Abazoğlu: İsterlerse otomobil bile tasarlarım

Güncelleme Tarihi:

Abazoğlu: İsterlerse otomobil bile tasarlarım
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 05, 2004 00:00

‘Yaratıcı güç her alanda kendini gösterebilir’ diyor Cengiz AbazoÄŸlu. Ona göre sınır çizmek çok yanlış. Bir tasarımcı giysi tasarlıyorsa neden otomobil de yaratamasın ki? Yeni koleksiyonu Deep Blue'nun defilesine sponsor olan Volkswagen sayesinde otomobilleri de ilham kaynağı olarak görmeye baÅŸlamış. Hatta bizim için bir tane tasarladı bile.Hayır bu gazetenin amacını unutmadım. Hafızam yerinde ve ÅŸuurum açık. Yazıları da karıştırmadım çünkü daha o kadar sersemlemedim. Tatlı canım böyle istediÄŸi için de olmadı. Sebebi var. Bir modacıya co-pilotluk yapmış olmamın otomotiv sektörüyle saÄŸlam bir bağı var. Ãœstelik renkli de bir konu... Hep ÅŸirket yöneticileri ya da otomobilcilerle görüşecek deÄŸiliz ya. Bu hafta da yaptığı iÅŸi ucundan otomotive bulamış bir isimle birlikte olalım istedik. Moda dünyası ve otomotiv dünyası zaman zaman kısa süreli de olsa bir araya gelir. Örtüşen konseptler sponsorlu defilelerin yolunu açar. Modacı Cengiz AbazoÄŸlu'nun 2004 Ä°lkbahar-Yaz defilesi de böyle bir ortaklığın ürünü olarak ortaya çıkıyor. DoÄŸuÅŸ Otomotiv ikinci kez modacıya sponsor oluyor ve AbazoÄŸlu'nun ‘‘Deep Blue’’ isimli okyanus ve denizin derinliÄŸi temalı defilesini Volkswagen'in suların içinden geçebilen ama su geçirmeyen modeli Touareg ile bütünleÅŸtiriveriyor. Ãœstelik defilenin tüm geliri hayırlı bir iÅŸ için harcanıyor ve TOÇEV Vakfı'na bağışlanıyor. Bana da bir tasarımcı ile otomobil tasarlamak üzerine laflamak düşüyor. Yeni koleksiyonunuzu anlatır mısınız?Deep Blue koleksiyonum. Yaptığım bir seyahatte dalış dersi aldım. Ve orada gördüğüm manzara inanılmazdı. Rengarenk balıklar, mercanlar, deniz kabukları... Su yüzüne çıktığımda ‘‘buldum’’ dedim. 2004 koleksiyonumda denizaltını iÅŸleyeceÄŸim. Deniz yıldızları, balık figürleri, mercanları iÅŸlemelerde kullandım. YumuÅŸak bir görüntü oldu. Kuyruklar var, elbiselerin eteklerinde volanlar var. Dalgaları anımsatıyor. Onun dışında basene oturan ve aÅŸağı doÄŸru açılan balık formlu etekler var.Eyvah o model kalçaları çok geniÅŸ gösterir, ancak baseni çok dar kadınlar giyebilir.Evet ama ben de o bakımdan çok ÅŸanslı bir modacıyım çünkü yeni neslin tercih ettiÄŸi bir atölyeyim. Mezuniyet dönemlerinde ya da 35, 40 ya da 50 yaşında bile olsa günümüzde biliyorsunuz artık liposuction, mezoterapi, LPG gibi yöntemlerle o kusursuz görüntüyü artık kadınlar yakalıyorlar. Tema denizaltı ise renkler de çok baskın olmalı.Çok multicolor bir koleksiyon oldu. Orada yine denizin altındaki sarılar, balıklardaki o yeÅŸiller, fuÅŸyalar... O tonlarc gittim. Ve benim klasikleÅŸmiÅŸ, her defilemde kendimi daha özgür hissettiÄŸim o konsept bölümünde bu sezon tasarımsal anlamda biraz daha cesurum. Orada davetlileri büyük bir ÅŸov bekliyor bu sezon. Orada büyük bir sürpriz var. HeykeltraÅŸlarla çalıştım. Bazı tasarımlarımı kendi atölyemde üretemeyecektim. Onlar için profesyonel yardımlar aldım. Bu kez podyumda sadece mankenler olmayacak galiba.Kalabalık bir kadro olacak. 30 kiÅŸilik bir model kadrosu var. Ama defilenin konsepti su altı ve Touareg'in su geçirmez farları, su sızdırmaz kapıları, derin sulardan geçebiliyor olması konseptle çok uyuÅŸtu. Ve evet bu kez podyumda sadece mankenler deÄŸil Touareg de olacak. Herkes bana ‘‘baÅŸ mankenin kim’’ diye soruyor. Ben bu seneki baÅŸ mankenimi açıklayayım size: Touareg. Böylece bu tartışmalara da son vermiÅŸ olayım. Belki ona bir tuvalet yaparım finalde belli olmaz. O bölüm tamamen ÅŸova yönelik peki ya diÄŸer bölümler?DiÄŸer bölümlerde de hep giyilebilir kıyafetler var. Çok dinamik genç bir koleksiyon oldu. Zaten elim çok klasik ÅŸeylere gitmiyor. Daha çaÄŸdaÅŸ, yaratıcı, yenilikçi olmaya çalışıyorum. Aslında bu manada benim otomotiv sektöründe DoÄŸuÅŸ Otomotiv'le ikinci iÅŸbirliÄŸim. Onlar da yenilikçi, çaÄŸdaÅŸ, dinamik, marka deÄŸeri yüksek bir firma. Örtüşüyoruz. Bir tarafta moda, bir tarafta otomotiv, fakat her ikisinin de yarıtıcı beyinlere ihtiyaçları var. Her ikisinde de tasarım var. Teknolojinin tüm o geniÅŸ yelpazesini ben modada, onlar da otomotiv sektöründe kullanıyor. Aslında örtüştüğümüz çok nokta var. Orada da tasarımcılar var, otomobillerin bir farını deÄŸiÅŸtiriyor ve moda yaratabiliyor kendi sektöründe.Moda ve otomotivin buluÅŸmasını nasıl deÄŸerlendiriyorsunuz?Evet benim için bu çok önemli. Ä°kinci kez böyle büyük bir firmanın modaya destek vermesi Türkiye tekstil dünyasının hangi konuma çıktığını gösteriyor. Aslında bütün bu yapılan ÅŸovların çıtasını yükseltiyor. Farklı büyük kuruluÅŸlarla modanın birbirine çok entegre olduÄŸunu, içiçe geçtiÄŸinin mesajlarını veriyor. Ben de böyle bir misyon yüklendim aslında yaÅŸadığım ülkede. Türkiye'de ilk sponsorlu defileleri, böyle büyük uluslararası firmaların modaya destek verdiÄŸi defilelerin öncülüğünü yaptım. Sonra da bunun takibi gelmeye baÅŸladı. Ben bu bakımdan o kadar gurur duyuyorum, o kadar seviniyorum ki, kendi sektörümü yukarı çıkartıyor. Çünkü yurtdışında moda haftalarında çok alışağız büyük firmaların moda organizasyonlarına sponsor olup destek vermelerine.Otomobil de moda gibi geçmiÅŸe dönüyorModa ve otomotiv sektörü her an kendini yenileyen teknolojilere sahipler, modada yeni kumaÅŸlar ve dikim teknikleri keÅŸfediliyor; otomotiv sektöründeki geliÅŸimin hızına yetiÅŸmek mümkün deÄŸil. Bu ortak noktaları. Bir de moda artık her yerde otomobillerin de modası var. Otomobildeki trendlerden bahsedecek olursak siz tasarımcı gözüyle neler söyleyebilirsiniz?Evet tabii, yaÅŸam ÅŸeklimizin bile modası var. O kadar hayatımızın içinde ki çok da büyük bir sektör. Otomobillerde ise bir kaç senedir yuvarlak hatlardan daha sert hatlara geçiÅŸ var sanki. Aslında modada da öyle. Daha geometrik hatlar var giysilerde. Birbirlerinden çok etkileniyorlar. İç döşemesi, kumaÅŸları. Onlar da doÄŸal kumaÅŸlar kullanmaya baÅŸladılar. Vücuda hava aldıran konforlu hissettiren terletmeyen döşemeler. Biz de öyle malzemeleri seviyoruz, giydiÄŸi zaman kadın rahat etsin. Çok ortak noktası var. Modadaki retro akımı otomobilde de geçerli. ÖrneÄŸin eski Volkswagen kaplumbaÄŸa bugün New Beetle adıyla yenilenmiÅŸ olarak karşımıza çıkıyor. Eski modeller revize edilerek yaÅŸatılıyor. BaÅŸka markalarda da bunu görmek mümkün. Bir döneme damgasını vurmuÅŸ imzasını atmış modellerini, farklı tasarımlarla günümüzde de efsaneleÅŸtiriyorlar. Otomobilleri yaratan ve firmaların en çok önemsedikleri, hatta kimi zaman birbirlerinden transfer ettikleri tasarımcılar var. Aynı bizim sektörümüz gibi. Modanın her dalından her birim birbirinden etkileniyor. Bir otelin lobisinden etkilenip bir giysi üretebiliyorum mesela.Bir otomobilin tasarımından etkilenip bir giysi üretebilir misiniz?Evet kesinlikle. Yürüyen bir kadının dalgalanan saçından etkilenip ilham alabileceÄŸim gibi bir otomobilin armasından, jantlarından, çeliÄŸin sertliÄŸinden, dinamikliÄŸinden, etkilenebilirim. Onlarla bir tuvaletin boÅŸunun oluÅŸturabilirim. Birebir aynı olmaz ama stilize edebilirim. Ne var biliyor musunuz? Modacıların radarları aslında her an açıktır. Otomobilden de ilham alınabilir tabii. Kafanızda hep fotoÄŸraflar oluÅŸuyor. Ve onları beyniniz bir yere kaydediyor. Yeri geldiÄŸi zaman eskize döküyorsunuz.Yeni nesil otomobillerde çok farklı renkler kullanılıyor. Gerek iç tasarımında gerek dışında. Tasarımlarında renkleri öne çıkartan bir modacı olarak bunu nasıl buluyorsunuz?O kombini çok güzel yaratıyorlar. Mesela dışı siyah bir otomobilin içine kırmızı deri döşeme kullanıyorlar. Ya da ön panele bir leke atıyorlar. Bunlar yaratıcılığın sınırlarının olmadığını gösteriyor. AbazoÄŸlu'ndan biraz hi-tech biraz romantik oto tasarımıDaha önce dünyada bunun örnekleri yaÅŸandı. ÖrneÄŸin Armani Mercedes-Benz'in CLK modelinin iç tasarımını yaptı. Beymen de Türkiye'de Renault 19 için yapmıştı.Siz de bir otomobilin iç tasarımını üstlenmeyi düşünür müsünüz?Teklif gelirse tabii düşünürüm. Ayakkabı, çanta tasarımı yapıyorum, dekorasyon yapıyorum. böyle bir teklif olursa neden olmasın.Peki hemen ÅŸimdi bize bir otomobil tasarlar mısınız?Uzun ve tek kapılı spor bir araç olabilir. Kapıları arkaya doÄŸru geçen sürgülü olabilir. Koltuk benim için çok önemli. Çok konforlu bir koltuÄŸu olabilir. Dayanacağı yerde özel tasarım bir kumaÅŸla ya da deriyle patchwork yapabilirim. Åžu an oluÅŸturuyorum. Hiç kalem kağıt olmadan afaki olarak. Ön panel hep tek parça olur. Ben onu asimetrik iki parça haline getirebilirim. Hız göstergesi ön panelin tamamen dışında çok pahalı bir saat gibi durabilir. Ortasında VW amblemi olabilir. Arka lambalarını normal standart haliyle deÄŸil de üç bölüm olarak birbirine çapraz geçebilir. Biraz hi-tech bir görüntü. Ama içine de mutlaka romantik bir dokunuÅŸ katarım. Renklerde bir yumuÅŸaklık mutlaka olur. Ãœlkemde de belki böyle bir ÅŸeye ön ayak olabilirim. Yaratıcı beyin dünyanın her yerinde aynı, önemli olan ona sunulan imkan...Defilenin geliri TOÇEV’eBu defilenin geliri TOÇEV'e bağışlanıyor bildiÄŸim kadarıyla. Az önce marka deÄŸelerinden bahsettiniz. Bir marka olarak bir takım sosyal sorumluluk projelerinin içinde olmak da gerekiyor elbet.Ben her sezon yaptığım defilelerimde sosyal bir misyonumun olmasını ÅŸart koÅŸuyorum. Özellikle eÄŸitime destek veren vakıflarla biraraya gelmeyi arzu ediyorum. Bu ÅŸekilde amacına ulaşıyor, ben de yardım yapma gururunu yaşıyorum diyebilirim. Çok mutluluk veriyor. Adıyaman'da bir çocuk parkım var. Orada bir okulu baÅŸtan sona yeniledik. Bilgisayarları var ÅŸu an. Okulun ilk fotoÄŸraflarını gördüğüm zaman gözlerim dolmuÅŸtu. Onları o ÅŸartlarda görmek üzücü. Hepsi çocuk neden o imkanlara sahip olmasın.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!