Eurovisyon’la prime time Türkiye, 2.2 milyar dolar

Güncelleme Tarihi:

Eurovisyon’la prime time Türkiye, 2.2 milyar dolar
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 15, 2004 00:00

Bu gece finali gerçekleÅŸecek Eurovision Åžarkı Yarışması’yla 40 ülke televizyonların ana izlenme saatinde (prime time) Türkiye’yi izleyecek. Avrupa TV’lerinde 1 saniyelik reklamın 3 bin 500 dolar olduÄŸu dikkate alınırsa, 3 saatlik yayın Türkiye için 2.2 milyar dolarlık reklam anlamına gelecek.GEÇEN yıl Sertab Erener’in ‘Everyway That I Can’ ÅŸarkısıyla Türkiye’ye birinciliÄŸi ve gelecek finali düzenleme fırsatını getirdiÄŸi Eurovision Åžarkı Yarışması’nın 49’uncusu bu akÅŸam Abdi Ä°pekçi Salonu’nda düzenleniyor. Yarı final ve final olmak üzere toplam 36 ülkenin katıldığı ve bu akÅŸam 24 ülkenin birincilik mücadelesi vereceÄŸi Eurovision Ä°stanbul finali tam 41 ülkede canlı olarak yayınlanacak ve 100 milyonun üzerinde kiÅŸi tarafından seyredilmesi bekleniyor.Avrupa TV kanallarında 1 saniyelik reklamın ortalama 3 bin 500 dolar olduÄŸu dikkate alındığında, üç saat sürecek Eurovision ÅŸarkı yarışmasının tanıtım bedeli parasal olarak yaklaşık 2.2 milyar dolara (3.3 katrilyon lira) denk geliyor. Bu da 60 milyon dolarlık Türkiye’nin 2004 yılı tanıtım bütçesinin oldukça üstünde seyrediyor.Turizm ve reklam sektörü temsilcileri canlı yayının tümünde Türkiye’nin reklamının yapılmaması halinde bile Türkiye’nin tanıtım bütçesinin çok üzerinde bir tanıtımın yapılacağın kaydediyor. Uzmanlar, yarım saat bile Türkiye’nin tanıtılmasının 380 milyon dolarlık reklam deÄŸerine drenk düştüğünü belirtiyor. DiÄŸer taraftan Eurovision’un parasal tanıtım gücü dışında süre bakımından da Türkiye’nin tanıtımı için büyük avantajlar saÄŸladığı belirten yetkililer, ‘Parasını verseniz bile kimseden bu kadar yayın süresi satın alamazsınız. Bu ÅŸekilde Eurovision’un tanıtım desteÄŸi çok büyüktür’diye konuÅŸuyor.10 MÄ°LYON DOLAR GELÄ°REurovision 2004 için Ä°stanbul’a 5 bin 500’ü konuk, 700’ü yarışmacı ve 1500’ü olmak üzere yaklaşık 8 bin kiÅŸinin geldiÄŸi kaydedildi. Sanatçı ve bazı konuklar, Polat Renaissance, Topkapı Eresin, Holiday Inn Crowne Plaza, Akgün Otel, Merit Antique, Holiday Inn City, Kalyon, Armada, Green Park Merter Otellerinde. Yabancı gazeteci ve diÄŸer konuklar ise, Eresin Crown, Çınar, Divan, Holiday Inn Marina, Eresin Taxim, Adela, The President, Nippon, Seminal, Aksaray, Barın otellerinde kalacak. Eurovision için gelen konukların Ä°stanbul’a turizm geliri olarak kaldıkları süre boyunca 10 milyon dolara (15 trilyon lira) yakın bir gelir bırakmaları bekleniyor. GeçtiÄŸimiz yıl Litvanya’nın Riga ÅŸehrinde düzenlenen Eurovision yarışması sonucu düzenleyen ÅŸehir 7 milyon dolarlık bir turizm geliri elde etmiÅŸti.FÄ°NAL BÄ°LETÄ°NE 3.5 TRÄ°LYONDiÄŸer taraftan yarışmanın Biletix tarafından 105 ile 175 milyon lira arasında deÄŸiÅŸen final biletleri aylar öncesinden tükendi. 7 bin 100 oturma kapasitesinin olduÄŸu Abdi Ä°pekçi Salonu’nda düzenlenecek yarışma için 32 bin bilet satıldı. Ayrıca 2 bin VIP misafir yarışmaya davet edildi. Satılan ortalama bilet fiyatına göre hesaplarsak Eurovision’u seyretmek için 32 bin kiÅŸi yaklaşık 3.5 trilyon lira ( 2.3 milyon dolar) para ödedi.TRT, 5 milyon Euro bekliyorEUROVISION Yarışması’nı düzenleyen European Broadcasting Union (Avrupa Yayın BirliÄŸi) hazırlık sürecinde TRT ile eÅŸgüdüm içinde çalıştı. TRT’den yapılan açıklamaya göre, yarışmanın bütçesi belli deÄŸil. Normal ÅŸartlarda EBU yarışmanın yapıldığı ülkelere 5 milyon Euro’luk yardım saÄŸlıyor. Ancak TRT yetkilileri bu paranın henüz Türkiye’ye gönderilmediÄŸini söylüyor. Yarışma sonunda toplam harcamalar saptanacak, yüzde 40’ı EBU üyesi ülkelerinden katılım ücreti olarak alınacak. Eurovision 41 ülkede canlı yayınlanacakEUROVISION Yarışması’na katılan ülkeler ve yarışmanın yayınlanacağı yayınlanacak kanallar: Andorra (RTVA), Arnavutluk (RTVSH), Avusturya (ORF), Bosna-Hersek (JSBIH), Belçika (RTBF/VRT), Belarus (BTRC), Ä°sviçre (DRS/SSR), Sırbistan KaradaÄŸ (UJRT/RTS), Kıbrıs (CY/CBC), Almanya (ARD/ND), Danimarka (DR), Estonya (ETV), Ä°spanya (RTVE), Finlandiya (YLE), Fransa (GRF/FT3), Ä°ngiltere (BBC), Yunanistan (ERT), Hırvatistan (HRT), Ä°rlanda (RTE), Ä°srail (IBA), Ä°zlanda (RUV), Litvanya (LRT), Letonya (LTV), Monaco (TMC), Makedonya (MKRTV), Malta (MT/PBS), Hollanda (NPB/NOS), Norveç (NRK), Polanya (TVP), Portekiz (RTP), Romanya (TVR), Rusya (C1R), Ä°sveç (SVT), Slovenya (RTVSLO), Türkiye (TRT) Ukranya (NTU).Yarışmaya katılmadığı halde yayınlayacak ülkeler: Avusturalya (SBS), Porto Riko (MSN), Kosovo (RTK), Ermenistan (Devlet Televizyonu), Amerika.2 bin kiÅŸi 185 bin kilometre kablo döşedi ABDÄ° Ä°pekçi Spor Salonu’nda çalışmalar yaklaşık 20 gün önce baÅŸladı. Sahnedeki ışık düzeni için gereken malzeme 16’sı yurtdışından olmak üzere toplam 20 TIR ile ses düzeni ise 5 TIR ile Ä°sveç’ten geldi. TRT’nin de teknik malzeme taşıyan diÄŸer araçları ile birlikte Abdi Ä°pekçi’ye toplam 30 TIR ve 40 kamyon dolusu malzeme indirildi. Salondaki hazırlık iki hafta önce iyice hızlandı. 100’ü yabancı olmak üzere 750 teknisyen çalışmaya baÅŸladı. Yabancıların çoÄŸu ses ve ışık sistemlerini monte eden Ä°sveçli ekipte. Organizasyonun tüm aÅŸamalarında görev alan personelin toplamı 2 bin kiÅŸiyi buldu. Sadece prodüksiyon için Abdi Ä°pekçi’de 12 jeneratör desteÄŸiyle toplam 3 gigawatt güç kullanılacağı hesaplandı. Elektrik, yayın ve bilgisayar ağı için toplam 185 kilometre kablo döşendi. TRT’nin naklen yayınında mükemmel bir sistem kullanılacak. 4’ü jimmy jib, 2’si robot ve biri de steadycam olmak üzere toplam 16 kameralı naklen yayın düzeni kuruldu. 4 kamerayı yabancı, 12 kamerayı da Türklerin kullanması kararlaÅŸtırıldı. Soyunma odaları aynı anda 240, makyaj kabinleri 50 kiÅŸiye hizmet verebilecek. Yarışmada kuaförlük hizmetlerini MOS, makyaj hizmetlerini ise makyöz Corci ve ekibi yapacak. Abdi Ä°pekçi Spor Salonu 30 TIR ve 40 kamyon dolusu malzemeyle baÅŸtan yaratıldı Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!