Geldim, gördüm, üzüldüm

Güncelleme Tarihi:

Geldim, gördüm, üzüldüm
Oluşturulma Tarihi: Kasım 13, 2014 01:15

Haluk Bilginer’den ilham alınarak hayat bulan çizgi karakter Evliya Çelebi’nin üç boyutlu sinema filmi ‘Evliya Çelebi ve Ölümsüzlük Suyu’ bu hafta vizyonda. Kendini günümüzde bulan Evliya Çelebi’nin betonlaşmış İstanbul karşısında yaşadığı şok ve üzüntüyü tahmin edersiniz...

Haberin Devamı

HALUK BİLGİNER: İNSANLIK BU DÜNYAYA ÇİVİ ÇAKMAK İSTİYOR

Evliya Çelebi’yi daha önce sinemada da canlandırdınız... Sizin gözünüzden Evliya Çelebi nasıl bir adam, anlatır mısınız?

Geldim, gördüm, üzüldüm
Evliya Çelebi her şeyden önce meraklı bir kimlik. Merakı da saflığından geliyor. Bunun yanı sıra çok zeki ve nüktedan bir karakter. Animasyonda bütün bunlara ek olarak birdenbire zamanda bin yıl ileriye giden bu maceracı âlimin bulunduğu ortama uyum sağlama çabasını izliyoruz.

O zamanlar seyyahlık zor zanaatmış. Günümüzde Evliya Çelebi olmak daha mı kolay?
Her yüzyılın kendine has özellikleri var tabii.

Peki ya şimdinin zorlukları?
Elbette büyük mesafeleri çok kısa zamanda kat edecek teknolojiler ürettik. Ancak geçmiş yüzyıldaki at arabalı yolculuklara çok zor derken bugün saatlerce beton üstünde ve egzoz dumanı içinde beklemek daha mı kolay sorusu da akla gelmiyor değil. Yani şu veya bu zamanda fark etmiyor. İnsanlık tarihinde seyahat ve yer değiştirme her yüzyılda (gelişen teknolojiye oranla azalsa da) büyük bir zaman ve enerji kaybı oluyor.

Haberin Devamı

ÇENEM BU KADAR GENİŞ Mİ?

Geldim, gördüm, üzüldüm

Sizce günümüz Evliya Çelebileri var mı?
Olmaz mı?

Kimdir onlar?
National Geographic, GEO ya da Atlas gibi dergiler var. En önemli seyyahlar onların muhabirleri diye düşünüyorum. Ayrıca şimdi internet, seyahat blog’ları ile dolu. Turizm sektörünün de desteğiyle sanırım seyyahlık şimdi geçmişe göre daha gözde.

Siz bir seyyah olsanız nereleri keşfetmek isterdiniz?
Güney Amerika’daki Maya ve Aztek tapınaklarıyla şehirlerinin önümüzdeki 20 yıl içinde yok olacağını biliyoruz. Yok olmadan gidip görmek istiyorum.

Filmdeki Evliya Çelebi karakteri sizden ilham alınarak yaratılmış... Filmi izleyip karakteri gördüğünüzde aklınıza ilk gelen ne oldu?
Doğrusu çizim ekibiyle her adımda birlikte ilerlediğimizden ve baştan beri işin içinde olduğumdan filmi izleyene kadar karakterin oluşma sürecinin içindeydim. Ama ilk kareyi gördüğüm andaki duygum “Benim çenem bu kadar geniş mi?” oldu. Neyse sonra ekiple çenede anlaştık!

Haberin Devamı

HİÇBİR ŞEYİ KORUYAMADIK

Geldim, gördüm, üzüldüm

Filmde Evliya Çelebi 17’nci yüzyıldan günümüze geliyor. Sizce Evliya Çelebi gerçekten bugünün Türkiyesi’ne gelse siyasi, mimari ve kültürel olarak değişimden nasıl etkilenirdi?
Bize çok kızardı.

Neden?
Hiçbir şeyi korumayı beceremediğimiz için. Beton çirkinliklere bakıp ağlardı herhalde.

Senaryoda ana tema ‘ölümsüzlük suyu’... Siz içinde bulunduğumuz dünyada ölümsüz olmayı seçenlerden mi olurdunuz?
İnsan, öleceğini bilen tek varlık. Zaten tarihin başlangıcından bu yana yaptığımız tüm işler, inşa ettiğimiz o devasa tapınaklar, çektiğimiz filmler, sahneye koyduğumuz oyunlar dahil her şey bunun için değil mi? İnsanlık, bu dünyaya çivi çakmak istiyor. Tabii daha önce çivisi çıkmazsa...

Haberin Devamı

Kaç yaşında o suyu içip hep o yaşta kalmayı hayal ederdiniz?
Hayatımda hiçbir dönem bir gün geriye gideyim de orada kalayım demedim. Sanırım böyle de öleceğim.

EN GENÇ KARGALARIZ

Geldim, gördüm, üzüldüm

Filmde iki kargaya ses veren Ahmet Kural ve Murat Cemcir ilk defa animasyon film seslendiriyorlar: “Filmde piyasada adını duyurmuş olan Fahrettin Abi’nin çetesinin ‘Hakkı’ (Murat Cemcir) ve ‘Kamil’ (Ahmet Kural) isimli elemanlarıyız. Fahrettin Abi 300 küsur yaşındaki bir karga, biz de bu karga çetesinin en genç ve bitirim kargalarıyız. Wingo’nun peşinde ve sürekli Wingo ile yarış halindeyiz.”

4 MİLYON DOLARA MAL OLDU

Haberin Devamı

Geldim, gördüm, üzüldüm
Türkiye’nin ilk üç boyutlu animasyon filminin yapımcıları Alper Afşin Özdemir ve Hakan Baş (sağda) ortaya çıkan işten memnun. Hedeflerinin, filmi; ABD, Avrupa ve Ortadoğu’da dublajlı olarak gösterime sokmak olduğunu söylüyorlar. 500 kişilik bir ekibin 4 yıl üzerinde çalıştığı projenin maliyetini merak ediyorsanız onun da cevabını yapımcılardan alıyoruz: Yaklaşık 4 milyon dolar. Evliya Çelebi projelerinin sonu da yok. Yakında mobil oyunu karşımıza çıkacak.

NİL'DEN İSTANBUL'A

Film, Evliya Çelebi’nin 17’nci yüzyıldan günümüze yolculuğunu anlatıyor. Ölümsüzlük Suyu’nun, ‘Ab-ı Hayat’ın peşinde olan Evliya Çelebi 17’nci yüzyılda Nil Nehri kıyısında aradığını bulur. Ancak her şey sandığı kadar kolay değildir ve işler yolunda gitmez. Mutluluğu da fazla uzun sürmez. Ve macera hızla günümüz İstanbulu’na uzanır. Evliya Çelebi kendini bir anda beton binaların ve trafiğin içinde aramızda bulur. Filmde Galata Kulesi, Sultanahmet, Eminönü, Karaköy, İstanbul Boğazı ve Ortaköy Camii birebir modellenmiş kareleriyle dikkat çekiyor.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!