En pahalı sporlar

Güncelleme Tarihi:

En pahalı sporlar
Oluşturulma Tarihi: Temmuz 09, 2004 23:20

Golf, amatör pilotluk, binicilik ve yelkenli-motoryat... İlk bakışta pek bir ortak yanı yokmuş gibi görünen bu sporlar aslında çok önemli bir noktada birleşiyor. Aidatından, üyelik ücretlerine, eğitiminden ekipmanına binlerce dolar gerektiren bu sporlar patronların ve üst düzey yöneticilerin favorileri... İşte bu dört sporun özellikleri ve yöneticilerin ağzından ‘tercih nedenleri’...

Büyük şirketlerin patronları ve üst düzey yöneticileri hafta içinde yüzlerce kişiyi, milyonlarca dolarlık bütçeleri yönetiyor. Yoğun çalışma saatlerinden arta kalan zamanlarını ise hobileri ile değerlendiriyorlar. Ancak, onların iş hayatları gibi hobileri de çoğumuzunkinden farklı... Halı sahada futbol oynamak ya da bisiklete binmek yerine, golf oynamak, uçak kullanmak, binicilik ya da yat yarışları gibi uğraşları var... Hatta, Koç Holding Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Koç golf, binicilik ve havacılık sporlarının hepsini birden yapıyor.

NEDEN CAZİP?

Üst düzey yöneticilerin bu sporları tercih etmesi tesadüf değil. Bir at sahibi olmanın fiyatı 100 milyar liraya kadar çıkabiliyor. Motoryat sahibi olmak için 60 bin ile dört milyon dolar arası bir parayı gözden çıkarmak gerekiyor. Hobi amaçlı uçakların fiyatları 10 bin dolardan başlayıp 150 bin dolara kadar çıkıyor. Buna kulüplere üyelik, aidat, eğitim, malzeme gibi ‘ek masrafları’ da ekleyince masraf listesi daha da kabarıyor.

Golf, uçak kullanmak, binicilik ve yelken-yat sporlarının ‘kaymak tabaka’ için cazip yanlarını araştırdık. Bu sporları yapan üst düzey yöneticilere tercihlerinin nedenini sorduk. İşte yanıtları...

BİNİCİLİK

Uyum, denge ve arınma

Tunç Çapa

(Gima Yön. Krl. Bşk.):

Çapa, 10 yaşından bu yana ata biniyor. Biniciliğe her gün bir saatini ayırıyor. Kendine ait üç atı var. Bu sporun iş hayatına olumlu bir yansıması olduğunu söyleyen Çapa, ‘Meditasyonu at üzerinde yapıp dinleniyorum’ diye konuşuyor. Biniciliği özel kılan en büyük faktörün iki canlı arasında kurulan iletişim olduğunu söylüyor. Ona göre ata binmenin verdiği hazzı anlatmak mümkün değil, bunu yaşamak lazım.

Çapa, halen Maslak Atlı Spor ve Kemer Country kulüplerinde ata biniyor. Sayısını hatırlayamayacağı kadar çok madalya ve kupası olduğunu söylüyor. Onun için madalya ve kupaların değeri büyük ama atları ödüllerinden önde geliyor.

Türklerin ‘ata sporu’ binicilik, hayvanları ve doğayı sevenlerin ilgisini çekiyor. At ve binicisi arasında sağlanan uyum ve denge, zihni günlük problemlerden arındırıyor. İstanbul’un en köklü kulüplerinden biri olan İstanbul Atlı Spor Kulübü, üst düzey iş insanlarının bir buluşma noktası gibi. Sevil Sabancı’dan, Mustafa Koç’a, Haluk Ulusoy’a kadar birçok tanıdık sima burada ata biniyor. İstanbul Atlı Spor Kulübü Müdürü Rahmi Börek, kulübün 300 üyesi bulunduğunu söylüyor. Kulüp üyeleri, yüksek gelir seviyesine sahip, üst düzey yönetici ve öğrencilerden oluşuyor.


Hyundai Assan’ın sahibi Ali Kibar,

Beko Genel Müdürü Ali Sümerval,

CocaCola İçecek Yönetim Kurulu Üyesi Armağan Özgörkey,

Coca-Cola Orta Avrupa Avrasya ve Ortadoğu Grubu Başkanı Cem Kozlu,

Broderi Narin Yönetim Kurulu Üyesi Cengiz Narin,

Ulusoy Holding Yönetim Kurulu Üyesi Haluk Ulusoy,

İnan Kıraç,

Koç Holding Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Koç,

Ak Lojistik Genel Müdürü Ogan Sengel,

Sabancı Holding Yönetim Kurulu Üyesi Sevil Sabancı,

Gima Yönetim Kurulu Başkanı Tunç Çapa.

HAVACILIK

Risk yönetimi öğreniyorlar

Amatör pilotluk, bu işe gönül verenlere risk yönetimi, disiplin, ileriyi görme, sağduyu gibi birçok özelliği kazandırıyor. Uçakla uzun mesafeleri kısa zamanda kat etmek, hayata ‘kuş bakışı’ bakmak ve özgürlük hissi de cabası... Türkiye’de sivil havacılık federasyonu yükümlülüğü Türk Hava Kurumu’nda (THK)... İstanbul Havacılık Kulübü, THK’nin desteği ile sivil havacılık yapan tek kurum. Pilotluk eğitimi en az dört ay sürüyor. Eğitimi başarıyla tamamlayıp sertifika alanlar saat başına 200-250 dolar ödeyerek uçak kiralayabiliyor.

Kavrakoğlu Consulting’in başkanı Prof. Dr. İbrahim Kavrakoğlu, çocukluğundan beri havacılıkla ilgileniyor. Daha ilkokula başlamadan önce uçak resimleri çizermiş. Üniversitede makine mühendisliği eğitimi aldıktan sonra, doktorasını aerodinamik üzerine yapmış. Havacılığı yalnızca bir spor olarak değil, bir yaşam tarzı olarak gördüğünü söylüyor. Uçak kullanabilmek için pilot eğitiminden geçmiş. Mekanik, aerodinamik, navigasyon, meteoroloji ve kuleyle iletişim gibi konularda eğitim almış.

Tek motorlu dört kişilik bir uçağı var. Ayrıca, bugüne kadar THY uçakları, çeşitli şirketlerin uçakları, hatta bazı arkadaşlarının uçakları dahil çok değişik uçaklar kullanmış. 20’ye yakın tipte uçakla uçmuş.

Kendi kullandığı uçakla Bursa, İzmit, Samsun, Adana, Edremit, Kuşadası’na gitmiş. Bodrum, İzmir ve Ankara ise en sık uçtuğu yerler. Ayrıca, Yunanistan’ın Korfu, Santorini, Mikanos adalarına uçmuş. 500 saati kaptan pilot olarak, toplamda bin saate yakın uçuşu var. Kullandığı uçak saatte 250-300 km. hız yapıyor.

Havacılardan bazıları

Microsoft Eski Genel Müdürü Haluk Maga,

Prof. Dr. Oktay Sinanoğlu,

Sunucu Korhan Abay,

Kavrakoğlu Consulting Başkanı Prof. Dr. İbrahim Kavrakoğlu,

Vitra Genel Müdürü Şadi Burat,

Koç Holding Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Koç.

GOLF

Asillerin

sporu


1800’lerin ortalarında İngiltere ve İskoçya’da başlayan golf, bir zamanlar ‘asillerin’ sporu olarak ün yapmıştı. Liderlik özelliğini geliştirmesi ve bir strateji oyunu olması nedeniyle üst düzey iş insanlarının tercih ettiği sporların başında geliyor. 50 bin metrekarelik bir sahada oynanıyor.

Oyuncular, topları golf sopaları yardımıyla sahanın çeşitli yerlerine dağılmış olan deliklere sokmaya çalışıyor. Türkiye Golf Federasyonu Başkanı Ahmet Ağaoğlu, Türkiye’de ilk golf kulübünün 1895’te kurulduğunu, bugün dokuz golf sahası bulunduğunu söylüyor.

Kemer Golf & Country Club Pazarlama Sorumlusu Yasemin Erdemir, Türkiye’de golfün pahalı bir spor dalı olmasını, golf altyapısının yetersizliğine ve kulüp sayısının az olmasına bağlıyor.

Artık Mercedes kullanıyorlar

2000’den bu yana Türkiye’de olan Mercedes Benz’in Türkiye patronu Till Becker, beş yıldır golfle ilgileniyor. Haftada altı saatini golf oynamaya ayırıyor.

Kemer Golf & Country Club’a üye olan Becker, ‘Golf oynamanın verdiği büyük zevkin yanı sıra bu sporla huzur buluyorum. Golfte sporcu kişisel iddialarından da uzaklaşıyor, çünkü insan hiçbir zaman istediği kadar iyi olamıyor’ diyor.

Golf oynaması Becker’in iş hayatına da ‘büyük katkı’ sağlamış.

Becker, golf kulubü üyelerinin büyük bir kısmının artık Mercedes kullandığını söylüyor.

Golf oynayanlardan bazıları

Armatör Ahmet Ağaoğlu,

Arçelik Genel Müdürü Aka Gündüz Özdemir,

Acıbadem Göz’ün ortağı ve medikal direktörü Doç. Dr. Bozkurt Şener,

Teknoloji Holding Yönetim Kurulu Başkanı Emin Hitay,

Spordan Sorumlu Eski Devlet Bakanı Fikret Ünlü,

Neo Yapı Yönetim Kurulu Üyesi Kadir Aydın,

İşadamı Kaya Çilingiroğlu,

Koç Holding Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Koç,

Digicom Yönetim Kurulu Başkanı Sabri Yiğit,

Mercedes Benz Türkiye Direktörler Krl. Bşk. Dr. Till Becker,

Erdem Holding Yön. Krl. Bşk. Zeynel Abidin Erdem.

YELKENLİ VE MOTORYAT

Özgür denizciler

Ataköy Marina Yat Kulübü Genel Müdürü Sedat Altunay, iş dünyasının teknelere çok rağbet etmesini şu şekilde açıklıyor: Deniz hürriyetini ilan etmektir. Kendine güvenin eseridir. Kişi toplumun baskısından kendini uzaklaştırır, kendini dinleme fırsatı bulur. Dalgayla mücadele etmek yorgunluğu atar.’

Altunay, özellikle yabancı uyruklu yöneticilerin ve yoğun çalışanların bu tarz bir yaşam biçimini tercih ettiğini belirtiyor.

TEK KADIN FEDERASYON BAŞKANI

Türkiye’nin tek kadın federasyon başkanı olan Nazlı İmre, tekne yarışlarına 35 yaşından sonra ‘eşinin vasıtasıyla’ başlamış. Türkiye Açıkdeniz Yarış Kulübü Komadörü ve aynı zamanda Merlenger Holding’in Yönetim Kurulu Başkanı olan eşi Ergin İmre’nin yarıştan dönmesini ‘beklemekten sıkılınca’ kendisi de bu spora adım atmış. 2000’de işin ‘yönetim’ kısmını devralan İmre, o dönemden beri yarışlara katılmak için çok fazla zaman bulamadığını söylüyor. İmre’ye göre açık havada suyun üzerinde olmak ‘ayrı bir zevk’. ‘Ay olmasa bile aslında gecenin ne kadar ‘aydınlık’ olduğunu görüyorsunuz’ diyor.

Yelken ve motoryat meraklılarından bazıları

The Marmara Oteli Yönetim Kurulu Üyesi Ardıç Gürsel,

Merlenger Holding Yönetim Kurulu Başkanı Ergin İmre,

York Klima’nın sahibi Samim Arzuman,

Atabay İlaç’ın sahibi Bülent Atabay,

Tezman Holding’in sahibi Vedat Tezman,

Borusan Holding Genel Müdürü Bülent Demircioğlu,

Koç Holding Şeref Başkanı Rahmi Koç,

Gorbon Işıl Yönetim Kurulu Başkanı Aziz Gorbon.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!