Paris-Dakar Rallisi organizatörü Rene Metge öncülüğü, Türkiye ve Fransız Otomobil Sporları Federasyonları’nın işbirliği ile Türkiye’de gerçekleştirilen Rallye D’Orient off-road yarışı 26 Haziran’da Ankara’dan start aldı. Altı ayaktan oluşan yarışta pilotların Erzuruma gidip Ankara’ya geri döndükleri yarış 2 Temmuz’da sona erdi.Başta Türkiye’de başlayıp İran’da biteceği açıklanan Rallye D’Orient 2005, komşu ülkenin hazırlıklarını tamamlayamaması nedeni ile rota değiştirilerek sadece Türkiye topraklarında koşuldu. Zorlu geçişlerin bulunduğu 1840 kilometrelik özel etap, 1265 kilometrelik normal etaptan oluşan yarış rotasında aralarında ünlü otomotiv markalarının fabrika takımlarının da bulunduğu 28 motosiklet, 21 arazi aracı (4x4) ve 4 kamyon yarıştı.YARIŞÇILAR ÜLKENİZİ KEŞFEDİYORLARBu yılki güzergahı altında 4x4, elinde GPS aletiyle adım adım gezerek yenileyen Rene Metge, bunun kendisi için büyük bir keyif olduğunu söyleyerek, ‘Rallye D’Orient, bir yarış ama aynı zamanda bir keşif. Türkiye deyince akla hep İstanbul geliyor. Oysa burada keşfedilecek çok fazla şey var. O kadar farklı, güzel ve ilginç yerler var ki değişik ülkelerden gelen yarışçılar, Rallye D’Orient sayesinde ülkenizin bu güzelliklerini keşfediyorlar. Keşfettikleri güzellikleri de kendi ülkelerinde anlatıyorlar. Her yarışmacıyı birer sefir olarak görebilirsiniz. Ben de güzergahı belirlerken bu keşfe yardımcı olacak yollardan geçmesine dikkat ediyorum’ dedi.Rallye D’Orient’in, 1992’de Paris-Pekin Rallisi ile başladığını belirten Metge, şöyle konuştu:‘Daha sonra sponsor grubun adıyla Master Rallye olarak sürdürüldü. Rusya, Kazakistan, Kırgizistan bölgelerini çok iyi bildiğim için buralarda yarışlar yaptık. Bu yarışlar sırasında o zamanlar TOMSFED’den Metin Çeker’le tanıştım. Federasyonunuz o dönemde çok genç ama yükselen bir federasyondu. Bu tür organizasyonlarda para her zaman ikinci plandadır. Bu işi seven iki insan karşılaşınca her şey yapılabiliyor. Teknik konular ondan sonra geliyor. ‘ İRAN AYAĞI İPTALTürkiye’deki ralli organizasyonunda yetkililer tarafından ciddi yardım gördüklerini anlatan Metge, ‘Araçların geçeceği rotalarda yetkililere bilgi vermemizden 5 dakika sonra güvenlik tedbirleri alınmış oluyor. K. Afrika’daki yarışlarda bu işi bu kadar güvenlikle yapmamızın imkanı yok. Türkiye, bu konuda neredeyse Avrupa ülkeleriyle aynı seviyede. Türkiye yıllardır bu tür organizasyonlara alışık. Örneğin bu yarışı İran topraklarına da taşımayı istiyorduk. Ancak orada idari olarak bu işleri ayarlamak çok güç. Konuyla ilgili bir fikirleri bile yok’ dedi.Rallye D’Orient’te yarışan en güçlü araçlar 450 beygirlik motorlarıyla kamyonlar. 4 kamyonun yer aldığı yarışta Man ve Iveco takımları birer, Mercedes takımı ise 2 kamyonla yarışıyor. Ürgüp’te tamamlanan ikinci etapta Man ekibi 14 dakika farkla diğer takımların önünde yer alıyor. Kamyonun pilotu Philippe Jacquot, yarışın bu bölümüne kadar olan başarılarını ekibin tecrübesine bağlıyor ve finişe önce ulaşacaklarını iddia ediyor. Jacquot, normalde 280 beygir gücündeki kamyonun MAN’ın Nurnberg’teki fabrikasında yarışlar için 450 beygir gücüne çıkartıldığını söyleyerek, ‘Yaklaşık 9 ton ağırlığındaki bu kamyonla ralli sırasında saatte 150 kilometre hıza kadar ulaşabiliyoruz. Daha da fazla hız yapabilir ama yarış kuralları buna izin vermiyor’ dedi.Bu yarışlarla kamyonları sevdirmeye çalışıyoruzTürkiye pisti için ‘çok zorlu’ yorumunu yapan Jacquot, ‘Çok dar ve çok hızlı geçilen bir pist. Buna rağmen çok fazla viraj var. Zaman zaman da dağlar, tepeler ve büyük su birikintileri gibi tuzaklar karşımıza çıkıyor. Ancak yine de burada yarışmak çok güzel. Hem inanılmaz yerlerle karşılaşıyorsunuz, hem de insanlar çok sıcak. Afrika’da üzerimize taş atıyorlar, burada ise el sallıyorlar. Araçlarımız arızalandığında veya kaza yaptığımızda bir sürü insan hemen yardımımıza koşuyor’ dedi. Türkiye’de kamyon şoförlerine ‘
trafik canavarı’ yakıştırması yapıldığını bildiÄŸini söyleyen Jacquet, ‘Fransa’da da çok fazla kamyon var. Bizim ülkemizde de kamyoncuların kötü bir imajı vardır. Ama kamyonlar ekonomi için önemlidir. Biz de bu yarışlarla kamyonları sevdirmeye çalışıyoruz’ diye konuÅŸtu.Â
button