Ortadoğu’nun yeni reklam üssü İstanbul

Güncelleme Tarihi:

Ortadoğu’nun yeni reklam üssü İstanbul
Oluşturulma Tarihi: Eylül 17, 2006 00:00

Geçen haziran ayında başlayan savaşa kadar Ortadoğu’daki reklam sektörünün kalbi Lübnan’ın başkenti Beyrut’ta atıyordu. Bölge ülkelerinin yapımcıları bombalar nedeniyle yılda 300 reklam filminin çekildiği Beyrut’tan vazgeçmek zorunda kaldı, Mısır ve Dubai’yle birlikte Türkiye’ye yöneldi. İran, Suriye, Katar, Bahreyn, Birleşik Arap Emirlikleri, Suudi Arabistan ve Kuzey Afrika şirketlerinin, hatta bazı Japon şirketlerinin reklamları Lübnan yerine artık Türkiye’de, çoğunlukla İstanbul’da çekiliyor.

Beyrut, Ortadoğu ülkelerinin reklam filmi çekimleri için en ideal yerdi. Nüfusunun büyük bir kısmı, Arapça hariç en az üç yabancı dil biliyor, bu da uluslararası reklam şirketlerinin işini kolaylaştırıyordu. İsrail bombaları, Lübnan’ın reklam piyasasındaki yerini derinden sarstı. Şimdi Arap ülkeleri kola, banka, cips, otomobil, meyve suyu, süt ya da cep telefonu reklamları için doğrudan Türk reklam yapım şirketleriyle bağlantı kuruyor. Reklam filmleri İstanbul’da çekiliyor. Üstelik reklam filmlerinde Türk oyuncular rol alıyor.

Arap yapımcı ve yönetmenlerin gözetiminde çekilen filmlerin senaryosu Ortadoğu ülkelerinde yazılıyor. Çekim sırasında en küçük ayrıntının gözden kaçması, filmin çöpe gitmesi demek. Mesela Hıristiyanlık simgesi haç çağrışımı yapacak bir pencere çerçevesinin gözükmemesi bile çok önemli. Kostümler, Araplar’ın gözetiminde dikiliyor, oyuncular Arap uzmanın gözetiminde giyiliyor.

KEFİYE YANLIŞ BAĞLANMIŞTI FİLM ÇÖPE GİTTİ

MG2 Design yapım şirketinin Başkanı Murat Güzelbeyoğlu, savaşın başladığı tarihten bugüne Japonya, Kuzey Afrika ve Ortadoğu ülkelerine 20’nin üzerinde reklam filmi çektiklerini söylüyor. Güzelbeyoğlu, Suudi Arabistan için hazırladıkları meyve suyu reklamı için Suudi yönetmenin, Türk oyuncunun sakalının nasıl kesileceğini tarif ettiğini anlatıyor. "Setteki pazarı tarif üzerine kurduk. Ev hayatı da Türkiye’deki gibi değil. Kadın kapalı giyimliydi. Ortadoğu’dan tasarımcı getirdik, evi dekore etti."

Yapımcının titizlik sebebini bir örnekle açıklıyor Güzelbeyoğlu. Yurdışında çekilen bir filmi, yapımcı seyrettikten sonra çöpe atmış. Çünkü oyuncunun kafasındaki kefiye yanlış bağlanmış. Bir yabancının ayırt edemediği bu ayrıntı, statüye göre değişen kefiyenin bağlanış tarzı, entarinin kumaşı bir Ortadoğulu için çok önemli.
/images/100/0x0/55eaedd5f018fbb8f89fbcbe

Ancak Güzelbeyoğlu, "Çektiğimiz hiçbir filmde dini vurgu yoktu. Gelen çekim ekibinin çoğu Lübnanlı Hıristiyanlar" diyor. Bugüne kadar hiçbir Ortadoğu ekibinde kadın görevliyle karşılaşmamışlar.

İran televizyonu için çekilen "Cheetos" marka cips reklamı için İran’ın İstanbul Konsolosluğu’ndan yardım istemişler. İranlı genç kılığına girmiş Türk oyuncular rol almış. Bu filmde de en ufak dini atıf yokmuş. "Bu reklam filmi uluslararası standarttaydı. Türkiye’de de rahatlıkla gösterilebilirdi. Ama Ortadoğu’nun en büyük süt ve meyve suyu üreticilerinden Nadec’in reklamları Türkiye’ye uymaz. Çünkü bu filmler tamamen Arap görünümlü."

BİR BUÇUK AYDA SEKİZ FİLM

Bir diğer reklam yapım şirketi Co-Production’ın sahibi Can Özbatur, Lübnan’daki olağanüstü durumla birlikte Ortadoğu’da tıkanan reklam filmi yapımcılığına bir ara çözüm ürettiklerini söylüyor. "Film yapımcısı dostumuz Najip Tawil’le bağlantı kurduk ve Türkiye’nin özelliklerini, kabiliyetlerimizi bir kez daha anlatma fırsatı bulduk."

Bu davetin sonucunu da kısa sürede almışlar: Ortadoğu ülkelerinde yayınlamak üzere bir buçuk ayda sekiz reklam filmi çekmiş ve bir fotoğraf prodüksiyonu yapmışlar. Filmler Suudi Arabistan, Suriye, Lübnan, Kuveyt, Mısır’da yayınlanmak üzere hazırlanmış.

Patara’da çöl filmi çekmeye kalktık sonunda stüdyoya 20 kamyon kum taşıdık

MG2 Design Başkanı Murat Güzelbeyoğlu: Birçok reklam filminde çöl isteniyor. Toyota Land Cruiser reklamını Patara’da çekecektik. Gittiğimizde yağmur yağmıştı, kumlar yemyeşildi. Stüdyoya 20 kamyon kum taşıdık. Ortadoğu ülkelerinde çöl sonsuz, günler daha uzun. Dış mekan çekimleri için koşullar daha uygun. Türkiye’de günler kısalıyor, yağmurlar başlıyor. Ama Suudi Arabistan gibi ülkelerin sıcaklarında çalışmak da çok zor, çalışanlar eriyor.

Müslüman mahallesinde salyangoz satılmaz

Co Production’ın sahibi Can Özbatur: Yerel değerlerin ön planda olduğu bir yaşam biçiminden kaynaklanıyor farklılık. Müslüman mahallesinde salyangoz satmamak gerekiyor. Çekimlerde siparişi veren ülkeyi taklit ediyoruz. Kostüm bize o ülkede hazırlanıp geliyor. Bir cep telefonu markasının reklam filmini yeni bitirdik. Ramazan sofrası için Arap yemekleri yaptık. O cep telefonuyla konuşmanın mutluluğu içinde birbirlerine "iyi iftarlar" diliyorlar.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!