Sırlar arayışlar ve baskı

Güncelleme Tarihi:

Sırlar arayışlar ve baskı
Oluşturulma Tarihi: Aralık 23, 2012 00:00

49. Antalya Altın Portakal Uluslararası Film Festivali En iyi Kadın Oyuncu (Anna Andrusenko), En iyi Müzik (Tamer Çıray) ve Kent Konseyi Ödülleri alan Elveda Katya, en büyük hediyeyi filmin gösterimi sonunda halkın alkışlarıyla almıştı.

Haberin Devamı

Yıllar sonra karşısına çıkan kızını kabul etmekte direnen bir baba ve ailesinin hikâyesinin anlatıldığı film mahalle baskısı, aile olmak, vicdan, bir kız çocuğunun baba arayışı ve Nataşa gerçeğiyle ilgili pek çok farklı şeyi konu alıyor.

Ülkemizde, özellikle Karadeniz Bölgesi’nde sinemada bugüne dek sadece yüzeysel bir şekilde işlenmiş olan bir Nataşa gerçeği var.
Elveda Katya için bir araya geldiğim Kadir İnanır bunun sadece Karadeniz ya da Türkiye değil, dünyanın her yerinde olduğunu dile getiriyor.
Elveda Katya’nın ele aldığı konulardan biri de işte bu gerçekler, kimi yerde de önyargılar.
Türkçe konuşamayan sarışın bir genç kızın, babasını arama mücadelesinde verdiği savaşlardan biri de namus savaşı oluyor.
Kendini anlatana kadar üzerindeki aç bakışlarla, yaftalarla, önyargılarla baş etmek zorunda.
MAHALLE BASKISI BABALIKTAN ÇIKARIYOR
Gerçek bir yaşam hikâyesinden beyazperdeye aktarılan film, Katya üzerinden verdiği söylemde önyargılarımızı bir kenara bırakmamız gerektiğini vurguluyor.
Diğer yanda bir adamın, toplum baskısı, içsel baskı ve geçmişiyle ilgili vicdan muhasebesini izliyoruz.
Elveda Katya bir yandan bir kadın filmi ama diğer yandansa bir erkeğin, bir babanın dramını anlatıyor.
Mahalle, din baskısı altında babalık duygularına bile ket vuran bir babanın...
Genç bir kaptanken her limanda bir sevgili mantığıyla gezen Kaptan Yunus rolünde Kadir İnanır var.
Geçmişteki aşkı Nadya’dan olan kızı Katya, yıllar sonra babasını aramak üzere Trabzon’a geliyor ve onun karşısına çıkıyor.
Önce inanmıyor Yunus, Katya’nın kendi kızı olduğuna.
Sonrasındaysa inansa bile ne yapacağını şaşırıyor.
Bir yanda açıklama yapmak zorunda olduğu ailesi, diğer yandaysa tüm yabancılara fahişe gözüyle bakmaya alışmış toplum.
EVLİ BARKLI VE ‘NATAŞA’LI
Herkes evli barklı, dini bütün Yunus Kaptan’ın bir Nataşa ile ilişkisi olduğunu düşünüyor.
Katya bilmediği bir dilin konuşulduğu bu yabancı topraklarda tek başına ve her türlü tehlikeye açık bir şekilde mücadele ederken babası Yunus, toplum baskısına boyun eğmeyi mi seçecek?
Kim daha cesur çıkıyor kim yeniliyor, filmi izleyince göreceksiniz.
KADİR İNANIR DERDİ OLAN FİLMLERE SICAK BAKIYOR
Elveda Katya, basına duyurulduğu andan itibaren, her şeyden önce usta oyuncu Kadir İnanır’ı başrole oturtan bir yapım olduğundan ilgi çekmişti.
Kadir İnanır, senaryoyu okur okumaz, ameliyatları yeni atlatmış olmasına rağmen bu filmde oynamak istediğini belirtti.
“Benim yapacağım filmlerin bir kavgası, derdi, sıkıntısı olmalı” diyerek.
Yeşilçam tadında sahneler barındıran, zaman yayılan hikâyesini geri dönüşlerle anlatmaya çalışan Elveda Katya, Ahmet Sönmez’in ilk yönetmenliği.
Dizi tadındaki bazı sahneleri ve Katya’nın Trabzon’a geliş detaylarındaki eksiklikleri saymazsak gayet derli toplu bir sinema filmi çekmiş Ahmet Sönmez.
Kadir İnanır gibi dev bir isim, Sönmez için ilk filminde büyük bir şans olmuş.
Kadir İnanır ise az diyaloglu, susarak oynadığı sahnelerinde bile Yunus’un iç hesaplaşmalarını, yorgunluğunu, öfkesini, ikilemlerini hisettiriyor.
Mükemmel Karadeniz şivesine de dikkat çekmek gerek.
Sönmez’in bir başka şansı da Katya’yı oynayan Anna Andrusenko. Oynadığı karakterin çaresizliğine rağmen azalmayan inadını ve inancını perdeye inandırıcı bir şekilde yansıtıyor.
Caner Cindoruk ile Rüçhan Çalışkur da filmin yan karakterleri olarak başarılı.
Elveda Katya, Antalya’da aldığı alkışı vizyondaki gösterimlerinde de alacaktır.

Sırlar arayışlar ve baskı


 

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!