Sorular ve cevaplar

Güncelleme Tarihi:

Sorular ve cevaplar
Oluşturulma Tarihi: Ekim 03, 2006 00:37

Tuvalete gittikten sonra niçin abdestimizi yeniliyoruz. Diğer uzuvlarımız da mı kirleniyor?

S. DENİZ/İZMİR

Abdest, namazın bir şartıdır. Abdest alınmadan namaz kılınmaz. Abdestin ne zaman ve ne için alınacağı Maide Suresi 6. ayette belirlenmiştir. "Ey insanlar, namaza kalktığınızda yüzlerinizi ve dirseklere kadar ellerinizi yıkayın. Başlarınızı mesh edip, topuk kemiklerine kadar ayaklarınızı da yıkayınız. Eğer cünupsanız yıkanıp temizlenin." Abdest, beyni ibadete hazırlar, bedenimizde gevşeme, rahatlama sağlar, bize güven duygusu verir. Abdestle oluşan bu yeni ruhsal halle birlikte namaza başlanılır. Tuvalete çıkınca abdest bozulur. Dolayısıyla tekrar abdest alınması icap eder. Bu ruhsal halle birlikte namaza başlanılır ve kişi kendini mutlu hisseder.

Mescide girerken iki rekat namaz kılınmalı diyorlar, bu ne namazıdır, böyle bir şey var mı?

Fatih AYPEK/BALA

Mescide girildiğinde iki rekat tahiyyetü’l-mescid, yani mescidin selamlanması, ona saygı gösterilmesi anlamına gelen namaz kılınır. Bu sünnettir. Hz. Peygamber, "Biriniz mescide geldiği zaman oturmadan iki rekat namaz kılsın" buyurmuştur. (Buhari)

Kuran’da nefsin mertebeleriyle ilgili ayet var mı?

Sani MOLLAOĞULLARI/ERZURUM

Kuran’da nefs mertebeleriyle ilgili ayetler vardır. Kuran’da geçen mertebeler şunlardır: 1. Nefs-i emmare: Kötü ve günah olan işlerin yapılmasını emreden, insanı hayvani ve süfli arzular peşinde sürükleyen nefs. Kuran’da şöyle buyurulur: "Şüphesiz ki nefs kötülüğü emreder" (Yusuf Suresi, 52). 2. Nefs-i levvame: Kınayan, yeren ve kötüleyen nefs. Yapılan kötü ve günah iş sebebiyle kişinin kendini muaheze etmesi, hesaba çekmesi, vicdan azabı duyma hallerini ifade eder. Kıyamet Suresi 2. ayette, "Kendini yeren, kınayan nefse andolsun ki" buyurularak yaptığı kötülüklerden pişmanlık duyan, özür dileyen nefse yüce Yaratıcı yemin etmektedir. 3. Nefs-i mülhime: İlham ve ilhama mazhar olan nefs. Yani, neyin iyi, neyin kötü, neyin sevap, neyin günah olduğunu ilhamla bilen ve ona göre hareket eden nefs. "Nefse ve onu düzgün bir biçimde şekillendirip ona kötülük duygusunu ve takvasını (kötülükten sakınma yeteneğini) ilham edene andolsun ki nefsini arındıran kurtuluşa ermiştir" (Şems, 7, 8, 9). 4. Nefs-i mutmaine: Tatmin olunmuş, huzur ve sükûna kavuşmuş, faziletlerle mücehhez nefs. Fecir Suresi 7. ayette şöyle buyurulur: "Ey itminane (sükûna, huzura kavuşmuş olan) nefs. Rabbine dön." 5. Nefs-i raziye: Allah’tan gelen her şeye "lütfun da hoş, kahrın da hoş" diyebilen rıza makamına ermiş nefs. Fecir Suresi 28. ayette, "Ey itminane ermiş nefis, Rabbine dön. Sen ondan razısın, o da senden razı" buyuruluyor. 5. Nefs-i marziye: Allah’ın kendisinden razı olduğu nefs. Bu makamda Allah kulundan razı olmuştur. Fecir Suresi, 28. ayet. 7. Nefs-i kamile: Bütün kemal sıfatlarını kazanarak insanları uyaran, irşad eden, kamil, temiz ve saf nefs. Şems Suresi, 9. ayet.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!