Motosiklet artık trafikte birinci öncelikli araç

Güncelleme Tarihi:

Motosiklet artık trafikte  birinci öncelikli araç
Oluşturulma Tarihi: Aralık 08, 2004 00:38

Tüm motorcu dostlara müjdeler olsun!! Sonunda oldu işte... Ne zamandır mıngırdanıp duruyorduk tüm motor kullanıcıları olarak, ‘Neden trafikte bizim haklarımız yetersiz ve hakkaniyetsiz?’ diye...

Şu an mecliste görüşülen ve TBMM ve Cumhurbaşkanı onayı sürecini de katarsak en geç iki ay içinde yürürlüğe girecek olan yeni Trafik Yasası’nda, hemen hemen tüm resmi sorunlarımızın yürürlüğe girecek yeni yasayla çözüm bulacağı görülüyor.

Yani artık hız limitlerimiz otomobillerle aynı seviyede olacak.

1) Geçiş üstünlüğü sıralamasında motosiklet en ön sırada yazılmış.

2) Artık motosikletlerimizi her yıl trafik muayenesine götürmeyeceğiz, tıpkı otomobiller gibi ilk satın almada üç yıl, daha sonra iki yılda bir muayeneye gideceğiz.

3) Far yakmak, puslu hava şartı olmaktan çıkmış zorunlu kabul edilmiş,

4) Kasklara belli bir standart belirlenecek.

5) 50 cc mopedler ehliyetsiz kullanılabilecek.

6) Motosiklet ehliyetleri 125 cc’ye kadar A1, 125 cc üzeri A2 olarak ayrılmış.

7) 125 cc motosikletler otomobil ehliyeti ile kullanılabilecek.

Umarım en kısa sürede bu yasanın çıkmış ve pratikte de uygulanır halini görürüz. Şimdiden hepimize hayırlı olsun!!

İkinci el motor alacaklar nelere dikkat etmeli

Türkiye’nin motosiklet konusunda ikinci el cenneti olduğunu ve bunun acı sebeplerini önceden yazmıştım hatırlarsanız. İkinci el motosiklet alacaksanız ve motordan anlayan bir tanıdık varsa öncelikle o şıkkı değerlendirip motora bakmaya onunla gidin. Peki ikinci el motor almak isteyen, ama bu konuda pek de bilgisi ve motordan anlayan bir tanıdığı da olmayan bir motor sevdalısı nelere dikkat etmeli, gelin beraberce okuyalım.

Öncelikle motosikletin kontrolünü sakin ve aydınlık bir yerde yapmaya özen gösterin.

- Motosikletin başından hiç kaza geçmiş mi?

Motor, egzoz ve elciklerle boyadaki çizikler motosikletin kaza yaptığının işaretidir. Eğer boya ve krom kaplamalar dökülmüşse bu bölgelerde bükülmeler olmuş demektir; bunlar da darbe veya kazaların işaretidir.

- Alınmak istenen motosiklet çalıntı olabilir mi?

Gidon kilidi sallanıyorsa ve gidon dayanakları eksikse motosiklet ya çalınmıştır ya da kaza yapmıştır.

- Motor yağ kaçırıyor mu?

Silindir kafası ve gövdesinde, yağ karterinde ve şanzıman çıkışında yağ kaçaklarına dikkat edilmeli.

- Teleskobik çatal yağ kaçırıyor mu?

Yağlı kir halkaları ve yağ izleri buralarda yalıtım sorunları olduğunun göstergesidir. Bağlantı körüğü sıyrılarak amortisörlere daha dikkatli bakılmalı.

-Arka salıncak yatağında boşluk var mı?

Bunu kontrol etmek için tekerlek yerden kesildikten sonra salıncak kolu şaside sağa sola kaydırılır ve oynayıp oynamadığına bakılır.

- Gidon bilyelerinde boşluk var mı?

Ön tekerlek yerden kaldırıldığında gidonun hiç zorlanmadan ve kesintiye uğramadan sağa sola dönmesi gerekir. Bunu yaparken gidon yataklarından vurulma sesleri gelmemeli. Kontrol yöntemi: Gidon teleçatalın altından iki elle kavranır ve tekerlek havaya kaldırıldıktan sonra öne ve arkaya ittirilmeye çalışılır.

- Fren balataları kullanılmaz halde mi?

Fren kelepçeleri genellikle içeriye bakılmasını sağlayacak deliklere sahiptir. Bu delikten içeriye küçük bir lamba yardımıyla bakılarak fren balatalarının durumu kontrol edilebilir.

- Fren disklerinin durumu nedir?

Disklerdeki derin çizikler balataların dibine kadar kullanılmış olduğunu gösterir. Bu durumda fren disklerinin de yenilenmesi gerekir.

- Motosiklette paslanma belirtileri var mı?

Paslanma çoğunlukla motosikletin görüntüsüne olumsuz etki eder. Ancak, egzoz sisteminin krom kaplama değil de boyanmış olması durumunda paslanma sorunları var demektir.

- Susturucunun içinde paslanma var mı?

Kontrol yöntemi: Lastik bir çekiç veya buna benzer yumuşak bir aletle (soğuk durumdaki) susturucuya birkaç defa vurmak suretiyle içinde pas veya diğer yabancı maddelerin olup olmadığı anlaşılabilir.

- Lastiklerin değiştirilmesi gerektiği ne zaman anlaşılır?

Lastiklerin diş derinlikleri 1.6 milimetreden kısaysa değiştirilmesi gerekir. Normal diş derinliği 2 milimetredir.

- Zincirin durumu nasıl?

Zincirin arka tekerlek dişlisine geçen kısımları çekildiğinde parçalar dişliden çıkarılabiliyorsa zincirin ömrü tükenmiş demektir.

- Motorun durumu nasıl?

Su soğutmalı motorlarda: Motorun yağı köpüklü veya yoğun ve yapışkansa silindir kapak contası arızalı demektir. Eğer motor zar zor çalıştırılabiliyorsa ve daha soğukken gürültü ve mekanik sesler çıkarıyorsa ya da egzozdan mavi dumanlar çıkarıyorsa o motosikletten uzak durulmalı.

- Arka amortisör arızalı mı?

Motosiklet yaylanırken veya amortisörden bozulma sesi geliyorsa ve üzerinde yağ lekeleri varsa amortisörün ömrü tükenmiş demektir.

- Jantlar yamuk mu?

Havaya kaldırılan tekerlek hızla döndürülerek bir noktadan takip edilmeli; tekerlek düzenli bir şekilde dönmeli ve ‘sekiz’ çizmemeli. Döküm jantları yamuk olan motosiklet alınmamalı. Telli jantlar tamir edilebilir; ancak masraf çıkarır. Ayrıca jant tellerinin gerginlikleri de kontrol edilmeli. Bunun için tellere bir tornavidayla vurmak yeterli (telden çıkan ses hep aynı olmalı).

İkinci el motosiklet almadan bunları mutlaka yapın

1- Karşınızdaki gerçekten motosikletin sahibi mi? Nüfus cüzdanını kontrol edin.

2- Motorun kağıtları üzerinde yazan şasi numarasıyla uyuşuyor mu? Gidon kilidinde yazılı numarayla karşılaştırınız.

3- Motosikletin daha önce kaç sahibi olmuş? Ne kadar az el değiştirmişse o kadar iyi.

4- Servis defteri tutulmuş mu?

5- Servislerde motosikletin tüm kontrolleri yapılmış mı?

6- Deneme sürüşü yapın. Sahibi ya da satıcı deneme sürüşüne onay veriyorsa saklayacak pek bir şeyi yok demektir; çünkü deneme sürüşünde teknik aksaklıklar (Çeken yürüyen aksam, kötü frenler veya tekleyen motor) çoğunlukla kendini gösterecektir. Teşekkürler, Zafer Yangın...
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!