‘Fırçamızda eser-i marifetten baÅŸka ne kaldı’

Güncelleme Tarihi:

‘Fırçamızda eser-i marifetten başka ne kaldı’
OluÅŸturulma Tarihi: Nisan 24, 2005 00:00

TÃœRK resminin büyük ve özgün adlarından Fikret Mualla’nın (Moualla) yalnızlığını, tek dayanağının resim yapmak olduÄŸunu simgeleyen bu cümle, belki de sanatçının kısa yaÅŸam öyküsünün özetidir.Türkiye’de resmi seven, bilen herkesin tanıdığı bir ressamdır Fikret Mualla. Türk koleksiyoncuların evinde epey tablosu vardır.Dün Ä°stanbul Modern’de Fikret Mualla Retrospektifi’ni gezerken, sanatçının hayatı ile eserleri arasındaki paralellikler, yaratmanın çılgınlıkla hatta delilikle bıçak sırtındaki buluÅŸmaları, zihnimde tabloların renkleriyle örtüştü. Hemen hemen her tablonun önünde, belliÄŸim onun hakkında yazılmış yazılardan birkaç cümleyi anımsamaya beni zorladı.Fikret Mualla Retrospektifi’ni, genel müdür Emin Mahir BalcıoÄŸlu ve serginin küratörlerinden Levent ÇalıkoÄŸlu ile birlikte gezdim.Her sanatçıyı, toplu eserleriyle tanımak, onun dünyasını daha iyi anlayabilmenin en iyi yolu. Benim deÄŸil, sergiyi gezenlerin ortak yargıları da bu.DeÄŸiÅŸik dönemlere ait, deÄŸiÅŸik ruh halinde yaptığı eserlerin, tadını çıkararak gezebilmeniz için, biraz zamanınızı buraya adamanız gerekecek.Yoruldunuzsa oturun, biraz dinlenin müze yorgunluÄŸunu üzerinizden attıktan sonra, yeniden dolaÅŸmaya baÅŸlayın, hem ‘tema’lara göre hem tarihsel sıra gözetilerek düzenlenmiÅŸ sergi, sanatçının dünyasının ayrıntısını keÅŸfedebilmek için size kolaylık saÄŸlıyor.Sergiden sonra, müzenin içindeki maÄŸazaya uÄŸrayın, Fikret Mualla eserleri baskılı tişörtünüzü seçin, isterseniz saatlerinden, yastıklarından alın.* * *SERGÄ°LERÄ°N kalıcılığı için her zaman katalogları savunurum. Fikret Mualla Retrospektifi için kapsamlı, onun hakkında yazılmış yazıların yer aldığı bir de katalog hazırlanmış. Sergiyi gezdikten sonra da, istediÄŸiniz zaman, bu kataloÄŸu kitaplığınızdan çıkarıp renk belleÄŸinizi tazeleyecek eserleri görebileceksiniz.Müzenin sinema bölümünde de Fikret Mualla Belgeseli’ni seyredebilir, isterseniz DVD’sini de alabilirsiniz. YaÅŸamındaki trajedilerin, onun yaratıcılığını nasıl etkilediÄŸini, yalnızlığın ne demek olduÄŸunu, vatan hasretinin yakıcılığını bu belgeselden öğrenebilirsiniz.16 yaşında akıl hastanesine düşerseniz, bir daha ruh dengenizi nasıl kurabilirsiniz?Size sadece taÅŸrada resim öğretmenliÄŸini layık bulanlarla nasıl mücadele edersiniz?Ayvalık’taki görevinden istifa ederken ÅŸu gerekçeyi ileri sürmüştü: ‘ElektriÄŸi olmayan bir yerin resim hocasına ihtiyacı yoktur.’İyi ressam dostları onu hep destekledi. ‘O bir Surname ressamı gibidir’ diyen Abidin Dino, New York sergisi için Ä°stanbul’la ilgili 30 pano ısmarladı. Babasından kalan miras ve bu panoların parası olmasaydı Paris’e gidemeyecekti. Dönmemek üzere...EÅŸref Ãœren, onu Paris’teki küçük odasında ziyaret ettiÄŸinde karşılaÅŸtığı manzaradan çok etkilenmiÅŸti: Odanın bir köşesinde Türk bayrağı ve Atatürk’ün fotoÄŸrafı duruyordu.Turan Erol, ‘O bizim için bir efsaneydi’ diyordu belgeselde.Ferit Edgü’nün kitabında yayınlanan; son zamanlarda yaÅŸadığı Reillane’a HeykeltıraÅŸ Hadi Bey’in (Bara) gönderdiÄŸi yiyecek paketiyle ilgili mektubun son cümlesi şöyle: ‘Tam 25 senedir pastırmaya hasretim.’ Hiç kuÅŸkusuz Ferit Edgü’nün Fikret Mualla’nın eserlerinin sergilenmesi, tanıtılması konusunda yaptıklarını ve yazdıklarını burada anımsatmalıyım.* * *1903’te Ä°stanbul’da doÄŸdu, 1967’de Reillane’da öldü, kimsesizler mezarlığına gömüldü. Sonradan CumhurbaÅŸkanı Fahri Korutürk’ün çabasıyla Ä°stanbul’a getirildi ve Karacaahmet Mezarlığı’na defnedildi.Zamanın cumhurbaÅŸkanının sanatçıya gösterdiÄŸi bu saygının ardında, eÅŸi Emel Korutürk’ün de büyük emeÄŸi olduÄŸu kanısındayım.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!