Paylaşımlı yolculuk için koca bir aile buluştu

Güncelleme Tarihi:

Paylaşımlı yolculuk için koca bir aile buluştu
Oluşturulma Tarihi: Ocak 31, 2024 08:30

Uzunca bir süredir takipteyim Martı’yı… Aslında Martı uygulamasından daha çok TAG yani paylaşımlı yolculuk sistemi çekiyordu ilgimi. Kurucu Oğuz Alper Öktem Martı’nın İstanbul’da 100 bin TAG sürücüsüne ulaşmasını pazar günü bir festival ile kutladı. Festivale TAG sürücüleri, aileleri ve Martı kullanıcıları katıldı. Festivale katılanların ortak bir istekleri vardı, o da; paylaşımlı yolculuk yönetmeliği…

Haberin Devamı

Bir yanda Taksiciler Odası Başkanı’nın sık sık söylemleri diğer yanda onunla mücadele eden başta ben ve Martı kurucusu Oğuz Alper Öktem... Köşemde bu işin yani taksi sisteminin artık düzelmesi gerektiğine fırsat buldukça dikkat çekiyorum.

Gerçekten bir şeylerin değişmesi gerekiyor çünkü.

Oğuz Alper Öktem ise yurtdışındaki örneklere bakarak çözüm üretmeye çalışıyor. TAG yani ‘paylaşımlı yolculuk sistemini’ devreye soktu İstanbul’da...

Ve o sistemi kullanan sürücü sayısı İstanbul’da 100 bine ulaştı.

İşte onlar pazar günü İstanbul’da İrem Derici’nin sahneye çıktığı festivalde bir araya geldi. Bize ayrılan yerde otururken kendi kendime “Bu kadar TAG sürücüsü var mıydı” diye sordum.

Çok net emin oldum ki bugün bu sayı 100 bin ise önümüzdeki sene ikiye hatta üçe katlanacak... Alışmış İstanbullular TAG sistemine.

Haberin Devamı

TAG diye bahsettiğimiz şu aslında...

Bir aracınız var ve gideceğiniz yere uygulama üzerinden birini alarak gidiyorsunuz. Bu sayede para da kazanıyorsunuz tabii ki...

Sürücüler için ek gelir, sistemi kullanan yolcular için ise taksilerden çok daha ucuz bir ulaşım yöntemi.

Bir paylaşım ekonomisi yani. Kazan kazan da diyebiliriz adına.

Paylaşımlı yolculuk için koca bir aile buluştu

Dünyada paylaşımlı yolculuk

Oğuz Alper Öktem, dünyanın en büyük 50 ekonomisi arasında paylaşımlı yolculuk yönetmeliğine sahip olmayan tek ülkenin Türkiye olduğunu anlattı.

Dünyada 2009 yılından bu yana kullanılan bir sistem paylaşımlı yolculuk. Yayılmasının ve şu anda 150’den fazla ülkede 10 binden fazla şehirde kullanılmasının başlıca nedenleri de şunlarmış:

◊ Çok daha güvenli, kaliteli ve düşük maliyetli bir şehir için ulaşım yöntemi olması

◊ Kalite sayesinde toplu ulaşımdaki eksiklikler ve taksi sistemindeki bozulmanın düzelmesine yol açması

◊ Bireysel araç kullanımı yerine araç paylaşımını teşvik ettiği için büyükşehirlerdeki karbon emisyonunun düşmesine katkıda bulunması.

Ben yukarıdaki maddeleri gördükten sonra bu işe razı oldum.

Haberin Devamı

Eğer güvenlik de sağlanıyorsa tamamdır benim için.

Ve eğer bu kadar büyük ekonomilere sahip ülkelerde kullanılıyorsa bizim de bu işi bir yönetmelikle sağlama alma vaktimiz gelmiş demektir.

TAG, taksi sorununu nasıl çözer

Kalitesizliği kalite yenebilir.

Pisliği temizlik nasıl yeniyorsa aynı öyle işte.

Taksicilerin çoğu ‘zaten bize mecburlar’ kafasıyla çalıştığı için sistem aksamaya devam ediyor.

Eğer bir ‘tehdit’ (ki bence tehdit değil ama onların kafasında öyle olacaktır) görürlerse kendilerine çekidüzen verme hissi duyarlar.

Bakın UBER’i yenmişlerdi hatırlarsınız.

O günden sonra taksiler iyiye mi gitti, hayır...

Aksine daha da dibe vurdu.

Ama bu paylaşımlı yolculuk bir yönetmelikle güvence altına alınırsa taksiciler de işleri azalacağı için ‘biz ne yapıyoruz yahu’ demek zorunda kalacak...

Bir deneyelim ne çıkar ki?

Haberin Devamı

Festival notları

Oğuz Alper Öktem sık sık mikrofonu alıp katılımcılara seslendi. Sonra da sahneye inip bir konuşma yaptı. Mesela İrem Derici konseri saat 16.00’daydı ama 13.00 itibariyle salon dolmaya başlamıştı. Çocuklarıyla gelen çok sayıda Martı kullanıcısı ve TAG sürücüsü vardı salonda.
Festival dedin mi işin içine birçok etken girmesi lazım.
Hepsini yapmışlardı.
Katılanlar için hediye çekilişi de yapıldı.
Günün sonunda herkes mutlu ayrıldı salondan.
Hem mutlu hem de geleceğe dair umutlu.

 

 

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!