Vestel ve Beko vizyon sahibi mi?

Güncelleme Tarihi:

Vestel ve Beko vizyon sahibi mi
Oluşturulma Tarihi: Ocak 14, 2005 00:00

IBM ile Lenova arasındaki yeni oluşum Türk medyasında hálá yanlış yorumlanıyor.Örneğin, Vatan gazetesi yazarı Metin Münir... Münir, ‘Daha önce de printer (yazıcıdan bahsediyor) işini bırakan IBM, kár marjının azalması nedeniyle kişisel bilgisayar işinden çekildi’, diye yazmış. Lenova’nın IBM markası ile üreteceği bilgisayarları IBM’in pazarlamaya devam edeceğinden ve yeni oluşumda yüzde 18 hisse sahibi olduğundan haberdar değil.Metin Münir yanlış ve yetersiz bilgi kaynaklarından yola çıkarak yazmaya başladığı yazısında, doğal olarak yanlış yönlere sapmış. Metin Münir, ‘Neden diye sordum kendi kendime’, diyor, ‘IBM’in PC bölümünü Çinliler aldı da bir Türk şirketi almadı. Örneğin bu sektörde de var olan Beko veya Vestel?’Nedenin finansman sorunu olup olmadığını sorguluyor. Bir dostundan edindiği bilgiler sonucunda Beko ve Vestel’in bu finansmanı bulabileceğini öğreniyor.Sonunda da şu hükme varıyor, ‘Sorun para değil, uluslararası vizyon eksikliği’...Vizyon vardı ama...Her yıl Las Vegas’ta yapılan Comdex bilgisayar fuarı (artık yapılmıyor) ve CES tüketici elektroniği fuarlarını kaçırmamaya çalışırım. Vestel bu fuarlara yaklaşık on yıldır, Beko ise iki yıldır katılıyor. Vestel’in bu fuarlarda altı yıl öncesine kadar sergilediği ürünler arasında İnternet terminali, İnternet telefonu gibi yaratıcı ürünler vardı. Hatta bu yılın CES fuarının en gözde ürünleri olan eğlence PC’lerinin ilk örneklerini, Vestel yedi, sekiz yıl önce sergilemişti.Ama bugün Vestel ve Beko, CES’te plazma ve likit kristal ekranlı ve klasik tüplü televizyon modellerini sergiliyorlar yanlızca. Kuşkusuz bunlar da önemli ürünler. Vestel ve Beko’nun bu alandaki başarısı küçümsenecek gibi değil.Öte yandan IBM’in kişisel bilgisayar bölümünün çoğunluk hissesini almak ne Vestel, ne Beko için akıllıca bir adım olurdu. Lenova’ya bu pazarda avantaj sağlayan özelliği, ucuz iş gücü ve üretim maliyetleri. Vestel ve Beko’nun bu avantajı yok.Fason üretimden kazanç sağlama treni Türkiye için artık kaçmış durumda. Vestel ve Beko gibi Türk şirketleri artık ancak Ar-Ge gerektiren alanlarda avantaj yakalayabilirler. Bu da evet vizyon meselesi.Kısacası Metin Münir iki yanlışı çarpıp, bir doğruya ulaşmış. Ama o doğrunun ne kadar doğru olduğunu da zaman gösterecek. Ar-Ge’ye şans tanımayan enflasyonist ortamdan henüz yeni çıktık. Vestel ve Beko gibi Türk şirketlerinin Ar-Ge’yi nasıl kullanacakları, vizyon sahibi olup olmadıkları asıl bundan sonra belli olacak.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!