Kasaplar bile motosiklet satmak için sıraya girdi

Güncelleme Tarihi:

Kasaplar bile motosiklet satmak için sıraya girdi
Oluşturulma Tarihi: Nisan 26, 2006 00:00

Çin malları ile son iki yıldır hızla büyüyen motosiklet sektörü, ÖTV engeline rağmen hız kesmiyor. Son dönemde Çin’den motosiklet ithal eden firma sayısında büyük bir artış yaşanırken, kasaptan, bakkala, kuruyemişçiden, sucuya kadar bir çok esnaf da kárlı olduğunu düşündükleri motosiklet bayiliği için sıraya girdi. Sadece Kanuni markalı motosikletleri satmak için son 1 yılda 1000 adet esnaf bayilik başvurusunda bulundu.

ÖZELLİKLE Çin mallarının piyasa girmesiyle son iki yıldır patlama yaşanan motosiklet sektörü, hükümetin ÖTV engeline rağmen hızla büyümeye devam ediyor. Sektörün büyümesine paralel olarak Çin’den ucuz motosiklet ithalatı yapan firma sayısında artış yaşanırken, kasaptan, bakkala, kuruyemişçiden, sucuya kadar bir çok esnaf da kárlı olduğunu düşündükleri motosiklet bayiliği için sıraya girdi. Kanuni markasıyla Türkiye’nin tek yerli motosiklet üreticisi olan Kuralkan şirketinin Satış ve Pazarlama Müdürü Said Orhon, "Esnaf arayış içerisinde ve son dönemde yıldızı parlayan motosiklet sektörünün cazip olduğunu düşünüyor. Sadece bize 1 yılda 1000’in üzerinde bayilik teklifi geldi ve toplamda 2 bin adetlik bayilik başvurusu kaydı bulunuyor" diyerek tabloyu net olarak ortaya koyuyor.

SEÇİCİ DAVRANMIYORLAR

Orhon, son dönemde kasaplardan, bakkalara kadar bir çok dükkanın önünde ve içinde ucuz motosiklet satılmaya başlandığını belirterek şöyle konuşuyor: "Motosiklet ithal edenler seçici davranmadan esnafa bayilik veriyor. Satış sonrasını ve yedek parça sorununu düşünmeden bayilik verenler, tüketicileri motosiklete karşı soğutuyor. Çünkü kasaptan motosiklet alan bir kişi en ufak bir sorunda karşısında muhattap kimseyi bulamıyor. Muhatap firmalarda bizim aracalığımızla çözüm arıyorlar. Umduğu gibi sektörün kárlı olmadığını anlayan esnaflar ise bir bir bayilikten çekilmeye başladı. Ama buna rağmen bayilik talepleri devam ediyor ve Mart ayında tam 52 kişi bayilik için başvurdu. Ancak ne yazık ki hiç biri bayilik kriterine uymuyordu, bu yüzden değerlendirmeye almadık."

BİLGİSAYARA BENZİYOR

Türkiye’de bugün motosiklet sektöründe yaşanan şirket ve bayi enflasyonunu bir zamanlar bilgisayar sektöründe yaşandığını hatırlatan Orhon, "Bilgisayar sektörü patladığı zaman yüzlerce firma bu alana girmişti. Ama zamanla hepsi yok oldu, gerçekten bu işi yapanlar ayakta kaldı" diye konuştu.

PAZAR 350 BİNİ BULUR

2005 yılında motosiklet sektörünün 220 bin adetlik bir satışa ulaştığını söyleyen Said Orhon, 2006 yılında ise pazarın ÖTV artışına rağmen 350 bin adetlik bir satışa ulaşmasını beklediklerini kaydetti. Pazarın yüzde 95’inin Çin malı motosikletlerden oluştuğunu ifade eden Orhon şöyle konuştu: "Satılan motosikletlerin yüzde 96’sı ise 250 cc ve altında. Kanuni markalı motorların ise 2002 yılında yüzde 9’luk pazar payından 2005 yılında yüzde 21’lik paya yükseldi. 2006 yılında ise yaklaşık 100 bin adet motosiklet satarak yüzde 28’lik pazar payını hedefliyoruz."

ÖTV artışı dar gelirli vatandaşları vuruyor

Hükümetin bir gecede ÖTV oranlarını motor hacimlerine göre yüzde 8’den yüzde 24 ve 37’ye çekmesinin en çok dar gelirleri etkilediğini belirten Orhon şöyle konuşuyor: "Bugün motosiklet özellikle Türkiye’de dar gelirli insanlar tarafından ulaşım aracı olarak tercih ediliyor. Yani lüks tüketim değil. Lüks tüketim sınıfına giren motosikletlerin payı yüzde 2’yi bulmuyor. Siz dar gelirlinin aracının vergisini artırırsanız, bu insanlar daha ucuz nasıl ulaşım sağlayacak."

Bugün yeni ÖTV oranları ile bir motosikletin yüzde 50’den fazlasının vergi olarak ödendiğini kaydeden Orhon, "Fiyatı 1500 YTL’lik bir motosikletin 750 binini vatandaş vergi olarak ödüyor. Bu rakam dar gelirli bir kişi için büyük bir para. ÖTV’yi cüzzi bir miktarda artırmanız, bu vatandaşlar içinde iyi olurdu" diye konuşuyor.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!