Köprüler yaptırdım gelip geçmeye

Güncelleme Tarihi:

Köprüler yaptırdım gelip geçmeye
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 21, 2016 14:20

Türkiye’nin en büyük projelerinden ikisi... Uzun süre tartışıldı. Kesilen yüzbinlerce ağaç için protesto gösterileri düzenlendi. Davalar açıldı. Ancak tüm bunlara rağmen, son tabliyeler eklendi hem ‘3. Köprü’ hem de ‘Körfez Geçiş Köprüsü’ bitme aşamasında. Peki ne kazandık, ne kaybettik? Götürdüklerinin yanında hayatımıza katacakları neler? prünün yok ettikleri karşısında hayatımıza katacakları neler? İşte rakamlı-karşılaştırmalı ‘köprülere tavır takınma’ atlası...

Haberin Devamı

7 YIL SONRA O DA TIKANACAK: 3. KÖPRÜ

 NÜFUS CÜZDANI

* Projenin tam adı: 3. Boğaz Köprüsü ve Kuzey Marmara Otoyolu
* Adı: Yavuz Sultan Selim
* 29 Mayıs 2013: Projenin temel atma töreni.
* Ağustos 2016: Köprünün açılacağı tarih. Aslında yap-işlet-devret sözleşmesine göre Kasım 2016’da açılacaktı. Ancak ileri teknoloji ve mühendislikle zamanından önce açılacak. (Muhtelem açılış tarihi 26 Ağustos 2016)

 

Köprüler yaptırdım gelip geçmeye


* 3.2 milyar dolar: Projenin inşaat yatırım bedeli
* 1.408 metre: Orta açıklığı uzunluğu. Üzerinde raylı sistem olan en uzun asma köprü.
* 2.164 metre: Toplam uzunluk.
* 59 metre: Köprünün genişliği
* 322 metre: Köprü kulelerinin yüksekliği.
* 100 milyon metreküp: Otoyol ve bağlantı yollarında yapılan kazılan toprak
* 60 milyon metreküp: Yapılan dolgu miktarı
* 3 milyon metreküp: Toplam beton imalatı
* 350 bin ton: Otoyol kesiminde kullanılan çelik
* 120 bin ton: Sadece köprüde kullanılan çelik
* Bağlantı sağlanacak : 3. Havalimanı gibi mega projelerin şehir merkeziyle bağlantısı olacak. Komşu illerle oluşan bağlantıyla tüm bölge ekonomik açıdan canlandırılacak.
* Demiryolu : Hem karayolu hem de demiryolu ağının mevcut olduğu köprüyle; Asya ile Avrupa birbirine bağlanacak.

 

Haberin Devamı

Köprüler yaptırdım gelip geçmeye

NEYE YARAYACAK?

* Trafik azalacak: İstanbul’un şehir içindeki ve mevcut Boğaz köprülerindeki trafik yoğunluğu azaltılarak yakıt tasarrufu sağlanacak. Araçlar kesintisiz bir transit geçiş yapacak.
* Zehirli gaz:  Yük taşıyan araçlara ulaşım kısıtlamasının kalkmasıyla ithalat ve ihracattaki zaman maliyeti düşecek, zehirli gaz salınımı azalacak.
* 1 milyar 450 milyon dolar: Köprü yapıldıktan sonra ekonomiye geri kazınalacak enerjinin toplam miktarı
* 335 milyon dolar: Önün geçilecek iş gücü kaybının miktarı
* 257 KM: Kuzey Marmara Otoyolu projesi dahilinde 2018’de tamamlanması planlanan toplam yol uzunluğu

Haberin Devamı

AMA....

* Yüzde 2-3: “Trafik azalacak, kamyonlar TRI’lar şehirden çekilecek” deniyor ama Boğazlar’daki transit geçişlerin toplam trafiğe sadece bu kadar.

NEYE MAL OLDU?

* 245.121: İnşaat sırasında resmi kurumlarca kesildiği açıklanan ağaç sayısı
* 2.5 milyon: Sivil toplam örgütlerinin kesildiğini belirttiği ağaç sayısı

 

Köprüler yaptırdım gelip geçmeye


İLERİDE NE OLACAK?

* 2023: İBB’nin ulaşım master planına göre 3. Köprü’nün de pik saatlerde tıkanmaya başlayacağı tarih. Yani yedi yıl sonra!
* Eskisinden kötü olacak: İTÜ öğretim üyesi Ulaştırma uzmanı Prof. Dr. Haluk Gerçek, “Ne kadar köprü yaparsanız yapın, bir çıkmaza hapsoluyorsunuz. Çünkü artan kapasite, bir süre sonra yeniden trafiğe neden olacak ve eskisinden daha kötü hale gelecek” diyor.
* Yüzde 12: 3. köprü projesinin geçeceği ormanlık alanların oranı
* Kuşların yuvaları yok olacak: Kuşbilimcilere göre, 3. köprü nedeniyle yerli kuşların yuvalama alanları, göçmen kuşlarınınsa dinlenme alanları yok olacak.
* Plana aykırı: 2009’da İstanbul’un Anayasası sayılan 1/100 binlik çevre düzeni planı yapıldı. Planda İstanbul’un kuzey-güney yönlü değil doğu-batı yönlü gelişmesi öngörülüyordu. 3. köprü bu nedenle onlarca biliminsanı tarafından hazırlanan bu plana aykırılık taşıyor.
* 30 dava: 3. köprü aleyhine meslek odaları, sivil toplum örgütleri ve yurttaşların açtığı davaların sayısı 

 

Haberin Devamı

OTOBÜS YOLCULUĞU GERİ GELİYOR: KÖRFEZ GEÇİŞ KÖPRÜSÜ

Köprüler yaptırdım gelip geçmeye


NÜFUS CÜZDANI
* Tam adı: Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyol Projesi
* Açılış tarihi: Mart 2013 tarihinden 40 ay sonra açılması öngörülüyor. Bu da Temmuz 2016’ya denk geliyor.
* Projeyi yapan konsorsiyumun adı: IHI-ITOCHU


* 84 bin ton: Köprüde kullanılan çelik
* 1100 işçi: Projede finansal kapanış tarihi olan 15 Mart 2013’ten bugüne kadar çalışan işçi sayısı
* 2.682 metre: Asmaköprünün kabloyla taşınan uzunluğu
* 1150 metre: Orta açıklığın uzunluğu (Orta açıklıklı asmaköprüler arasından dünyanın en büyük dördüncüsü)
* 4.538 metre: Yaklaşım viyadükleri dahil toplam uzunluk
* 433 km: Projenin toplam uzunluğu
* 150 bin metreküp : İmal edilen beton miktarı

 

Haberin Devamı

Köprüler yaptırdım gelip geçmeye


NEYE YARAYACAK?

* 3.5 saat: Proje tamamlandığında otoyoldaki hız limiti 120 km /saat olacak. 400 km.’lik Gebze İzmir arası bu hızla 3.5 satte kat edilecek. Bursa’ya 1, Eskişehir’e 2.5 saatte ulaşım mümkün olacak.
* 6 dakika: Köprü kullanılarak körfezin geçileceği süre
* Tasarruf : Otoyol konforuyla seyahat edilebilecek, zaman ve yakıt tasarrufu sağlanacak.
* TOFED Geenel Sekreteri Mevlut İlgin, “İstanbul-İzmir arası otobüsle şu anda en az sekiz saat. Üç buçuk ya da dört saate indiğinde yarı yarıya azalıyor. Uçaktan otobüslere doğru bir yönelim olacak. İstanbul-İzmir otobüs fiyatı ortalama 55.60 TL. Yani Köprü geçiş ücreti yolcuya yansımaz” diyor.
* Köprü geçiş ücreti? Proje tamamlandığında normal otomobiller köprüden geçerken 2010’da imzalanan sözleşmeye göre 35 dolar + KDV (Bu günkü fiyatlarla yaklaşık 120 TL). Farklı sınıftaki araçlar farklı ücretler ödeyecek.
* 38 milyon:  Projenin tamamlanmasıyla, bundan yararlanacak İstanbul, Yalova, Bursa, Balıkesir, Manisa, Kütahya ve İzmir’de yaşayan toplam insan sayısı

Haberin Devamı


NEYE MAL OLDU?

* İntihar: Asma köprünün tek tarafındaki halatlar kopunca Japon mühendis intihar etti.
* Ramsar sözleşmesi: Uluabat Gölü uluslararası sulak alanlar kapsamında değerlendiriliyor. Buradan geçen yolun göldeki kuş yaşamına zarar verecek.
* İznik Gölü: Otoban İznik Gölü’nün batısından geçiyor. Buradaki ovayı baştan başa ikiye ayırıyor. Doğal varlıklara zarar vereceği öne sürülüyor.
* Dava: Projenin ÇED muhafiyetine karşı açılan dava halen devam ediyor.

 

BAKMADAN GEÇME!