F1’i düzenlemek için yeni ülkeler parayla eskileri safdışı bırakıyor

Güncelleme Tarihi:

F1’i düzenlemek için yeni ülkeler parayla eskileri safdışı bırakıyor
Oluşturulma Tarihi: Nisan 15, 2008 21:51

Formula 1 gibi çok az spor vardır ki; bir ülkeyi dünyanın gündemine oturtan, milyonlarca TV izleyicisine ulaşan ve on binlerce F1 fanatiğini o ülkeye getiren...

İşte böyle bir organizasyonun 18 yarıştan oluşan takviminde yer alabilmek de oldukça pahalı bir iş, hatta gün geçtikçe fiyatı artan bir ’emtia’. Dolar milyaderi Bernie Ecclestone’nin patronu olduğu ve Formula 1’in sportif haklarını elinde bulunduran FOA’nın (Formula One Administration) 715 milyon doları bulan yıllık gelirinin büyük kısmı, yayın haklarının satışından ve yarışlara ev sahipliği yapan ülkelerden alınan ücretlerden oluşuyor. Son dönemde çin ve hindistan gibi gelişmekte olan ülkeler, tanıtım amacıyla Formula 1’e ev sahipliği yapmak için milyonlarca doları gözden çıkarıyor. Bugün Asya kıtasındaki Formula 1 yarışlarının sayısı hiç olmadığı bir noktaya ulaştı. 10 yıl önce Asya kıtası sadece iki yarışa ev sahipliği yaparken, 2009 sezonunda yarışların neredeyse 3’te 1’i bu kıtada gerçekleştirilecek. En önemli TV izleyicisi kitlesinin bulunduğu Avrupa için ise Formula 1’e ev sahipliği yapmanın maliyeti, gelişmekte olan ülkelerden gelen talep nedeniyle her geçen gün artıyor. PARAYI VEREN, DÜDÜĞÜ ÇALARFormula 1’in patronu Ecclestone ’en fazla parayı veren düdüğü çalar’ stratejisi izliyor. Böylece, takvime dahil olmanın maliyeti de her geçen gün artarken, son katılan bir öncekinden daha fazlasını ödemek durumunda kalıyor. 2003 yılında ortalama katılım ücreti yıllık 11.22 milyon dolarken, bu rakam 2004’te 13.39 milyona, 2005’te 15.16 milyona, 2006’da 16.15 milyona çıkıyor ve 2007’ye gelindiğinde 18.91 milyon doları buluyor. Aynı şekilde, ödenen en yüksek ücret ise 2003 yılında 25.61 milyon dolar iken, 2004’te 28.17 milyon dolar, 2005’te 31.71 milyon dolar, 2006’da 35.46 milyon dolar ve 2007’de 37.43 milyon dolar olarak gerçekleşiyor. Her yıl takvime yeni ülkeler ekleniyor. Bu sezon Singapur takvimde ilk kez yer alıyor. Abu Dabi, Güney Kore, hindistan’ın takvime dahil olmasıyla birlikte FOA’nın sadece bu üç ülkeden yılda 138 milyon dolar gelir sağlaması bekleniyor. Ancak yenilerin gelmesiyle birlikte İngiltere gibi ülkeler takvimdeki yerini korumaya devam ediyor. Bugün İngiltere’deki Silverstone Pisti FOA’ya yıllık 15.76 milyon dolar öderken, takvime son eklenen yarışlardan çin ve Bahreyn’de ise yıllık fatura yaklaşık 26 milyon doları buluyor. MALİYET ÜCRETLE SINIRLI DEĞİLTabii ki Formula 1’e ev sahipliği yapmanın ülkelere maliyeti, FOA’ya ödenen yıllık ücretle sınırlı değil. Formula 1’in FOA’ya yılda 15-16 milyon dolar ödeyen bir ülkeye maliyeti, pistin işletme, pazarlama, yönetim gibi gider kalemleriyle birlikte 41 milyon dolara çıkıyor. Bu rakamlardan bahsederken, Formula 1’in getirisini de ortaya koymak gerekiyor. 100 bin biletli seyircinin takip ettiği bir yarış, pistin işletmecisine en fazla 26.5 milyon dolar gişe geliri sağlayabiliyor. Ev sahibi ülke açısından sponsorluk, turistik, catering gibi faaliyetlerden de gelir elde ediliyor. 15 DAKİKASI 588 MİLYONA ULAŞIYORAncak, en önemli getirisi ülkelerin küresel anlamda tanıtımı olan Formula 1, TV ekranlarından yüz milyonlara ulaşabilen bir reklam ve pazarlama mecrası sunuyor. FOA tarafından açıklanan verilere göre, 2006 yılında Formula 1 yarışlarının en az 15 dakikalık TV yayını, aralarında çin, Almanya, Japonya ve İspanya gibi ülkelerin de bulunduğu 588 milyonluk bir izleyici kitlesine ulaştığı belirtiliyor. Bu büyük rakamlara ek olarak, Formula 1 TV yayınları orta-üst ve üst gelir grubuna hitap ediyor. Örneğin; Türkiye’deki Formula 1 izleyicilerinin yüzde 84.1’ini, çin’dekilerin ise yüzde 44.9’unu AB sosyo-ekonomik grubu oluşturuyor.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!