Korku ve büyüme isteği buluştu, perakende yabancıya kucak açtı

Güncelleme Tarihi:

Korku ve büyüme isteği buluştu, perakende yabancıya kucak açtı
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 28, 2008 00:00

Perakendecilerin yüzde 78’i global bir yabancı oyuncudan gelecek satın alma teklifine "evet" demeye başladı.

Bu durum, sektörün yaşadığı durgunlukla ortaya çıkan endişe veya dış pazarlarda büyüme isteğinden kaynaklanıyor. Mavi, Collezione, Herry, APS, Bilsar, Damat-Tween-ADV gibi pek çok marka yabancılardan gelen tekliflere olumlu bakıyor.

BERLİN’de üçüncüsü düzenlenen Perakende Liderler Konferansı’nda açıklanan Liderler Anketi’ndeki perakendecilerin yüzde 78’inin global bir oyuncudan iyi bir teklife "hayır" demeyeceği sonucu oldukça dikkat çekiciydi. Üstelik geçen yıl aynı soruya perakendecilerin yüzde 68’i "evet" demişti. Dikkat çeken 10 puanlık artışın nedenini bulmak için Türkiye’nin önde gelen perakendecileri ile biz de mini bir anket yaptık. Nielsen işbirliğiyle hazırlanan anketin sonuçlarını değerlendiren Nielsen Türkiye Genel Müdürü Candan Schabio, 10 puanlık artışın çok yüksek olduğunu söyledi. Schabio "Ancak konsolidasyon ve şirket satın almakla ilgili bir trend var. Sanırım bu da etkili oldu" dedi. Damat-Tween-ADV markalarıyla yurtdışında atılımlar yapan Orka Group Genel Koordinatörü Osman Arar, "Global olarak hızlı büyümek ve know-how almak için yabancıyla ortaklık iyi bir seçim" değerlendirmesi yaptı.

Trend bu yönde

Mavi’nin patronu Sait Akarlılar, yabancıya satış ve ortaklığa karşı olmadıklarını, şu anda şirket evlilikleri ve satışları yönünde bir trend olduğunu belirterek, "Eşyanın tabiatına aykırı davranmak doğru değil. Şartlar neyi gerektiriyorsa onu yapmalıyız. Daha hızlı büyümek için bölgesel ortaklıklar ya da genel bir ortaklık yapılabilir. Önemli olan doğru zamanda doğru işi yapmak; yeniliklere açık olmak; tutucu davranmamak" diye konuştu. Bilsar Yönetim Kurulu Başkanı Selman Bilal de, dünyadaki gelişmeleri doğru takip etmek ve doğru davranmak gerektiğini vurgulayarak, yabancılarla ortaklığa sıcak baktığını söyledi.

Yıkılmamak için ortaklık

APS Giyim Yönetim Kurulu Başkanı Osman Benzeş, perakende sektöründe yaşanan büyümenin altında düşük dolar kurunun ithalata sağladığı kıyağın bulunduğunu savunarak, "Alışveriş merkezleri, pazar büyüyor ama kur yere yapışmış, ithalatın 1’e 5 karşılığı var. Şimdi herkes endişeli. Her yere bodozlama pahalı girdiler. Korku başladı. İçeride ve dışarıda konjonktür değişti. Yıkılmamak için çare arıyorlar. Yabancıyla ortaklık isteği de bundan" diye konuştu. Ülker’in Godiva’yı alışını hatırlatan Benzeş, "Paran ve organizasyon yeteneğin olacak, yabancı markaları alacaksın. Ben de ortak isterim ama kolay değil. Kendi markamla, mağazalarımla büyümek istiyorum" dedi.

Bu hesapsızlığın sonu

Süvari Giyim’in sahibi Ahmet Coşkun, karamsar ve geleceği göremeyen perakendecinin ortak aradığını belirterek, "Hesapsız büyüme yaptılar. Finansmanı ayarlayamayan firmalar ortaklık arayışına girdi" dedi. Ankaralı kadın giyim markası Journey’in Yönetim Kurulu Başkanı Ercan Görür ise, ciroları ile piyasa değerleri arasında fark olduğu için ortaklığa şimdilik sıcak bakmadıklarını anlatarak "Önce bu açığın kapanması lazım. Ortaklığa nakit sıkıntısı olan şirketler sıcak bakıyor. Büyümeyi sürdürebilmek için ortaklık bir yol" diye konuştu.

Tadını yeni aldım, ortak

istemem, halka açılırım

KİĞILI Yönetim Kurulu Başkanı Abdullah Kiğılı, "Ben o yüzde 78’in içinde değilim. Geçen yıl da buna hayır dedim, bu yıl da. Markamın keyfine daha yeni varıyorum. Bu keyif biraz sürsün istiyorum. Yabancıya hiç satmam. Borsaya açılırım. Böyle bir planım var. Global bir oyuncuya satılmaya ’evet’ denilmesindeki artış piyasadaki moralsizlikten ve umutsuzluktan kaynaklanıyor. Bir kısmı da daha hızlı büyümek için oraklık ve satışa sıcak bakıyor" diyor.

İtalyan Mirolio İpekyol’a ortak oldu

1.5 milyar Euro ciro ile İtalya’nın en büyük tekstil şirketlerinden biri olan Mirolio, Yalçın Ayaydın’ın sahibi olduğu İpekyol’a ortak oldu. Geçtiğimiz aylarda başlayan görüşmelerin ardından anlaşan iki şirket, Rekabet Kurulu’nun onayıyla da rahatladı. Ayaydın, "Mirolio 1100 mağazası olan bir dev. Biz yüzde 50-50 ortaklığa gittik" dedi.

Global olmak için ortaklık

10 yıl önce 10 milyon dolar cirosu olan İpekyol’un 100 milyon dolar ciroya ulaşarak 10 kat büyüdüğünü belirten Ayaydın, şunları söyledi: "İdealim Türkiye’nin lider markalarından biri olmaktı. Bunu başardık. Şimdi hedefim global bir marka olmak. Bir yabancıdan know-how ve global sermaye desteği gelmeden global marka olamazdık. Türkiye’de sermaya sıkıntısı var. KOBİ olarak yapabilecekleriniz sınırlı. Perakendeci bu gerçeği gördüğü için Liderler Anketi’nde yüzde 78’i yabancıyla ortaklığa evet diyor." İpekyol, Twist ve Machka markalarını dünyanın önemli metropollerine taşıma idealini anlatan Ayaydın, 2012 sonuna kadar Türkiye’de 100, yurtdışında 200 mağaza sayısını hedeflediklerini söyledi.

Fransızlar kancayı Collezione’ye taktı

COLLEZIONE’nin sahibi Ekrem Akyiğit, 235 mağazaları olduğunu ve 600 mağazalı bir Fransız şirketten ortaklık teklifi aldıklarını anlatarak, "Bize finansal ortak olsunlar ama know-how katkısı da alalım. Öte yandan onların mağazalarını açmamız için de teklifte bulundular. Biz de ’Siz de bizim mağazalarımızı yurtdışında açın’ dedik. Prensipte ortaklığa açığız" dedi. Akyiğit, anketten çıkan yüzde 78’lik ’yabancı ortağa evet’ sonucunun normal olduğunu belirterek, yurtdışında ve hızlı büyümek için yabancı sermayeye ihtiyaç olduğuna dikkat çekti.

Amerikalılar Herry’ye ortaklık teklif etti

HERRY’nin sahibi Selami Sarı, bir Amerikalı şirketten ortaklık teklifi aldıklarını ve bu kapsamda görüştüklerini açıkladı. 50 mağazalık bir zincire ulaştıklarını belirten Sarı, "Bunu 200 mağazaya çıkaralım, dediler. Bu kadar hızlı büyümeye biz hazır değiliz. Şu anda Ukrayna, Rusya ve Bulgaristan’da olmak üzere yurtdışında 4 mağazamız var. Pek çok da satış noktamız bulunuyor. Görüşmelerimiz sürüyor" dedi.

Yurtdışında alım yapmamız lazım

İTALYAN Diesel’in Türkiye Distribütörü Tahsin Özlenir, yabancıya satış konusuna, "Artık bizim yurtdışında alım yapmamız lazım. Diesel belli büyüklüğe ulaşan distribütörlerini satın alır. Biz o büyüklüğü çoktan geçtik ama bizden memnunlar" dedi. Twigy Yönetim Kurulu Başkanı Sinan Öncel de, "Firmamın bir kısımını satayım. Sattığım fon da para koysun. Yurtdışında ortak şirket alalım. Büyüme odaklı satışa evet" dedi.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!