Reklamcılar icin İK rehberi

Güncelleme Tarihi:

Reklamcılar icin İK rehberi
Oluşturulma Tarihi: Temmuz 02, 2004 21:54

Reklamcılık Vakfı ve Reklamcılar Derneği üç yıl önce reklam ajanslarındaki insan kaynakları faaliyetlerini kurumsal hale getirmek için kolları sıvadı. Reklamcılık Vakfı Genel Koordinatörü Fisun Bargu Soner, TBWA İstanbul Başkanı Cem Topçuoğlu ve Ogilvy Türkiye Başkanı Aytül Gülçelik projenin başına geçtiler. Ekser Danışmanlık tarafından 43 ajansın katılımıyla yapılan bir ön çalışmadan sonra sektör için bir ‘İnsan Kaynakları Yönetim Rehberi’ hazırlandı.

Reklam ajansları, insan kaynakları uygulamaları açısından ‘çok parlak bir portre çizmiyor’. Sektördeki eleman sirkülasyonu yüzde 20’lerde. Ajansların yüzde 95’i bir İK departmanına sahip değil. Performans değerlendirme ve ücretlendirme hala ‘geleneksel’ yöntemlerle yapılıyor. Bu gerçekleri değiştirmek üzere yola çıkan Reklamcılık Vakfı ve Reklamcılar Derneği reklam ajansları için bir ‘insan kaynakları yönetimi rehberi’ hazırladı. Rehberin içinde insan kaynakları yönetimi ile ilgili A’dan Z’ye bilgiler bulunuyor.

Bu sayede ajanslardaki insan kaynakları faaliyetlerini daha kurumsal hale getirmek hedefleniyor. Çalışmanın hikayesi 2001 yılının sonbaharına dayanıyor. O dönemde Reklamcılar Derneği bir Arama Konferansı gerçekleştiriyor. Sektörden birçok reklamcının katıldığı bu konferansta sektörün temel konuları ile ilgili ana başlıklar oluşturuluyor. Konferans sonucunda geliştirilmesi gereken konuların başında insan kaynaklarının geldiği görülüyor. Böylece reklam ajansları için bir ‘İnsan Kaynakları Yönetimi Rehberi’ çıkarma fikri doğuyor.

Bu kapsamda Reklamcılar Derneği ve Reklamcılık Vakfı’nın Yönetim Kurulu üyelerinden oluşan bir komite harekete geçiyor. Rehberi hazırlamak için ilk hazırlıklar başlatılıyor. Projeyi Reklamcılık Vakfı Genel Koordinatörü Fisun Bargu Soner koordine ediyor. O dönemde Reklamcılar Derneği Yönetim Kurulu Üyesi olan Ogilvy Türkiye Başkanı Aytül Gülçelik ile Reklamcılık Vakfı Yönetim Kurulu Üyesi olan TBWA İstanbul Başkanı Cem Topçuoğlu yönetime destek veriyor.

Proje 43 ajansın katılımıyla Ekser Danışmanlık tarafından yürütülüyor. Dört ay süren çalışmanın ilk etabında ajanslardaki mevcut insan kaynakları yönetim sistemleri gözden geçiriliyor. Ekser Danışmanlık önce 27 ajansla yüz yüze görüşmeler yaparak kullandıkları insan kaynakları sistemleri hakkında bilgi alıyor. Topçuoğlu, yapılan görüşmeler sonucunda ajanslarda insan kaynakları ile ilgili bir sistem olmadığının ortaya çıktığını söylüyor:

‘Arama Konferansı’nda gördük ki sektörde insan kaynakları konusunda temelde bir problem var. Şirketlerin yüzde 95’inde İK departmanı yok. Çok ciddi bir insan sirkülasyonu, krizlerde zayıflama sonrasında şişmanlama modelleri var. Sektördeki eleman kalitesinin artırılması gerekiyor. Ajanslarda performans değerlendirmenin daha ‘alaturka’ yürüdüğü görüldü.’

Görüşmeler tamamlandıktan sonra sıra kitapçığı hazırlamaya geliyor. Kariyer planlamadan eğitime, işe alımdan performans değerlendirmeye kadar insan kaynaklarının tüm alanlarında sektör ihtiyaçları gözetilerek uygun prototipler çıkartılıyor. Bunlar çeşitli örneklerle destekleniyor.

Ocakta proje sonuçlanıyor. Mayısta rehberdeki bilgiler ajanslarla paylaşılıyor. Hepsine rehber kitapçık veriliyor. Soner, projeye katılmamış olsa bile projeye katılım ücretini ödeyen ajansların bu rehbere sahip olabileceğini söylüyor.

Önemli olan iş kalitesini artırmak

Rehber kitapçık hazırlanmadan önce yapılan ön çalışmada, sektördeki çalışan sirkülasyonunun yüzde 20 gibi çok yüksek bir seviyede olduğu görülmüş. Reklamcılık Vakfı Genel Koordinatörü Fisun Bargu Soner bunun nedeninin ajanslardaki insan kaynakları sistemlerinin kurumsal olmamasından ve ücretlerin dengesiz olmasından kaynaklandığını söylüyor. Reklamcılık Vakfı Yönetim Kurulu Üyesi ve TBWA Başkanı Cem Topçuoğlu bir ajansta temel insan kaynakları uygulamalarının hepsi uygulandığında çalışanların bağlılıklarının ve motivasyonlarının artacağını söylüyor. Bunun da ajansın kárlılığına olumlu bir etkisi olacağını düşünüyor.

Rehberde neler var

Rehber, ajansların sistemi kendi kendilerine kurabilmelerini sağlayacak şekilde hazırlanmış. İçinde insan kaynakları sisteminin mantığı ile ilgili temel bilgiler yer alıyor. Bunlar reklam sektörüne uygun örnek uygulamalarla destekleniyor. Daha sonra, insan kaynakları yönetiminin alt açılımları ele alınıyor. Bir organizasyon şeması ve görev tanımları ne olmalıdır, yeni eleman alımında izlenmesi gereken süreç ve sistemler, ücret yönetimi, performans değerlendirmesi, ödüllendirme, kariyer yönetimi ve eğitim planlama gibi alanlarla ilgili teorik bilgiler veriliyor. Ardından, bunlar örneklerle daha somut hale getiriliyor.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!