Sorunlu sanılan çocuk üstün zekálı olabilir

Güncelleme Tarihi:

Sorunlu sanılan çocuk üstün zekálı olabilir
OluÅŸturulma Tarihi: Ekim 07, 2004 00:00

Gözlerinden zeká fışkırır ancak alfabeyi sökemezler. Ãœstün zekálı çocuklar da öğrenme güçlüğü çekebilirler. ÇocuÄŸunuzun davranışlarını iyi deÄŸerlendirin ve bir uzmana baÅŸvurun.Çok sık görürsünüz böyle çocukları. Gözlerinden zeká fışkırır ama alfabeyi sökmekte bile zorlanırlar. Kabul etmek belki zor ama üstün zekálı çocuklar, öğrenme güçlüğü içinde olabilirler kimi zaman. Böyle durumlarda, iki farklılığı birden yaÅŸayan bu çocuklar, son derece güç durumlarda kalırlar. Hatta, kendilerine ‘aptal’ muamelesi yapıldığı bile olur. Aman dikkat, çocuÄŸunuzun davranış özelliklerini iyi deÄŸerlendirin ve vakit kaybetmeden bir uzmana baÅŸvurun.Evet, son derece haklısınız. Bir çocuÄŸun hem üstün zeká ve yeteneÄŸe sahip olduÄŸunu, hem de öğrenme güçlü yaÅŸadığını kabul etmek son derece güç. Ne var ki, çevremizde bu tür çocukların sayısı sandığımızdan da yaygın. Ancak, bu çocukları tanımak hayli güç olduÄŸundan, çoÄŸu kez farkına bile varılmaz bunun. Pencere Psikolojik Danışma ve Tedavi Merkezi’nden Oya Güngörmüş ÖzkardeÅŸ, bu çocukları üç ana grupta topluyor:BÄ°RÄ°NCÄ° GRUP: Okulda öğrenme güçlükleri çekmelerine raÄŸmen, üstün zeká ve yeteneÄŸe sahip oldukları farkedilmiÅŸ çocuklar. Ancak, genel olarak baÅŸarısız çocuk etiketini yemekten kurtulamazlar. Ãœstelik, baÅŸarısızlığın sebebi olarak motivasyon eksikliÄŸi ve tembellikleri gösterilir. Ä°KÄ°NCÄ° GRUP: Ağır öğrenme sorunları yaÅŸadıkları için, üstün zekálarını ve yeteneklerini fark etmek çok zordur. Fark edilmediÄŸi için de kapasitelerini kullanamadan harcanıp giderler. ÜÇÜNCÃœ GRUP: En büyük grubu bu çocuklar oluÅŸturur. Ãœstünlükleri ve zorlukları birbirini maskelediÄŸinden, ortalama becerisi olan çocuklar olarak deÄŸerlendirilirler. Kendi sınıf düzeylerine uygun performansları dolayısıyla arada kaynamaktan kurtulamazlar.NASIL ANLAÅžILIRÖğrenme güçlüğü içindeki üstün zekálı çocukları tesbit etmek için ÅŸu tür ayrıntılar faydalı olabilir:Gergin, korku içinde ve aşırı duyarlıdırlar. ÇoÄŸu kez, sabırsızlıklarını saldırganlıkla örtmeye çalışırlar. BaÅŸladıkları iÅŸi de yarım bırakırlar.Sınıfta sürekli sorun çıkartırlar, dikkatlerini bir noktada toplayamadıkları için dağınıktırlar. Yazıları son derece kötüdür. Sürekli baÅŸ ve karın aÄŸrılarından ÅŸikáyet ederler. Gündüz rüya görürler. Öğretmeni dinlemek yerine, defterlerine karalamalar yapmayı tercih ederler. Sosyal açıdan kendilerini izole hissederler ve bu nedenle ödevlerini tamamlamakta zorlanırlar. Bütün bunlara raÄŸmen, yaratıcı etkinliklere karşı hayli ilgilidirler. Aradaki baÄŸlantıları kolayca fark edebilirler. GeniÅŸ bir ilgi alanları vardır ve ders dışı alanlarda son derece üretici özelliklere sahiptirler. Artistik becerileri geliÅŸkindir. Espri konusunda gayet iyidirler. Türk eÄŸitim sistemi içinde, öğrenme güçlüğü içinde olan üstün zeká ve yeteneÄŸe sahip çocuklar için yapılabilecekler maalesef son derece sınırlı. Bu nedenle, bu çocukların özel bir sınıfta özel bir eÄŸitimden geçirilmesi de mümkün olamıyor. Aslında, bu çocukların diÄŸer öğrencilerle birlikte eÄŸitim görmesinde sayısız fayda var ama öğretmenin farklılıkları gözetmesi ve buna uygun bir program yürütmesi de ÅŸart. Ãœstün yetenekli çocuklar, ülkelerin en büyük yatırım kaynağı aslında. Çünkü, ülkenin sosyal ve ekonomik geliÅŸmesine son derece önemli katkılarda bulunma kapasitesine sahipler. Ne var ki, yeterli yatırımlar yapılıp yeterli imkánlar tanınmadığı zaman, üstün yetenek uyumsuzluk sorununu da beraberinde getiriyor. Bunu önlemenin yolu, üstün yetenekli çocuklarla ilgili geliÅŸmeleri kamuoyuna daha fazla duyurabilmekten geçiyor hiç kuÅŸkusuz. Belki bu sayede, insanlar çocuklarının zeká kapasitelerini erken keÅŸfedip gerekli tedbirleri alabilirler. Yani, hiç de geç kalmış sayılmazsınız...ÇOCUK VAKFI: Tel: 0 212 240 23 83 - 0 212 240 41 96e-posta: cocukvakfi@hotmail.comBÄ°TTÄ°Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!