MüziÄŸin devleri Murathan Mungan ÅŸarkıları söylüyor

Güncelleme Tarihi:

Müziğin devleri Murathan Mungan şarkıları söylüyor
OluÅŸturulma Tarihi: Haziran 20, 2004 00:00

Murathan Mungan’ın bugüne kadar sözünü yazdığı ve farklı sanatçılar tarafından seslendirilen bütün ÅŸarkılar bir albümde toplandı. Söz VermiÅŸ Åžarkılar’da müziÄŸin starları kulaklarımızdan silinmeyen parçaları yeniden ve bambaÅŸka yorumlandı.Albüm, Mungan’ın Türk pop müziÄŸine damga vuran ÅŸarkı sözlerine ‘saygı duruÅŸu’ niteliÄŸinde. Albümün konsepti ve ÅŸarkıların dağılımı Mungan’a ait. Çalışmaları üç yıldır süren albüm Ada Müzik’ten piyasaya çıktı. Murathan Mungan Hürriyet Pazar okurları için yazdığı yazıda ÅŸarkı sözü yazarlığının kendisi için ne demek olduÄŸunu anlatırken, ÅŸarkıları yorumlayan ünlüler de projeyi deÄŸerlendirdi. Lise son sınıftayken bir gün bir arkadaşım bana ‘Allah dağına bakıp karını öyle yaÄŸdırır, diye bir laf vardır’ dedi. ‘Allah sana bakıp bir de ses vermemiÅŸ. Ya bir de sesin olsaydı ne yapacaktık?’Bu memleketteki her vatandaÅŸ gibi demek ben de ÅŸarkıcı olmak istemiÅŸim bir zamanlar. Mandolin, gitar gibi müzik aletlerini çalmayı çocukluÄŸumda denedim ama hiçbirinde sebat gösteremedim. Anlayacağınız, müziÄŸe mutlaka bir biçimde bulaÅŸmak istediÄŸim için, bana ÅŸarkı sözü yazmaktan baÅŸka çare kalmamıştı.Mardin’de daha ortaokul sıralarındayken elimde gitarımla ÅŸarkılar yazmaya çalışır, uyduruk bir teybe okuduklarımı çocukluk arkadaşım Naim Dilmener’e dinletirdim. Sonraki yıllarda ÅŸarkı sözü yazmaya baÅŸlamam tamamen raslantısaldır. O sıralar Ankara’daydım ve adını ‘Şarkıcı Kız Kezban’ın Önlenebilir Tırmanışı’ koyduÄŸum bir müzikal oyun yazmaya çalışıyordum. Niyetim, oyunu bitirince Ankara Sanat Tiyatrosu’na vermekti. Bu adla göndermede bulunduÄŸum Bertolt Brecht’in ‘Arturo Ui’nin Önlenebilir YükseliÅŸi’ oyunu bile o sıralar yeterince bilinmiyordu. O yıllarda her beÅŸ Türk filminden üçü, ÅŸarkıcı olup baÅŸarıya ulaÅŸanlar üzerineydi. BaÅŸarı hikáyeleri hep ÅŸarkıcılar üstünden anlatılıyordu. Benim müzikalim bugünkü popstar histerisine daha o günlerden söylenmiÅŸ erken sözler olmalı. Deniz Türkali ile yeni tanışmıştık, onun ısrarıyla bu oyunu, tek kiÅŸilik gösteri metni haline getirmeye çalıştıysam da beceremedim ama Selim Atakan ve Yeni Türkü ile tanışmış olduk. ÇoÄŸumuz Bahçelievler’de oturuyorduk, mahalle arkadaÅŸları havasında çalışmaya baÅŸladık, ben söz yazıyordum, Selim ertesi gün besteliyordu. Söz yazmanın zevkine kendimi fazla kaptırmış olmalıyım ki, müzikal birden yirmi küsur ÅŸarkı ile tıklım tıkış doldu. Sonuçta müzikal iÅŸi olmadı ama, bize ÅŸarkılar kaldı. Yeni Türkü bu müzikalden iki ÅŸarkıyı daha sonra kendi albümlerine aldı. Bu sayede tanınan ‘İstersen Hiç BaÅŸlamasın’ ve ‘Çember’ iÅŸte o müzikalden alınmadır.O sıralar yeni yeni parlayan Yeni Türkü topluluÄŸu konserlerinde Yunanca ÅŸarkılar seslendiriyordu. Bu ÅŸarkılara konserlerde büyük bir coÅŸkuyla tempo tutan seyircinin, sıra sözlere gelince tutukluk çektiÄŸini, heveslerinin bölündüğünü görmüştüm. Bu ÅŸarkılara Türkçe söz yazmayı önerdim, gönüllü olmadılar, kendi bestelerini seslendirmek istiyorlardı, elbette dinlemedim onları, böylelikle ilk yazdığım ÅŸarkı sözü olan ‘Maskeli Balo’ çıktı ortaya. Bu nedenle yıllar sonra bu albümü de bu ÅŸarkıyla açmak istedim. Ardından hızla ‘Telli Telli’ ve ‘Olmasa Mektubun’ sökün etti. ‘Telli Telli’ zamanla neredeyse bir ulusal marÅŸ haline geldi. Bu ÅŸarkıların birlikte gönül eÄŸitiminden geçtiÄŸimiz benim kuÅŸağımın bayrak ÅŸarkıları olmasından ayrı bir gurur duyduÄŸumu özellikle belirtmek isterim. Profesyonel olarak bakıldığında az sayıda ÅŸarkı sözü yazdığımı söyleyebilirim. Daha verimli olabilirdim. Sanırım benim standartlarımla piyasanın koÅŸulları çeliÅŸiyordu. Bu yüzden iliÅŸkilerim daha çok arkadaÅŸlık iliÅŸkisi havasında geliÅŸti. ÖrneÄŸin, Nükhet Duru ve Serdar AtaÅŸer, birkaç sözümü seslendirdi. Åžiir ve ÅŸarkı sözünün birbirlerine karıştırılmaması gerektiÄŸini, onların tıpkı Almanca ve Ä°ngilizce gibi iki ayrı dil olduklarını defalarca yazdım, söyledim. Ä°yi ÅŸiirin kendine özgü iç müziÄŸi, vezni, ‘sound’u vardır. Ä°kinci bir müziÄŸe gerek duymaz. Bu nedenle bugüne kadar hiçbir ÅŸiirimin bestelenmesine izin vermedim. Yazdığım hiçbir ÅŸarkı sözümün ÅŸiir kitaplarımda bulunmayışı da bu yüzdendir. Bütün ÅŸarkı sözlerimi hiç bilinmeyen yenilerle birlikte yakın bir tarihte ayrı bir kitapta toplamak istiyorum. ‘Söz VermiÅŸ Åžarkılar’ her ne kadar yeniden seslendirmelerden oluÅŸan bir ‘cover’ albüm olsa da, ÅŸarkıların çoÄŸu ÅŸimdiki kuÅŸak için sıfır kilometre niteliÄŸinde. ÇoÄŸu ya unutulmuÅŸ ya yeterince yaygınlaÅŸmamış ya da hiç bilinmiyor.Åžarkıların hayatımızda göründüğünden çok daha fazla yeri vardır aslında. Åžarkılar içinden geçtiÄŸimiz zamanı bizim için saklar. Elimizden tutar, bizi büyütür. Sesimizi kalbe indirmeyi ÅŸarkılardan öğreniriz. Åžarkılar baÅŸlı başına bir gönül eÄŸitimidir. Onlar yalnızca duygularımızı ifade etmenin bir aracı deÄŸildir, aynı zamanda duygularımızın oluÅŸmasına, biçimlenmesine de yön verir. Duygu dediÄŸimiz tek başına bir deÄŸer deÄŸildir. Duygu kalitesiyle birlikte bir deÄŸer kazanır. Ä°yi ÅŸarkılar duygularımızın da kalitesini artırır. MüziÄŸin türünden bağımsız bir ÅŸey bu söylediklerim.MüziÄŸe olan düşkünlüğümün yalnızca yazdığım ÅŸarkılardan deÄŸil, kitaplarımdan da anlaşıldığını sanıyorum. ‘Son Ä°stanbul’ kitabımda Cevdet ÇaÄŸla’nın ‘Kaçıncı Fasl-ı Bahar Bu Solar Gider Emelim’ ÅŸarkısı, ‘Üç Aynalı Kırk Oda’da ‘Şu Uzun Gecenin Gecesi Olsam’ türküsü, ‘Kaf Dağının Önü’nde ilk Türkçe sözlü Hafif Batı MüziÄŸi ÅŸarkılarımız olan ‘Kime Derlar Sana Derlar’, ‘Her Yerde Kar Var ’ bir arka müzik olarak duyulur.Albüme destek olan, ÅŸarkıların kardeÅŸliÄŸinde buluÅŸtuÄŸum herkese derinden ve gönülden teÅŸekkür borçluyum. Albüme yazdığım önsözde söylediÄŸim gibi: ‘Hep kalbinin verdiÄŸi sözlerle yaÅŸamış biri olarak çocukluÄŸumun, yeniyetmeliÄŸimin, ilk gençliÄŸimin unutulmaz sesleri, birlikte büyüdüğüm ÅŸarkılar, ÅŸarkıcılarla; günümüzün severek dinlediÄŸim, bundan sonraki yol iÅŸaretlerini merak ettiÄŸim ÅŸarkıcılarını, topluluklarını, düzenlemecilerini; hepsini buluÅŸturmaya çalışan bu projenin çok sesli aynasında kendime baktığımda, düşünüyorum da: MeÄŸer ne çok Türkiye’ye benziyormuÅŸum.’MÃœSLÃœM GÃœRSESOlmasa Mektubun Olmasa Mektubun adlı ÅŸarkıyı beÄŸenerek okuduk. Murathan Mungan da takdir ettiÄŸimiz bir kiÅŸiliktir. Ayın 21’inde Kilyos’ta, RockÄ°stanbul kapsamında sahneye çıkacağız. Bu ÅŸarkıyı orada da okuyacağım.GÃœLDEN KARABÖCEKOtel OdalarıMurathan Mungan’ın ÅŸarkı sözleri bana çok özel ÅŸeyler hissettiriyor. Onun albümünde yer almak bir ayrıcalık, zevk duydum, gurur duydum. Benim müzik tarzımın dışında bir ÅŸarkı söyledim. Otel Odaları çok farklı bir eser. Ben müzik hayatımda ilk kez böylesine derin sözlü bir ÅŸarkı seslendirdim. Çok deÄŸiÅŸik, çok orijinal. Åžarkıyı bir defada okudum, güzel de oldu. ZERRÄ°N ÖZERDağınık YatakMurathan Mungan edebiyat dünyasının prensidir. OlaÄŸanüstü bir insandır. Ona saygı duyuyorum. Melodik yapısı çok zor olan Yunanca ÅŸarkılara bile enfes Türkçe sözler yazmıştır. Ben bu albümde Dağınık Yatak’ı söyledim. O ÅŸarkının sözlerine aşık oldum. Benim duygularımı birebir anlatıyor. Fakat biraz aceleye geldi ve çok iyi yorumlayamadım. Fakat her ne olursa olsun böyle bir albümde yer aldığım için gurur duyuyorum. CEM KARACAGöç YollarıCem Karaca albümün çıktığını ne yazık ki göremedi. Onun duygularını eÅŸi Ä°lkin Karaca anlattı: Albümde yer alması teklifi geldiÄŸinde çok mutlu olmuÅŸ ve gurur duymuÅŸtu. Çünkü Murathan Mungan’ı severek okur, onun bilinçli bir yazar olduÄŸunu düşünürdü. Murathan Bey, Göç Yolları isimli ÅŸarkının Cem’in sesine çok yakışacağını düşünmüş. Bunun üzerine Cem ‘Severek okurum. Emir büyük yerden geldi’ dedi. Bu albümde olmaktan büyük haz duydu. NÃœKHET DURUAÅŸk YenidenMurathan Mungan gibi genç bir ÅŸairin ÅŸarkılarını seslendirmek benim için her zaman çok önemlidir. Çünkü Murathan, çok az ve çok nitelikli ürün verir. KiÅŸisel sevgimin dışında onun eserlerine büyük bir hayranlık besliyorum. Bütün romanlarını okudum. Murathan’ın erken keÅŸfettiÄŸim ÅŸarkılarını herkesten önce seslendirdiÄŸim için kendimi hep mutlu hissettim. Ä°lk söylediÄŸim ÅŸarkısı Bir Tek Sevgili’ydi. Son albümde ise bir Derya KöroÄŸlu bestesi olan AÅŸk Yeniden’i okudum. HissettiÄŸim gibi söyledim. Çok deÄŸiÅŸik oldu. HÃœMEYRADönmekMurathan’ı çok severim ama ÅŸiirlerini daha çok severim. Bu güne kadar onun herhangi bir ÅŸiirini besteleyemedim. Kısmet olmadı. Ama bu albüm sayesinde ilk kez bir ÅŸarkısını seslendirdim. İçinde gurbet, sıla, dönmek gibi laflar geçtiÄŸi için Dönmek’i seçtim. O sıralar memleketten uzaktaydım. Nedenlerim tamamen kiÅŸisel yani. TEOMANAğır KapıZaten okuyucusu olduÄŸum birinden, ÅŸarkı sözlerinin dile geleceÄŸi bir albümde yer almam sorulduÄŸunda tereddütsüz kabul ettim. Kelimelerle ve müzikle arası bu denli iyi birinin kötü bir ÅŸarkı sözü yazarı olması imkansız bir ÅŸey herhalde. ‘Ağır Kapı’nın diÄŸerleri kadar öne çıkmamış olmasına raÄŸmen çok güzel bir anlatımı olduÄŸuna karar verdim ve atmosferine ihanet etmeden, mümkün olduÄŸunca sözleri ezmeden söyledim.ZUHAL OLCAYSesler, Yüzler Ve SokaklarÜç yıldır Siyah-Beyaz gösterimde onun ÅŸarkı sözlerini kullanıyorum. Bence onlar ÅŸarkı sözü deÄŸil ÅŸiir ama Murathan ÅŸiir dememe kızıyor. Murathan’ın ÅŸarkı sözleri müziÄŸi, ruhu ve duyguları içinde barındırır, size yalnızca onları sese dönüştürmek kalır. O olaÄŸanüstü bir insan. Kendi iç dünyam ile onun iç dünyası arasında bir benzerlik kuruyorum. Onun ÅŸarkılarını söylemek bir zevk.SEZEN AKSUSevgiliBana ve hayatıma kattığı her ÅŸey için küçük bir teÅŸekkür bu ÅŸarkı. Çok daha fazlası kalbimde...ATHENAMaskeli BaloMaskeli Balo ÅŸarkısının armonik yapısı ve kendi sound’umuza kolay adapte edilebilir olması bizi çok çekti. Murathan Mungan’ın bu müzik üzerine yazdığı basit ama derin sözler de çok keyifli. Albümde yer almaktan çok mutluyuz.GÖKSELÄ°stemeyerek Ä°stemeyerekTanışmıyorduk ama Mungan’ın bende özel bir yeri vardı. Naim Dilmener, proje için beni aradığında heyecanlandım. Daha önce Serdar Ataser’in söylediÄŸi ‘İstemeyerek’ adlı ÅŸarkıyı, Mungan benim için seçmiÅŸti. Sözleri kendim yaÅŸamış da yazmış gibi söyledim. KeÅŸke bütün ÅŸarkılar böyle sözler verse.DENÄ°Z TÃœRKALÄ°Bir Kadın Nasıl Döner KöşeyiMurathan’ın ÅŸarkı sözleri Türk Pop MüziÄŸi’nde bir çığır açtı. Onun sözleri çok özel. Yıllar önce birlikte tek kiÅŸilik bir müzikli oyun hazırlamıştık. Ä°smi ‘Şarkıcı Kız Kezban’ın Önlenebilir YükseliÅŸi.’ ‘Çember’, ‘İstersen Hiç BaÅŸlamasın’, ‘Bir Kadın Nasıl Döner Köşeyi’ gibi ÅŸarkıların hepsi o oyun için yazıldı. Oyun çıkmadı ama geriye çok güzel ÅŸarkılar kaldı. Böyle bir albüm benim için çok sevindirici. Bu Murathan’a bir vefa gösterisi. AYTEN ALPMANÄ°stersen Hiç BaÅŸlamasınMurathan Mungan’ı tanımam. Åžarkı sözlerini getirdiklerinde ÅŸok geçirdim, adeta büyülendim. Bir CD’ye 12 ÅŸarkı kaydetmiÅŸlerdi. Birini seçmemi istediler. ‘İstersen Hiç BaÅŸlamasın’ı dinlerken aÄŸlamaya baÅŸladım. Bu sebeple onu söylemek istedim. Ama sonuçtan çok memnun olmadım. Trompet yerine kemanla çalınsaydı daha iyi olurdu, içime sinmedi. MOR VE ÖTESÄ°Telli TelliEn meÅŸhur ÅŸarkısını söyledik. Çok derin sözleri var. O kalemi çok kuvvetli bir ÅŸair. Biz bu albüm için Telli Telli’yi üç yıl önce söyledik. Üç yıldır ÅŸarkıyı bütün konserlerimizde söylüyoruz. Dinleyiciden çok iyi tepkiler alıyoruz. Galiba yorumumuz beÄŸenildi. RASHÄ°TFırtınaBiz 80’lerde çocukluÄŸunu yaÅŸamış bir gurubuz. ‘Fırtına’ adlı ÅŸarkısını Polis Radyosu’ndan öğrendik. Yıllarca Yeni Türkü yorumunu dinledik. Bu ÅŸarkıyı garage, punk, mod, beat ve noise soundlarıyla, söyledik. Sözlerdeki ‘Bak iÅŸte yaklaşıyor fırtına..’ cümlesi dünyanın sonunun yaklaÅŸtığına iÅŸaret eden bir alarm niteliÄŸi taşıyor. Zaten ÅŸarkıyı da bu sebeple söyledik. AYLÄ°N ASLIMKimdi Giden Kimdi KalanO benim için kelimelerin büyücüsü. Åžarkıları beni çok heyecanlandırıyor. Kelimelerle acayip oyunlar oynuyor. Bu albümde Göksel, Teoman ve Athena gibi genç ÅŸarkıcıların yanı sıra Sezen Aksu ve Ajda Pekkan gibi ilahlar var. Ä°smimin onların altında yazılacak olması benim için gurur, ileride çocuklarıma göstereceÄŸim. AJDA PEKKANHançerBu çalışmada bulunmaktan büyük keyif aldım. Daha önce onun ÅŸarkısını seslendirmemiÅŸtim. Sevgili arkadaşım Nükhet Duru’nun yorumundan çok beÄŸendiÄŸim Hançer ÅŸarkısını söyledim.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!