Dijital pazar yüzde 89’un peşinde

Güncelleme Tarihi:

Dijital pazar yüzde 89’un peşinde
Oluşturulma Tarihi: Aralık 03, 2011 00:00

GfK Türkiye araştırma şirketi, GittiGidiyor online alışveriş sitesi için bir pazar araştırması yaptı. On beş ilde 1487 kişiyle yüz yüze görüşülerek yapılan araştırma, online alışveriş konusundaki alışkanlıklarımızı ortaya koyuyor

Haberin Devamı

GfK’nin araştırması iki aşamadan oluşuyor. Kamuoyu araştırması kapsamında, İstanbul, Ankara, İzmir, Adana, Konya, Bursa, Balıkesir, Kayseri, Samsun, Erzurum, Denizli, Gaziantep, Diyarbakır, Antalya, Trabzon gibi 15 ilde 1487 kişiyle görüşüldü. Araştırmanın ikinci aşamasındaysa İstanbul, Ankara, İzmir, Antalya, Samsun, Erzurum, Gaziantep illerinde 18-45 yaş aralığında son bir yılda en az üç kez online alışveriş yapmış ve haftada en az bir kez internete giren 700 kişiyle yüz yüze görüşüldü.

POTANSİYEL VAR

Nüfusumuzun büyük şehirlerde yaşayan büyük bir bir bölümü her gün internete girse de online alışverişte hâlâ pek çok ülkenin gerisindeyiz. Araştırmaya katılanlara hangi sıklıkla online alışveriş yaptığı sorulduğunda sadece yüzde iki oranındaki katılımcı son bir hafta içinde alışveriş yaptığını söylüyor. Son bir ay içinde alışveriş yapanlar yüzde iki, son 1-3 ay içinde alışveriş yapanlarsa yüzde 3’ü temsil ediyor. Son bir yılda ve bir yıldan önce alışveriş yapanlar yüzde 1’lik paydadalar. 4-6 ay içinde alışveriş yapanlar yüzde iki’ye girerken hiç online alışveriş yapmayanlar yüzde 89’luk büyük bir oranı temsil ediyor. Bu da aslında eğer bu yüzde 89’luk kitle pazara çekilebilirse Türkiye’deki online alışveriş pazarının önümüzdeki yıllarda çok güçleneceğinin göstergesi.
Online alışverişte kredi kartları en büyük ödeme vasıtası. Araştırmanın ikinci, 700 kişiyle gerçekleştirilen bölümünde, katılanların yüzde 63’ü kredi kartını tercih ettiğini söylüyor. Yüzde 35’lik bir bölümü de kapıda nakit ödüyor. Yüzde 10’luk bir kesim kapıda kredi kartıyla, yüzde 8 havale ve EFT’yle yüzde 6’lık kesimse banka (debit) kartıyla sanal alışveriş yapıyor. Sanal kredi kartı kullanarak güvenliğine önem verenlerse araştırmaya katılanların sadece yüzde 5’ini oluşturuyor.

Haberin Devamı

TERCİH SEBEBİ PRATİKLİK

Online alışverişin hepimizin hayatına ciddi bir kolaylık getirdiği yadsınamaz bir gerçek. Ev aksesuvarlarından bahçe malzemelerine, beyaz eşyadan teknolojik ürünlere kadar aradığımız her şeyi artık online olarak bulabiliyoruz. Araştırmaya katılanların sanal alışverişi yüzde 74’ü kolay pratik olması, yüzde 70’i zamandan tasarruf nedeniyle tercih ediyor. Bunları, yüzde 62’yle fiyatların ucuzluğu, yüzde 58’le ürün ve marka çeşitliliği, yüzde 38’le site güvenliği, yüzde 24’le marka güvenliği, yüzde 22’yle ürünün teslim ediliyor oluşu takip ediyor. Türkiye’de mağazalarda bulunamayan ürünlerin satılıyor oluşu yüzde 10’ken, arkadaş çevresinin bir ürünü kullanıyor olmasıysa yüzde 9’luk oranla sonuncu sırada.
Araştırmadan çıkan en önemli sonuçlardan biri araştırmanın ilk aşamasında görüşülen 1487 kişinin yüzde 89’unun daha önce sanal alışveriş yapmamış olması. İkinci aşamada görüşülen 700 kişininse yüzde 96’sı gelecekte de daha önce yaptığı gibi sanal alışveriş yapacağını söylüyor. Yüzde 4’lük küçük bir oransa sanal alışverişe karşı biraz temkinli yaklaşıyor. Bu oran gelecekte internetten alışveriş yapıp yapmayacağından emin değil. Sanal alışverişe “evet” diyenlerin yüzde 77’siyse bu alışveriş yöntemiyle almayacağı hiçbir ürün olmadığını belirtiyor. Ayrıca bugüne kadar yaptığı sanal alışverişte bir sorunla karşılaşanların oranı yüzde 4. Geride kalan yüzde 96’lık dilimse hiçbir sorunla karşılaşmamış.

Haberin Devamı

DOKUNMA İSTEĞİ, NETTEN ALIŞVERİŞE ENGEL

İnternet arama motoru Google, Türk perakende sektörüne özel ‘Thinkretail’ adlı bir araştırmanın sonuçlarını paylaştı. Sonuçlara göre Türk e-ticaret sektörü geçen yıllara göre büyüdü. Türkiye İstatistik Kurumu ’nun yıllık ‘Hane Halkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Anketi’ sonuçları, internetten alışveriş oranının 2011’de yüzde 18,6 seviyelerine ulaştığını paylaşıyor. Yapılan araştırmada Türkiye ’nin farklı bölgelerinden seçilen 1000 kişinin görüşlerini bizimle paylaşıyor. Araştırmaya göre sanal alışveriş yaparken göz önünde bulundurduğumuz en büyük nedenler, rahatlık, fiyat avantajı ve ürün çeşitliliği. Geçen yıllardaki araştırmalara göreyse “Önümüzdeki 12 ay içerisinde internet üzerinden alışveriş yapmayı düşünüyor musunuz?” sorusuna yüzde 60 oranında olumlu yanıt veren katılımcıların cevapları sonucunda elektronik eşya, beyaz eşya, giyim/aksesuvar ve kozmetik kategorilerinde yükseliş gözleniyor.
İnternetten ürün almayı tercih etmeyenlerin nedeniyse sandığımızın aksine güvenlik endişesi değil, alacağı ürüne dokunmak istemesi. Yani hâlâ gerçeklik duygusu sanal alışveriş için önemli bir olgu.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!