Dünyayı tek başına dolaÅŸacak, bir saatten fazla kesintisiz uyuyamayacak

Güncelleme Tarihi:

Dünyayı tek başına dolaşacak, bir saatten fazla kesintisiz uyuyamayacak
OluÅŸturulma Tarihi: Nisan 18, 2004 00:00

FotoÄŸrafçı, dalgıç, yelkenci, diÅŸ hekimi. Bu sıfatların hepsini 40 yıllık yaÅŸamına sığdırmayı baÅŸaran Hakan Öge, 2 Mayıs Pazar günü hayatının en büyük macerasına atılıyor. 9,70 metrelik yelkenlisi Mardek (martı’dan mar, ördek’ten dek) ile iki yıllık dünya turu için demir alacak. Küçükken Sadun Boro’nun dünya turunu heyecanla takip eden Hakan Öge, çocukluk hayalini gerçekleÅŸtirecek.Sadece dümen tutmayacak, Amazon’da demir attığında motorlu yamaç paraşütüyle havalanacak, 2007’de sular altında kalacak Pasifik adalarının fotoÄŸrafını çekecek. Atlas Dergisi’nin desteklediÄŸi Hakan Öge, iÅŸler yolunda giderse Mayıs 2006’da Ä°stanbul BoÄŸazı’na dönecek. Dile kolay iki hafta deÄŸil, iki ay deÄŸil, tam iki yıl boyunca denizde tek başına kalacak. Sadece dalga ve rüzgárla mücadele etmeyecek, okyanusun o uçsuz bucaksız ıssızlığında mutlak bir yalnızlığa da karşı koyacak. FotoÄŸrafçı, macera sporcusu ve diÅŸ hekimi Hakan Öge dünya turu yapmak için 2 Mayıs Pazar günü Ä°stanbul’dan Mardek isimli teknesiyle demir alacak. Hedefi iki yıl sonra Ä°stanbul’a geri dönmek. Hakan Öge’nin ilham kaynağı Sadun Boro. 1965’te eÅŸi Odo’yla birlikte Kısmet adlı teknesiyle yola çıkan Sadun Boro, üç yıllık turunu Hürriyet Gazetesi’nde yazmış ve kitap haline getirmiÅŸti. ‘Sadun Boro bizim kuÅŸağı çok etkiledi. Teknesiyle dünya turu yaptığı zaman gazeteden hikayesini takip ediyorduk. Böyle bir maceraya atılma fikri bir kere kafana yerleÅŸti mi çıkmıyor. Bu fikir bana çok fantastik geliyordu. Hem heyecan duyuyorsun hem merak ediyorsun.’ 1999’da tesadüfi bir karşılaÅŸma üzerine bu fikir somutlaÅŸtı. Türkiye dışındaki müşterilerine tekne inÅŸa eden arkadaşı Orhan Çelikkol bir gün ‘Elimde çok iyi bir kalıp var. Ödemede kolaylık saÄŸlarız. Bu kalıptan bir tekne yapalım sana’ dedi. Gerçi Hakan Öge’nin titizliÄŸi yüzünden teknenin yapımı uzun sürdü. Tekneyi altı ay yerine ancak iki sene sonra teslim aldı. Son üç yılı da hazırlık yaparak geçirdi.BÄ°ZÄ° BIRAKMA DOKTORDünya turu yapmaya karar verince tanıdıklarının yüzde 99’u karşı çıktı. Ä°kide bir çevresinden ‘Manyak mısın abi’ sözlerini duymaktan bıktı. ‘Böyle söyleyenlere gıcık olmaya baÅŸladım. Benim kadar heyecan duyan bir tek Atlas Dergisi’nin Yayın Yönetmeni Özcan Yüksek vardı. ArkadaÅŸlarım Ali DoÄŸaner ve Orhan Gorbon da bana arka çıktılar.’Hastalarının tüm itirazlarına karşın diÅŸ hekimliÄŸini bıraktı. Bazı hastaları ‘Hakan Bey öyle bir bakım yapın ki siz dönene kadar bir baÅŸka dişçiye gitmek zorunda kalmayayım’ diye yakındılar. Ama o kararını vermiÅŸti. Hastalarını meslektaşı babasına emanet ederek dünya haritası üzerinde iki yıllık seyahatinin güzergahını belirledi. Daha kısa sürebileceÄŸi halde bazı hava olaylarını hesaba katınca 24 aylık bir seyahat planı ortaya çıktı. Ana stratejisi büyük kaÅŸifler Kristof Kolomb ve Macellan’ın yüzyıllar önce yaptığı gibi okyanuslardaki stabil rüzgarları kullanmaktı. Bu sayede günde ortalama 120-140 deniz mili yol almayı amaçlıyor. Zaten güzergahının yüzde 95’ini rüzgar yardımıyla kat edecek. Sadece Ekvator çevresinde rüzgar esmediÄŸi için motor kullanacak. Güzergáhındaki tek kararsız kaldığı nokta Atlantik Okyanusu’ndan Pasifik Okyanusu’na geçerken kullanacağı yol. Bu yıl sonuna doÄŸru Venezüella’ya varıp orada birkaç ay geçirdikten sonra Pasifik’e açılmayı tasarlıyor. Ancak, Atlantik’i geçtikten sonra gücüne bakıp kıtanın en güneyindeki Macellan BoÄŸazı’na yönelme ihtimali de var. Bu kararı Atlantik’i geçtikten sonra verecek. KORSAN TEHLÄ°KESÄ° BÄ°LE VARHakan Öge bir yandan da teknedeki tüm iÅŸleri tek başına yürütecek. Bir saatten fazla uyuması mümkün deÄŸil. Uyuyup kalmamak için çok güçlü bir çalar saati ÅŸimdiden kabine yerleÅŸtirdi bile. Bir diÄŸer zorluk da psikolojik yalnızlık. Uçsuz bucaksız okyanusun ortasında haftalarca baÅŸka hiçbir gemiye ve kara parçasına rastlamadan yolculuk edecek. Bazı bölgelerde korsanlarla karşılaÅŸma tehlikesi de var: ‘Orta Amerika’da, Endonezya çevresinde ve Kızıldeniz’in giriÅŸinde hálá deniz korsanlarına rastlanıyor. Bunlar daha çok büyük gemilere, petrol tankerlerine musallat oluyorlar. Benimki gibi ufak bir tekne için yollarını deÄŸiÅŸtirmezler ama yine de yollarına çıkmasam iyi olur.’ Bu yalnızlığı aÅŸmak için bir köpek almayı bile düşündü. Ama karaya çıktığı dönemlerde onu ne yapacağını bilemediÄŸi için en sonunda vazgeçti. ONLAR DA REKOR İÇİN KAPIÅžIYORBugünlerde en hızlı dünya turunu yapmak için denizciler arasında kıyasıya bir rekabet yaÅŸanıyor. ABD’li Steve Fossett 38 metrelik katamaranı Cheyenne ile dünya turunu 5 Nisan’da bitirdi. Turu 58 gün, 9 saat, 32 dakika ve 45 saniyede yaparak Fransız Bruno Peyon’un rekorunu altı gün farkla kırdı. Bruno Peyron rekoru Fossett’tan geri almayı denedi ama teknik aksaklıklar yüzünden bıraktı. Olivier de Kersauson ise dev trimaranı Geronimo’yla 25 Åžubat’ta yola çıktı. Fossett’in rekorunu kırabilmesi için Kuzey Fransa’ya 30 Nisan’da 7.30’dan önce varması gerekiyor. Ancak, Atlantik’te istediÄŸi rüzgarları bulamayan Kersauson Fossett’a göre iki gün geride gözüküyor.MARDEK’İN ÖZELLÄ°KLERÄ°Tipi: 13 metrelik tek direkli ÅŸalupa, epoksi fiberglastan yapıldı. Boy: 9,70 metreAğırlık: 4 ton Salma: 1,8 metre ve 1,5 ton ağırlığında Yelken: 50 metrekare alana sahip iki yelken Motor: 27 beygir gücünde dezil motor Donanımlar: Otomatik pilot, uydu telefonu, güneÅŸ paneli ve rüzgar pervanesi, 16 deniz mili menzilli radar. Ä°KÄ° YILLIK DÃœNYA TURU’NUN ROTASI2 Mayıs 2004: Ä°stanbul’dan yola çıkış2004 sonbaharı: Cebelitarık BoÄŸazı’ndan Atlantik Okyanusu’na çıkış2004 sonu: Venezüella’ya varış ve konaklama2005 Mart: Pasifik Okyanusu’na çıkış2005 Eylül: Torres BoÄŸazı’na varış2006 Mart: Kızıldeniz’e varış2006 Mayıs: Ä°stanbul’a dönüşÂ
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!