Citroen, Nemo’yu 50 bin dolara Karaköy’de buldu

Güncelleme Tarihi:

Citroen, Nemo’yu 50 bin  dolara Karaköy’de buldu
Oluşturulma Tarihi: Ekim 08, 2007 00:00

Citroen, Tofaş’ın 380 milyon Euro’luk yatırımla geçtiğimiz hafta 3 marka için Bursa’da üretimine başladığı ’Minicargo’ kodlu yeni aracına verdiği ’Nemo’ isminin Türkiye haklarını Karaköy menşeli bir firmadan 50 bin dolara satın aldı. Citroen, karışıklık olmasın diye ’Memo’ isminin haklarını da bir tüccardan aldı.

TOFAŞ tarafından 380 milyon Euro’luk yatırımla Fiat ve PSA (Peugeot Citroen) Grubu için Bursa’da üretilmeye başlanan ’Minicargo’ kodlu yeni hafif ticari araca ’Nemo’ ismini koyan Citroen, ismin Türkiye’deki haklarını Karaköy’deki bir traktör ve motosiklet ithalatçısından 50 bin dolara satın aldı. Citroen, Türkiye’de isim benzerliğinden dolayı herhangi bir sorun yaşanmaması için ’Memo’ isminin de tüm haklarını aldı.

WALT DISNEY’DEN ÖNCE ALDIK: Geçtiğimiz hafta ’Minicargo’nun üretime başlama töreni için Bursa’ya gelen Fransız Citroen’in yeni CEO’su Gilles Michel, Minicargo’ya verdikleri ’Nemo’ isminin hem Jules Verne’nin ’Kaptan Nemo’su hem de Walt Disney’in yarattığı sevimli balık karakteri ’Nemo’ sayesinde dünyada çok iyi tanındığını belirtti. Michel, "Ama biz Nemo ismini Walt Disney’den çok daha önce tescil ettirmiştik. Citroen olarak araçlarda kullanabileceğimiz isimleri belirleyip tescil ettiririz. Portföyümüzde çok fazla isim var. Nemo’da bunlardan biriydi" dedi. Farklı sektörlerde kullanıldığı için Walt Disney’den herhangi bir lisans ücreti almadıklarını kaydeden Michel, ancak Minicargo’yu tüm pazarlarda aynı isimle satmaya çok özen gösterdiklerini söyledi. Michel şöyle konuştu: "İsim konusunda özellikle Türkiye’de çok titiz davrandık. Önce Türkiye’deki ortağımız Baylas Otomotiv yetkilileri ile bu ismin tescilli olup olmadığını araştırdık. Araştırma sonucunda ismin otomotiv alanında faaliyet gösteren bir Türk şirkete ait olduğunu öğrendik. Türk ortağımız başka bir isim kullanma teklifi getirdi. Ama biz tüm dünyada aynı olması için harekete geçtik ve sıkı pazarlıklar sonrasında ismi satın aldık." Citroen Türkiye yetkilileri,"Nemo" isminin, otomotiv alanında merkezi İstanbul Karaköy’de bulunan ve tarım makineleri, traktör, motosiklet, jeneratör ithalatı yapan Çullas Dış Ticaret’e ait olduğunu belirlediklerini belirterek, "Nemo şirketin pazarladığı iki scooter modelinde isim olarak kullanılıyordu" diye konuştu.

MEMO İSMİNİ DE ALDIK: Gilles Michel, bunun üzerine Çullas Grubu ile ismin satın alınması sürecinde sıkı pazarlık yapıldığını kaydederek, "Karaköy menşeli firma isim için önce 250 bin dolar istedi. Daha sonra Türkiye’deki ortağımız pazarlıklar sonrasında ismi 50 bin dolara marka devir sözleşmesi ile satın aldı. Ancak firma, ismi scooter’larında kullanmaya devam edecek" dedi. Citroen’in bununla da kalmadığını kaydeden Michel, "Benzerlik nedeniyle herhangi bir sorun yaşanmaması için Türkiye’de ’Memo’ ismini de bir tüccardan satın aldık" diye konuştu.

FİKİR CITROEN’DEN ÇIKTI: Citroen’in ticari araç sınıfında Avrupa’da yüzde 9.5’lik pazar payı olduğunu da kaydeden Michel, "Satışlarımızın yüzde 20’si ticari araçlardan oluşuyor. Bu yüzden Minicargo projesi bizim bu alanda büyümemiz için çok önemli. Dolasıyla Minicargo üretim fikri bizden çıktı. 1934 yılından bu yana bu sınıfta tecrübemiz var. Daha sonra bu fikir Fiat’la konuşuldu ve Tofaş’ın bu işi yapabileceği gündeme geldi. Ancak o dönemde Türkiye’nin önünde başka rakipler olmasına rağmen maliyet, kalite ve hız Tofaş için avantaj yarattı" diye konuştu. Michel, Türkiye’de Karsan’la ön protokol imzaladıklarını da belirterek, önümüzdeki yıl Karsan’ın ağırlıklı olarak ihracata yönelik Berlingo üreteceğini belirtti.

Peugeot’nun ismi Road Runner’dan

TOFAŞ tarafından Fiat, Citroen ve Peugeot markaları için üretilen Minicargo, tek fabrikada üretilmesine karşın, her markanın farklı donanım ve motorlarına sahip olacak. Tabii sadece donanım ve motor değil, farklı isimler de söz konusu. Araç, Fiat "Fiorino", Peugeot "Bipper" ve Citroen "Nemo" adlarıyla satılacak. Fiorino, Fiat’ın yıllar önce ürettiği ve İtalya’da da tanınan benzer sınıftaki ticari aracının adıydı. Bipper, Peugeot’nun bu sınıftaki ilk aracı için seçilen isim. Peugeot’nun bu ismi yine Walt Disney’in ’Road Runner’ isimli çizgi film karakterinde esinlenilerek bulduğu ve "hızlı, her yere yetişen" anlamında kullandığı kaydediliyor.

Fiat ve PSA tasarımcıları ’Minicargo’ için yarıştı

TOFAŞ tarafından 3 marka için üretilen Minicargo’nun, PSA Grubu tasarımcıları tarafından tasarlandığı kaydedildi. Minicargo projesinin PSA Grubu’na bağlı İngiliz tasarım müdürü Andrew Cowell, PSA Grubu ve Fiat Grubu tasarımcıları arasında bir yarışma düzenlendiğini belirterek, "İki grubun tasarımcıları Minicargo için farklı iki tasarım yaptı. Yapılan değerlendirmeler sonucu bizim projemiz seçildi" dedi. Cowell, yepyeni bir segment olduğu için Minicargo projesinin çok önemli olduğunu kaydederek, "Hiç bir araca benzemeyen tamamen sıfırdan bir araç yarattık" dedi. İlk tasarımlar ortaya çıktıktan sonra projeyi Tofaş’ya birlikte Bursa’da geliştirdiklerini kaydeden Cowell, "Proje bitene kadar sık sık Bursa’ya gidip geldim" dedi.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!