Orakçioğlu: Kabustan alnımızın akıyla çıktık

Güncelleme Tarihi:

Orakçioğlu: Kabustan alnımızın akıyla çıktık
Oluşturulma Tarihi: Ocak 19, 2006 14:09

İstanbul Hazırgiyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (İHKİB) Başkanı Süleyman Orakçıoğlu, beklentilerin aksine Türkiye’nin hazır giyim ve konfeksiyon sektöründe 2005 yılında "kaybedenler kulvarında yer almadığını" söyledi. Orakçıoğlu, "2005 kabus gibiydi ama alnımızın akıyla çıktık" dedi.

İTKİB Ar-Ge Şubesi tarafından hazırlanan "Hazır Giyim ve Konfeksiyon 2005 Sektör Raporu"nu açıklayan Orakçıoğlu, dünya ticaretinin daraldığı, Çin’in fiyat kırıp dünya pazarlarını ele geçirmeye çalıştığı, işçilik, enerji, hammadde maliyetlerinin arttığı, değerli TL ile dövizde rekabet şansının elden alındığı bir ortamda, sektörün ihracatını yüzde 4.7 artırıp, 13.7 milyar dolara ulaştırmasının ve pazarlarını korumasının başarı olduğunu savundu.
Orakçıoğlu, 2004 yılı sonlarında 2005’e bakışın gerçekten karamsar olduğunu belirterek şunları söyledi:
"Biz bu karamsarlıklara pek katılmasak da, uluslararası ticarette miktar kısıtlamalarını içeren kotaların kalkmasıyla Çin’in tetiklediği yeni rekabet ortamının dünyada yeni bir pazar paylaşımı savaşı başlatacağı düşünülüyordu. Ve bizim de bu savaştan kayıpla çıkmamız bekleniyordu. Gerçekten dünyada pazar kavgası hızlandı. Kazananlar kaybedenler oldu. Ancak şunu hemen belirtmeliyim ki, beklendiği gibi Türkiye kaybedenler kulvarında değil."

ABD VE ALMANYA’YA İHRACAT AZALDI

Orakçıoğlu’nun verdiği bilgilere göre; Türkiye, Almanya, ABD ve Afrika pazarları dışındaki tüm pazarlarda ihracat artışı sağladı. En büyük alıcı ülke olan Almanya’ya ihracat yüzde 1.2 azalırken, ABD’ye yönelik satışlarda da yüzde 17.6 oranında düşme görüldü. 10 yeni AB üyesine yapılan ihracatta yüzde 34.4’lük artış sağlandı. Süleyman Orakçıoğlu bu tabloyu şöyle değerlendirdi: "Hazır giyim ve konfeksiyon sektörümüzün ihracat performansı önceki yıllara göre düşük. Artış oranı 2003 yılında yüzde 25.5, 2004 yılında yüzde 13.7 iken, 2005 yılında yüzde 4.7’ye indi. Tabi ki bundan dersler çıkarmamız gerekiyor ancak, 2005 koşullarına göre yine de başarılı sayılmalıdır. İhracat pazarları konusunda kendimizi koruduk. Almanya’ya ihracatımız bu ülkenin koşulları nedeniyle yüzde 1.2 azaldı ama, AB geneline ihracatta yüzde 6.7’lik artış sağlandı. AB’nin yeni üyesi olan 10 ülkeye yönelik ihracat ise yüzde 34.4 artarak çarpıcı bir rakama ulaştı. AB pazarında pazar payımızı koruduk. Tüm kısıtlamalara rağmen AB ülkelerindeki Pazar payını yüzde 22’den yüzde 33’e çıkaran Çin, Türkiye’den pazar alamadı. AB ülkeleri sektör ihracatımızın yüzde 75’ini oluşturarak lokomotifi olmaya devam ediyor."

Orakçıoğlu, ABD’ye yönelik ihracatta ise ilk defa radikal bir sıkıntı yaşandığını ve yüzde 17.6’lık gerileme kaydedildiğini belirtti. ABD’nin iç talep yapısının değişmesi, coğrafi uzaklık, TL’nin dolar karşısında değerli para haline gelmesi, maliyetlerin yükselmesine karşın fiyatların düşmeye başlamasının bu gelişmede etkili olduğunu vurgulayan Orakçıoğlu, "Türkiye’nin ABD’ye sattığı ürünlerde ortalama birim fiyatı 2005 yılında yüzde 6 oranında artarken, ABD’ye yönelik ortalama birim fiyatlarında Çin yüzde 13, Honduras yüzde 9.6 ve Mısır da yüzde 25’lik indirim yaptı. Bu nedenle ihracatçılarımızın Asyalı ihracatçılarla rekabet şansı zayıfladı."

İHKİB’in verilerine göre geçen yıl dokuma konfeksiyon ürünleri ihracatı yüzde 6, örme konfeksiyon ürünleri ihracatı ise yüzde 4 arttı. Dokuma konfeksiyon ihracatında performansının büyük ölçüde satışlarını yüzde 28 artıran kot pantolon ve diğer denim türlerinden geldiğini kaydeden Orakçıoğlu, "İşin en önemli yanı, ihracatta ortalama birim fiyatlarının artması. 2005 yılında ortalama birim fiyatları örme ürünlerde yüzde 11, dokuma ürünlerde ise yüzde 7 arttı. Bu sektör ihracatındaki genel artışın üzerinde. Bu Türkiye’nin artık daha fazla katma değerli ürün ihraç ettiğini gösteriyor. Ama diğer taraftan, ihracatın miktar olarak azalmaya başladığını, bu da bazı firmalar için sıkıntılar olduğunun göstergesi" dedi.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!