sahasını ihlal eden bir Rus savaş uçağını düşürmesi sonrası derinleyen bu ülkeye ihracatta büyük çöküş yaşandı. Türk deri ihracatçıları, Rusya pazarının normale dönmesini beklemek yerine daha önce pek ilgilenmedikleri yeni pazarlara yöneldi. 2016’nın ilk üç aylık verileri, 2015’in ilk üç ayına göre yeni pazarlarda çok ciddi yükseliş olduğunu gösteriyor. 

ÇİN PAZARI İÇİN HONG KONG ATAĞI

30 Mart-1 Nisan arasında Hong Kong’da düzenlenen ve çok geniş bir coğrafyanın en büyük fuarı olan Asya Pasifik Deri Fuarı’na (APLF) 36 firmayla ‘milli katılım’ düzenleyen İstanbul Deri ve Deri Mamülleri İhracatçıları Birliği Başkanı Mustafa Şenocak, “Hong Kong, 14 milyardolarlık deri ve deri ürünleri ithal ediyor. Tabii ki bunun büyük bölümü Çin’e satılıyor. Bu katılım ile öncelikle Çin pazarında hızlı çıkış bekliyoruz. Bizim dışımızda da bağımsız olarak Türk deri firması geldi ve 45 firma olarak fuara katıldık, ilgi çok yüksek, ciddi siparişler var” dedi.

RUSYA TEMBELLİĞİ BİTİYOR

Başkan Şenocak, “Türkiye olarak halen dünyanın en büyük ‘tabakhane’ kapasitesine sahibiz. Rusya dünyanın en büyük deri pazarlarından biri ve bizim için çok kârlıydı. Ancak, sektördümüzü de tembelliğe alıştırmıştı. Şimdi Rusya’ya mal satamıyorsak, çare yeni pazarlar bulmak. ABD’nin yılda 45, Hong Kong’un 14 ve Japonya’nın 11.2 milyar dolarlık deri ve mamülleri ithalatı var. Bizim bu ükelere ihracatımız yok denecek kadar az. Şimdi bu pazarlarda atak yapacağız” dedi. 2016’da toplam deri ve deri mamülleri ihracatının, 2015’e göre yüzde 5 gerileyeceğini bunun ‘hızlı düşüşün sonu’ anlamına geldiğini söyleyen Başkan Şenocak, yeni pazarlara yönelik son 6 ayda sürdürdükleri çabaların ülkeler bazında çok iyi sonuçlar verdiğini anlattı. Şenocak şöyle konuştu:

İLK ÜÇ AYDA BÜYÜK ARTIŞ

“2016’nın ilk üç ayında, bizim için büyük pazar olabilecek İspanya’ya yüzde 95’lik, Bulgaristan’a yüzde 98’lik, Avustralya’ya yüzde 160’lık, Ürdün’e yüzde 223’lük, Kazakistan’a yüzde 71’lik, Kanada’ya yüzde 55’lik, Romanya’ya yüzde 43’lük, Hollanda’ya yüzde 28’Lik ihracat artışı salğadık. Vietnam, Güney Kore gibi ülkelere de yüzde 50 civarında artış yşakaladık. İsrail, Belçika ve Fransa’ya ise yüzde 10-20 arası artış var. Bu da Rusya tembelliğinden uyandığımızı gösteriyor. Şimdi ABD ve Japonya için atak yapacağız ki bu ülkelerde mutlaka kalıcı büyük pazar paylarına ulaşmak istiyoruz.“

HONG KONG’DA GÖZ DOLDURDUK

Hong Kong’da düzenlenen ve dünyanın üçüncü büyük, Asya Pasifik bölgesinin en büyük fuarı APLF’de Türkiye ‘odak ülke’ seçildi. İstanbul Deri ve Deri Mamülleri İhracatçıları Birliği Başkanı Mustafa Şenocok, Ege Deri ve Deri Mamulleri İhracatçıları Birliği ve Deri Tanıtım Grubu (DTG) Başkan Yardımcısı Süleyman Tahiroğlu ile yönetim kurulu üyesi Ruken Mızraklı; fuarın genel açılış töreninde ve sonrasında sektörün küresel vizyonunu ve Türkiye’nin gücünü anlattı. Mızraklı’nın sunumunda Türk deri sektörünün, küresel payının artamaya devam edeceğini ve derinin kullanım alanlarını artırma misyonuyla çok önemli çalışmalara imza attıklarını ifade etti. APLF Direktörü Michael Duck, “Fuarımıza; 48 ülkeden 1064 firma katılıyor ki bunların 209’u ilk kez burada. Fuarımız 24 bin 400 metrekarelik alanda düzenleniyor. Bu yılın Odak ülkesi (Focus Country) Türkiye. Çünkü Türkiye dünyanın en büyük deri oyuncularından biri. Burada yeni ticaret fırsatları arıyorlar. Türkiye’de deri işleme sanayi, moda ve tasarım çok iler iseviyede” dedi.

 

‘MUHTEŞEM YÜZYIL’ PARASI İADE EDİLİYOR

DERİ Tanıtım Grubu Başkan Yardımcısı Süleyman Tahiroğlu, bu yılın ocak ayında Moskova’da ‘Muhteşem Yüzyıl’ sergisini de kapsayan büyük bir etkinlik yapmak için önceden anlaşmka yaptıklarını ancak Rusya ile Türkiye arasındaki ‘jet krizi’ nedeniyle bunun gerçekleşemediğini söyledi. Tahiroğlu, “Paramız iade ediliyor, sorun yok” dedi. Tahiroğlu, Deri Tanıtım Grubu’nun Arda ile devam eden tanıtım atağının yakında yeni projelerle güçleneceğini de belirterek, “Ayrıca, Türk tasarımcılarımıza maddi destek de veriyoruz. Örneğin, koleksiyonunda yüzde 51 deri kullanıyorsa malzemesini ücretsiz temin ediyoruz ve defilesine de parasal destekte bulunuyoruz” diye konuştu.

 

Etiketler: ALMANYA


EN ÇOK OKUNAN HABERLER

    Sayfa Başı