Sinema ekonomisi

Güncelleme Tarihi:

Sinema ekonomisi
Oluşturulma Tarihi: Nisan 16, 1999 00:00

Yaprak ÖZER
Haberin Devamı

Sinema Gazetesi'nde ağırlıklı olarak İstanbul Film Festivali'ni bulacaksınız. Hangi filmi izleyeceğinize kolayca karar verebileceksiniz. Beyoğlu yazılarını okurken tarihte yolculuğa çıkacak ve duygulanacaksınız. Moda sayfalarında biraz kendinizi, biraz çevrenizdekileri bulacak, eminim bazı yazıları da saklamak isteyeceksiniz.

Sinema sektörü çok ilginç bir dönüm noktasında. Salon sayısı büyük bir hızla artıyor; sinemaların şekli şemali değişiyor; filmler neredeyse Avrupa ve Amerika'yla eş zamanlı vizyona giriyor; hangar gibi sinema salonlarının yerini cep sinemaları alıyor; pislikten oturmak istemediğimiz rahatsız koltukların yerine ayarlanabilir hatta yatar hale gelebilenler geçiyor; kırk yıllık Alaska'nın tahtı sarsılıyor, hatta bazı sinemalarda şampanya servisi yapılıyor...

Fiziki değişimin sonu yok. Rezervasyondan salon ölçülerine, ışıklandırmadan güvenliğe çağa ayak uyduruyor sinemalar.

Bu arada sinema seyircisi değişmiş de haberimiz yok. AC Nielsen Zet'in Fida Film için gerçekleştirdiği son sinema araştırmasının sonuçları şaşırtıcı. Toplam 15 ilde yapılan araştırmaya göre, sinema izleyicisinin yüzde 42'si kadın; araştırmaya katılanların yüzde 70'i orta üst ve üst sosyo ekonomik statü sahibi; her 10 izleyiciden dokuzu en az lise mezunu. Sinema izleyicisi ne istediğini çok iyi biliyor. Her 10 izleyiciden 8'i gideceği sinemayı seçerken salonun özelliklerinden etkileniyor. Salon seçiminde en önemli etken ses düzeni, ekranın izlenebilirliği, koltukların rahatlığı ve salonun temizliği.

Sinema izleyicisi iyi bir gazete ve dergi okuru olmasına karşın TV izleme sıklığı düşük. Bir başka ilginç nokta ise sinemada gösterilen reklamların, seyreden kitle üzerindeki etkinliği, televizyona göre birbuçuk kat daha yüksek.

Sinema izleyicilerinin tüketim alışkanlıkları da gelişmiş. Haftada ortalama 4 litre gazlı meşrubat, 3 litre meyve suyu, 4 litre ambalajlı süt, 5 litre ambalajlı su tüketiyor. Alkollü içeceklerden en fazla bira ardından şarap ve viski tüketen bu kitle gıda maddelerinde tercih yaparken içi kadar dışına önem veriyor. Marka ve ambalaj bilinci gözleniyor.

Sinema tabii ki bir sanat. Nereden baktığınız çok önemli ama. Gördüğünüz gibi ekonomik yönü de ağır basıyor. Sinemanın harekete geçirdiği kitle var. Onlar yiyor, içiyor, geziyor, taklit ediyor, alışveriş yapıyor, kısacası tüketiyor. Bu aktivitelerin bir kısmını da sinema hobisine endeksliyor. O zaman onları tanımamız gerekiyor.

Sinema Gazetesi, iyi seyirler diler.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!