Tırnakları kırmayan otomobil

Güncelleme Tarihi:

Tırnakları kırmayan otomobil
Oluşturulma Tarihi: Mart 24, 2004 00:29

İsveçli Volvo dünyada bir ilke imza attı ve sadece kadınlar tarafından tasarlanan bir konsept otomobil geliştirdi. YCC (Your Consept Car) adı verilen ve kadınların otomobil kullanırken yaşadıkları sorunlara çözüm getiren YCC, hem kadınlardan hem de erkeklerden büyük ilgi gördü.

9 kadın tasarımcı, otomobilde kadınlara yönelik değişiklikler yaptılar. Kadınların tırnaklarının kırılmasını önlemek amacıyla benzin deposu üzerindeki kapak kaldırıldı. Normal otomobillerde kaputun altında bulunan silecek suyu deposu, benzin deposunun yanına yerleştirildi. Bu otomobili ‘‘nasıl bulduklarını’’ Hürriyet Gazetesi'nin kadın yazarlarına sorduk. Ayşe Arman, Pakize Suda, Didem Çoksayar ve Ayşe Şule Bilgiç, Volvo YCC konseptini ‘‘kadın gözüyle’’ değerlendirdiler.

Volvo'nun kadınların ihtiyaçları gözönüne alınarak geliştirilen modeli YCC (Your Consept Car), geçtiğimiz günlerde Uluslararası Cenevre Otomobil Fuarı'nda sergilendi. Kadın tasarımcılar tarafından, kadınlar için geliştirilen ve kadınların otomobil kullanırken yaşadıkları sorunlara çözüm getiren otomobil, hem kadınlar hem de erkekler tarafından büyük ilgi gördü. Volvo YCC'nin tasarımında 9 kadın görev yaptı. Otomobilin tasarımına başlamadan önce 400 kadınla anket yapıldı. Anketten çıkan sonuçlardan sonra, kadınların bir otomobilden ne bekledikleri ortaya çıktı. Bundan sonra otomobilin tasarımı gerçekleşti. Otomotiv dünyasında ilk olma özelliğini taşıyan bu otomobili ‘nasıl bulduklarını’ Hürriyet Gazetesi'nin kadın yazarlarına sorduk. Ayşe Arman, Pakize Suda, Didem Çoksayar ve Ayşe Şule Bilgiç, Volvo YCC konseptini ‘kadın gözüyle’değerlendirdiler.

Tırnakların kırılmasını önlemek amacıyla benzin deposu üzerindeki kapak kaldırıldı.

Normal otomobillerde kaputun altında bulunan silecek suyu deposu, benzin deposunun yanına yerleştirildi.

Paketlerin kolayca konulup çıkarılabilmesi için kapılar yana değil, yukarı açılıp kapanıyor.

Dönüşlerdeki çarpmalar sırasında aracın zarar görmemesi için özel dizayn çamurluk.

Paralel park yapmak için bilgisayar desteği.

At kuyruğu saçlı kadınlar için özel tasarımlı sürücü koltuğu.

Çamaşır makinesinde yıkanabilen koltuk örtüleri.

Kendi kendine ayarlanan koltuk, ayna, pedal ve direksiyon.

Çamur ve lekeleri kendi kendine temizleme özelliği.

Motor kapağının sadece tamirci tarafından açılabilmesi

Ön koltuklar arasındaki vites kolu kaldırılarak, kadınların el çantalarını koyabilmesi için bir boşluk yaratıldı.


Erkekler bayılacak ama söylemeyecek

Pakize Suda

Volvo'nun kadınlar tarafından kadınlar için tasarlanan otomobili YCC'yi çok beğendim. Tasarımı müthiş olmuş. Gerek dış tasarımı gerekse iç mekanının tasarımı, kadın elinin değdiğini gösteriyor. Otomobilin genel anlamda kadın elinden çıktığı ilk bakışta bile anlaşılıyor. Kadınların bu başarısı, erkeklerin söz sahibi olduğu otomotiv dünyasında kadınların da olduğunu gösteriyor.İnce düşünülmüş detaylar, otomobili farklılaştırıyor. Park sorununu çözmesi, cam silecek suyunun benzin deposunun yanına yerleştirilmesi gayet güzel. Ancak, kadınlar zaten lastik değiştirmez, silecek suyunu doldurmak için kaputu açmaz. Erkeklerden yardım ister. Bana göre erkekler kadınların tasarladığı bu otomobili kıskanacaklar. Aynı zamanda otomobile bayılacak, ama bunu söyleyemeyecekler.

Annelerinden biri de benim

Didem Çoksayar

Geçen yıl kadın gazeteciler için hazırlanmış bir organizasyona katılmak üzere Göteborg'daki Volvo tesislerine davet edilmiştim.Volvo dünyada bir ilke imza atarak sadece kadınların ihtiyaç ve beğenilerine yönelik ve kadınlar tarafından tasarlanan ilk otomobile imza atmak için bir takım çalışmalara başlamıştı. Ve bu amaçla Volvo bünyesinde çalışan yüzlerce kadının beceri ve fikirlerini biraraya getirmeye, herbirinin bir otomobilden neler beklediğini öğrenmeye odaklanmışlardı. Tabii orada davetli olarak bulunan biz kadın gazetecilerin de görüşlerini almayı ihmal etmediler. İşte ınınınııııııın, üstüne bastınız ayağınızı kaldırın. Geçtiğimiz günlerde Cenevre’de tanıttıkları konsept otomobilden söz ediyorum. Ben onun daha bebek olmadan önceki embriyo halini biliyorum. Hatta oluşumunda katkım olduğunu bile söyleyebilirim.

YCC'nin bitmiş halini görmek sıkı bir heyecan dalgası yarattı. Kolay değil annelerinden biri de benim. Dolayısıyla olumlu ya da olumsuz istediğim gibi eleştirebilirim. Ama başkaları laf söylerse bozulabilirim. Önce bazı önyargıları dağıtmak istiyorum. Bu bazı erkeklerin düşündüğü üzere otomobil kullanmayı beceremeyen, şoförlüğü tay tay evresindeki kadınlara yönelik değil sadece kadın beklentileri ile ilgili bir otomobil. Arada dünya kadar fark var. Uyarırım. Bir konsept otomobil olarak fazlasıyla sade ve ferah görünüyor. Yukarı doğru açılan kapıları sayesinde hem ön hem de arka koltuklardan otomobile inip binmek kolaylaştırılmış. Bunun bir tek handikapı olabilir o da kapıları açmak için geniş bir alana ihtiyaç duyulması.

İşte en büyük soruna çözüm: Artık yüzlerce Euro verip satın aldığınız Belanciagalar'ınızın topuklarını otomobil paspasına kurban etmekten kurtuluyorsunuz. Topuk altına konan destek ve peluş kıvamında paspasla frene de gaza da tereddüt etmeden basabilirsiniz hanımlar. Tırnak sorunsalını da unutmamak gerek. Tırnaklarını kökünden kesmeyi seven biri olarak bu benim yaşamadığım bir sorun ama çoğu arkadaşımın camı açmak ya da kapatmak uğruna haftada iki kere manikür yaptırmaya gittiklerini biliyorum. YCC'de bu da tamamen halledilmiş ve düğmeler tırnak ergonomisine uygun tasarlanmış.

Tabii ki devrim niteliğindeki yeniliği sona sakladım. Bu bomba! Bilindiği üzere kadınların park sorunu vardır. Tamam şahsen olmasa bile hemcinslerim adına bunu kabulleniyorum. Ama YCC'deki park asistansı ile otopark kahyanızı da yanınızda taşıyorsunuz. Varan bir: İki otomobil arasına mı park etmeniz gerekiyor. Öncelikle mesafenin yeterli olup olmadığını bilmeniz gerek. İlgili düğmeye bastığınız zaman bunu size söylüyor. İkinci kez bastığınızda ise ‘‘sağ yap sol yap abla’’ misali park etmenize yardımcı oluyor. Hayal değil gerçek.

Tebrik ediyorum arkadaşları

Ayşe Arman

Kadınların tasarladığı otomobil fikrini nasıl karşılıyorsun?

Bayıldım. Gerçi, 9 kadına bir otomobil dizayn ettirme fikri kesinlikle bir erkeğin başının altından çıkmıştır ama olsun. Gocunacak bir durum yok. Erkekler de bazen yaratıcıdır! Bence, sıkı bir PR manevrası. Üstelik günümüz otomobil trend'ine cuk oturmuş. Son yıllarda bütün otomobiller pek bir dişileşti. Otomobilin ön farlarını tarif ederken mesela ‘‘Audrey Hepburn gözleri’’ deniyor. Hepimiz anlıyoruz neden bahsedildiğini. Ya da arkasını anlatacaklar, sadece üç kelime yetiyor: ‘‘Jennifer Lopez poposu’’ Bu gezegende yaşayan herkes küt diye söz konusu otomobilin kıçının kalkık olduğunu anlıyor! Bence, otomobil tasarımındaki bu dişileşmenin iki sebebi olabilir: 1) Erkekler, kadınlar ve otomobiller arasında bir paralellik kuruyor, mümkün olduğu kadar seksi otomobillere binmek istiyor. Hele gerçek hayattaki karıları seksi değilse! 2) Otomobil seçimi, tıpkı hayatın içindeki pek çok meselede olduğu gibi, kadın kısmının tekelinde bulunuyor. Kocasının alacağı otomobile kadın karar verdiği için de, uyanık tasarımcılar aslında kadınlara çalışıyor. E böyle bakarsak Volvo çok yaratıcı bir numara çekmiş. İşi kökünden halletmiş.

Otomobilde yer alan detayları nasıl buldun?

Son derece zekice. Bir dolu kadının hayatını kolaylaştıracağı kesin. En çok silecek suyu meselesine bayıldım. Ben perişan oluyorum bu silecek suyu yüzünden. Çünkü sürekli bitiyor, camım ve hayatım aynı anda kararıyor! Bir gün olsun kontrol etmedim ‘‘Aman şuna su ekleyeyim’’ demedim. Şimdi kim açacak, ön kaputu, pardon bu kaput nereden açılıyordu? Kapıların yukarı doğru açılması da dahiyane bir fikir. Alışveriş yaparsın, elindeki torbaları o arabadan nasıl çıkaracağını bilemezsin ya arabanın tepesine koyarsın ya yere koyarsın, bak o meseleyi de çözmüşler. Ön koltuklar arasına çanta koyabilme fikrini de çok sevdim. Yan koltuğa koyuyorsun, kapkapçılardan korkuyorsun; biri yanına oturuyor, e o zaman da onu rahatsız etmesin diye arkaya koyuyorsun, sonra arkadan almakta zorlanıyorsun. Ne güzel düşünmüş kadınlar! Kendi kendine ayarlanan koltuk, ayna, pedal ve direksiyon fikri de parlak. Bütün otoparkçılar kendilerine göre ayarlıyor koltuğu, aynayı ve ben her seferinde sinir oluyorum. Bak bu ayrıntı da düşünülmüş! Ama el frenini çok sert çeken erkeklere karşı bir şey geliştirmemişler. Bunu da düşünmeleri beklerdim. İndir indirebilirsen o el frenini, adam öyle bir çekmiş ki! Bir de son olarak, özel dizayn çamurluk şahane. İstediğin kadar vur kaldırıma bir şey olmuyor mu? Dur bitmedi, kaldırıma paralel park edebilecek miyim bu araba sayesinde! Tebrik ediyorum arkadaşları!

Dış ve iç mekan tasarımın da kadın elinden çıkmış bir farklılık görüyor musun?

E dişi duran bir otomobil. Ama söylüyorum bütün otomobiller dişileşti artık. Pekala kadınların verdiği bu fikirlerle 9 erkek de dizayn edebilirdi. O anlamıyla pek bir fark yok.

Bu otomobili erkekler de çok beğenmiş. Ne düşünüyorsun?

Onların kadınlarla bir meseleleri olduğunu hep biliyordum zaten. Erkekler artık makyaj yapıyor, cilt bakımı yaptırıyor, kaş alıyor, bizim gibi renkli ve seksi giyiniyor. Arabamızı elimizden almaya çalışmışlar çok mu?

Bu otomobil üretildiği zaman alır mısın?

Kaç para? Bilmem ki. Ben mi alacağım, yoksa hediye mi alınacak!


Bu otomobil delikanlı ablaları bozar

Ayşe Şule Bilgiç

Otomobilin dış görünümü oldukça sade ve çekici. Kadınlar tarafından tasarlanmış bir otomobil olması da kulağa hoş geliyor. Ancak şu tırnak kırılmasın diye kaldırılan benzin kapağı, yok park etmek için ekstra yardımcı özellikler, güzelim vites kolunun yerine konulan çanta koyma yerleri gibi sıkıcı ayrıntılar, benim gibi otomobili ayağını yerden kesme aracı değil de bir hobi olarak gören bayanların hoşlanacağı şeyler değil. Temizlenebilen koltuk kılıfları fena fikir değil ama fotoğraflardan gördüğüm koltuklardaki o güllü dallı desenler olayı bozmuş... Hele 215 beygir olan otomobilimin kaputunun yalnızca tamirci tarafından açılabilecek olması fikri beni deli etti. Nasıl ya? 215 beygir orda yatacak ve ben kullandığım o gücü hiç göremeyeceğim, kaputu açıp seyredemeyeceğim, öpüp sevemeyeceğim öyle mi? Yok yok ben buna gerçekten dayanamam çünkü bu bence inanılmaz hoş ve güçlü olduğunu bildiğin bir adamla, zifiri karanlıkta hiçbir şey görmeden sevişmeye benzer.

Bir de şu dönüşlerdeki çarpmalarda otomobilin zarar görmemesi için geliştirilen özel dizayn çamurluk, ne demek yahu? Bu otomobil bence kadını harbiden ‘‘dumkopf’’ yerine koyuyor. Gerçi binden fazla kadınla yapılan anket sonuçlarına dayanılarak üretildiğini göz önüne alırsak kadınlar kendilerini öyle sayıyor sonucu çıkıyor ya. İşin ilginç yanı; ‘‘yok tırnağım kırılmasın, yok kolay park edeyim, yok çantamı koyacak yer bulamıyorum, yok öyle çok alış veriş yapıyorum ki paketleri normal açılan kapılardan yerleştirmekte zorlanıyorum vs..’’ diyen, bu binden çok kadın ne niyetle 215 beygir güç istemişler, ben anlayamadım. Bu ne yaman çelişki annem? Neyse kısacası diyeceğim o ki bu otomobil nazik ablalar için pek uygun olmakla beraber kanımca delikanlı ablayı bozar!
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!