Tasarımda İstanbul’dan bir dünya markası geliyor

YAN yana geldiğinde bir İstanbul siluetini oluşturan beyaz bir porselen takım düşünün.Dünyanın önde gelen tasarımcılarından Karim Rashid imzalamış, Almanya’da üretilmiş ve markası Gaia&Gino.Kimin aklına bunun bir Türk markası olabileceği gelir?Paris’te ‘Ev ve Obje Fuarı’nı gezenlerin ‘Gaia&Gino’ markası karşısında düştükleri şaşkınlığa bizzat tanık oldum.Öncelikle tasarımdaki yaratıcılık ve olağandışılık insanları Gaia&Gino’nun standının önüne resmen ‘çiviliyor’.Ardından merakla sorular peşpeşe geliyor.Geçtiğimiz aralık ayında marka konferansı için İstanbul’a gelen tasarım gurusu Karim Rashid’in elinden çıkan parçalar, hayal gücünün sınırsızlığını kanıtlarken, kültürümüze çağrışımlarda bulunuyor.İstanbul’un zarif minareleri şişe, Osmanlı musluk başları tuzluk olmuş.Rashid’in tasarımları hem olağandışı, hem çok amaçlı, hem de eğlenceli.‘Yedi Tepe’ meyvelik, ters çevrildiğinde yedi mum dikebileceğiniz bir mumluğa dönüşüveriyor.‘Mutlu İnsan’ koleksiyonunda iki bardak tek bardak olmuş.Rakı bardağını çevirdiğinizde elinizde bir şarap kadehi tutuyorsunuz.NEDEN YABANCI İSİM‘Ev ve Obje Fuarı’nın abartısız gözdesi haline gelen Gaia&Gino markasının arkasındaki kişi Nişantaşı’nda Abdi İpekçi Caddesi’nde Decorum’un sahibi olan Gaye Çevikel.Gaia anlaşılabileceği gibi onun ismi, Gino ise sevgili köpeği.Çevikel, tam üç buçuk yıldır markası için çalışıyor.‘Ürünlerimizin uluslararası pazarda, lüks tasarım ürünleri kategorisinde kabul görmeleri için yabancı bir isim seçmek zorundaydık’ diyor.Hedefi, bir süre sonra tasarımda dünya markaları olan Baccarat, Saint Louis, İttala, Driade gibi isimlerle birlikte anılmak.Bunun için dünyanın önde gelen tasarımcılarıyla anlaşmış.Karim Rashid’in tasarlamış olduğu koleksiyondan sonra sırada, İngiliz Ron Arad, Fransız Andree Putman, İtalyan Denis Santachiara yine İngiliz Tom Dixon gibi isimlerin koleksiyonları var.‘Çağdaş tasarımda varolan formlara yeni yorumlar getirmek, aynı zamanda bunu Türk kültürüyle harmanlamak istiyorum’ diyen Çevikel, Gaia&Gino markasının ilk ürününü tasarlayan Karim Rashid’e İstanbul’u önermiş.Tasarımcıya buradan kitaplar gitmiş, Rashid’in kendisi de ayrıca İstanbul, Türk kültürü, Osmanlı eserleriyle ilgili sayısız kitap okumuş.Peki koleksiyon neden Almanya’da üretilmiş?‘Kaliteyi tutturmak için Türkiye’de aylarca üretici dolaştım. Olmadı. Rashid’in çizdiği şekiller için mükemmelliği ancak Almanya’daki porselen üreticilerinde yakalayabildik.’Üfleme tekniğiyle cam bardaklar ise Slovenya’da üretilmiş, dolayısıyla şu anda Gaia&Gino’nun dağıtım merkezi Almanya.Gaye Çevikel ilk kez 15-19 Ağustos tarihlerinde New York’taki Uluslararası Hediye Fuarı’nda sergilenen Gaia&Gino markasının gördüğü ilgiden memnun.New York’ta ürünleri gören Moma Müzesi (Modern Sanatlar Müzesi) kendi dükkanlarında satmak üzere bardak siparişinde bulunmuş. Ünlü Barneys mağazası zinciri de Gaia&Gino’yu satmak istediğini bildirmiş.Markanın Fransa’daki beş günlük ‘Ev ve Obje Fuarı’nda ve Fransız basınında gördüğü ilgi benim açımdan başka bir boyutuyla ilginç. Aylardan beri ‘Türkiye Batılı mı, değil mi’ tartışmasında boğulan Fransız politikacılarına, entelektüellerine bir İstanbul markası Gaia&Gino’dan daha güzel bir yanıt olabilir mi?TGSD’nin marka kitapçığıGAYE Çevikel, yıllardan beri Harvard’da marka yönetimi seminerlerine katılmış.Marka konusunda Türkiye’nin sayılı isimleri arasında sayılıyor.Türkiye Giyim Sanayicileri Derneği’nin (TGSD) de önümüzdeki 21 Eylül’de üyelerine dağıtacağı ‘marka’ kitapçığının editörlüğünü üstlenmiş.‘Hazır giyimde kalıcı bir markanın nasıl olması gerektiğini örnekleriyle anlattım’ diyor.Dolce Gabbana, Diesel, H&M, Custo Barcelona örnek aldığı firmalar.Mesela Custo Barcelona, İspanyol firması olduğu halde önce ABD pazarına girmiş. Sadece tişörtleriyle ortalığı kasıp kavurmuş.Çevikel’e göre, Türk hazır giyimciler marka çıkarmayı hedefledikleri takdirde strateji değiştirmek zorundalar.
Haberle ilgili daha fazlası: