Güvenlikli site korkakları

Güvenlikli site korkakları

Gnlev’in geçen hafta prömiyer yapan oyunu ‘SİTE’, kentsel dönüşümle birlikte yıldızı parlayan lüks sitelerdeki ‘steril’ yaşamlara odaklı bir modernizm eleştirisi. Pürüzleri olsa da genel itibariyle başarılı, Gnlev’in çıtasını bir tık yukarı taşıdığı bir oyun.

Haberin Devamı

‘Site’, geçen yıl ‘Yüksek Derece’ oyunuyla seyirci karşısına çıkan bağımsız tiyatro topluluğu Gnlev’in ikinci işi. Yüksek Derece, küresel ısınmanın zirveye ulaştığı zamanlarda ve aynı otelde buluşan bir ailenin üç kuşağını birbiriyle yüzleştiriyordu. Site’nin derdiyse, kentsel dönüşümle birlikte yıldızı parlayan lüks sitelerin kapalı devre kameralara kaydedilen ‘steril’ yaşamları. Yazarın yine modernizm, rutinin insanı sürüklediği çıkmaz ve tüm travmaların temelinde yatan aile kavramıyla ilgili bir alıp veremediği var. Sahnede; güvenlik duvarlarının ardında uluyan köpekleri aşağılayan, televizyondaki vahşet haberlerine şaşırırken, içerideki nezih yaşamlarına övgüler dizen site sakinleri var. Bir de duvarların ardını düşleyen iki genç.
Tüm gün masal gibi bir havuzda yüzmek ve kedi fotoğrafları paylaşmaktan fena halde sıkılmış, intihar düşkünü bir genç kız. Doğal afetler yüzünden Uzakdoğu’dan bir türlü dönemeyen babasını beklemekten artık vazgeçmiş bir delikanlı. Onun, bekleyişi adeta bir var oluş amacı edinmiş annesi. Mükemmeliyetçi anlayışını öncelikle hiç aksatmadığı akşam koşularıyla bedeni, sonra karısı ve oğlu üzerine yansıtan bir adam. Adam için ‘ideal’ olmak uğruna yaptığı onca diyete karşın, yeni elbiselerine bir türlü sığamayan bir kadın...
Başta her şey olması gerektiği gibi. Kapalı devre kameraların gözetlediği sitede güvenlik kayıtları temiz, hayat rutin. Çimler biçilir, çalılar budanır. Burada köpekler bile uzakta, yaşamın etrafını çevreleyen duvarların ardında ulur. Ta ki birdenbire kuvvetli bir rüzgâr çıkıp da 60 cm. kalınlığındaki güvenlik duvarında koskoca bir delik açana kadar!
OYUNCULARIN İŞİ ZOR
Böylece rutin sekteye uğrar. Gerçeklik ve oluş arasındaki çelişki güvenlik kameralarına takılmaya başlar. Kadının elbiseleri gitgide daralmakta, beklenen pizza siparişinin gelmeyişi -Uzakdoğu’daki babanın dönmeyişi gibi- sinirleri iyice yıpratmaktadır. Üst kattaki genç kız kendini defalarca aşağıya atarken, koşan adam ilk kez köpek pisliğine basıp da yere kapaklanıverir... Mutluluk, güvenlik ve huzur vaatlerine kanarak adım attıkları yaşam kompleksi, dar gelmektedir artık onlara. Belki de başkaları gibi değil, farklı halkla ilişkiler (PR) konseptlerinin önerdiği gibi hiç değil, sadece kendi istedikleri gibi yaşamaları gerekiyordur...
Oyunun yazar ve yönetmeni Turgay Doğan’ın dili bu oyunda daha olgun, daha temiz. Ancak yine yer yer tekrara düşmüş. Tekrarlar, rutinin verdiği bunaltıyı hissettiriyor ama oyun da ritminden ödün veriyor. Oyuncuların dilinden seyirciye ulaşan betimlemeler -şiddetli bir rüzgârın çıkıp çalıları sürüklemeye başlaması mesela- ses efektleriyle desteklenebilirdi. Oyun sona yaklaştıkça sitede işler iyice rayından çıkıyor ama fondaki müzik her zamanki temposunda. Hayatla birlikte müziğin ritmi de bozulup kızışsaydı, final seyirciyi daha yükseğe taşıyabilirdi diye düşünüyorum. Turgay Doğan karakter yaratmakta gayet başarılı. Ancak bir yönetmen olarak, sahnedeki iki gencin arasındaki bağı yeterince sağlam kuramamış, ayakları yere basmıyor.
Aslına bakarsanız, bu oyunda oyuncuların işi zor. Çünkü hepsi birer olguyu canlandırıyor. Ama Deniz Elmas, Emre Taştekin ve Ayşın Yeşim Çapanoğlu ortaya birer karakter çıkartmayı becermişler. Özellikle Deniz Elmas’ı tam dozundaki performansından ötürü tebrik etmeli. Onu izlemek çok keyifli.
Tek perdelik oyun, müthiş bir PR çalışmasıyla tartışılmayı başaran Maslak 1453 projesi üzerine denk geldi. Bu oyunda herkes kendinden bir şey bulacaktır. Ali Ağaoğlu’na bile bir kez olsun izlemesini öneririm... Site, seyirci karşısına çıktıkça olgunlaşacak, kendi sesini bulacaktır. Genel itibariyle başarılı, Gnlev’in kendi çıtasını bir tık yukarı taşıdığı bir oyun.

KÜNYE
Yazan-yöneten: Turgay Doğan
Sahne Tasarım: Nihan Arısoy
Kostüm: Mustafa Doğulu
Müzik: Farfara & Men With A Plan & Goodgame
Oyuncular: Ayşın Yeşim Çapanoğlu, Dicle Alkan, Deniz Elmas, Emre Karaoğlu, Emre Taştekin

Haberin Devamı

Geçen hafta prömiyer yapan SİTE, 23 Aralık Pazar saat 18.00’de Maya Cüneyt Türel Sahnesi’nde. (212) 252 74 52. Yüksek Derece oyunu da bu sezon revize edilmiş metni ve yenilenmiş kadrosuyla sahnelenmeye devam ediyor. 20 Aralık’ta Şermola Performans’ta. (212) 243 74 36

 

Haberle ilgili daha fazlası: