Fenerbahçe nasıl bir evlilik yapmalı?

Güncelleme Tarihi:

Fenerbahçe nasıl bir evlilik yapmalı
Oluşturulma Tarihi: Ocak 12, 2014 00:56

BİLİNDİĞİ üzere spor kulüplerinin ekonomik geleceği uzun süredir çokça tartışılan ve bir konu.

Haberin Devamı

Hali hazırda tüm kulüpler ekonomik koşulları dengeli bir seviyede tutabilmek istese de bunu pek azı başarabiliyor. Belki de bu finansal baskıdan olsa gerek; 15 yıl önce F.Bahçe Stadı’nın adını Şükrü Saracoğlu olarak değiştiren Aziz Yıldırım yönetimi, şimdilerde yeni yönetimiyle bu ismin önü ya da sonuna eklemleme yapacak.
Oysa ki stadın isminin, hiçbir para miktarı ve şirket imajı ile ölçülemeyecek değerde olduğunu savunan Yıldırım’dı. Ve “Endüstriyel sporda her şey satılabilir” mottosuna ‘Sadece bir şey satılamaz o da stat ismi’ diyerek direnen F.Bahçe muhtemelen pes etti.
Aslında bir zamanlar Aziz Yıldırım’ın sarf ettiği bu sözler; futbolu kapsayan endüstrinin büyümesiyle beraber, bu genişlemeyi sağlayan dev şirketlerin şimdilerde sponsorluk talep etme isteklerinin daha cazip hale gelmesine neden oldu. Kamuoyu teklif verecek işletmeleri merak ederken, sponsor olması beklenen firmalar Fenerbahçe’yi şimdiden ayrıcalıklı bir konuma oturtacak gibi görünüyor.

Haberin Devamı

iKi NOKTAYA DiKKAT

ANCAK burada Fenerbahçe yönetiminin dikkat etmesi gerek iki önemli nokta var...
1-Şükrü Saracoğlu Stadı’na yapılacak eklemleme başa mı gelecek, sona mı?
Özellikle on beş yıllık yakın tarihinde F.Bahçelilerin yaşadığı çağdaşlaşmayla başlayan, paralelinde endüstriyelleşmeye devam eden tanıklık sürecinde, kimi zaman bireysel kimi zaman ikili, bazen grup halinde, bazen kitlesel halde duyguların, davranışların transfer edildiği, son yılların en büyük toplumsal direnişini hafızasına kaydetmiş bir simge Şükrü Saracoğlu Stadı. Siz şimdi Şükrü Saracoğlu Stadyumu’nun ismini kaldırırsanız ya da önüne bir şirket ismi eklemlerseniz, ortak hafıza zayıflar, toplumsal bağ bireyselleşir, zaman yeni nesillerin duygularında boşluklar bırakır.
Halbuki ne özeldir “Saracoğlu Stadı’nda” diyerek başlayan taraftarlığın nesilden nesle aktarılan sözlügeleneği ve ölümsüzleşen stadyum hikâyeleri... Dolayısıyla eğer bu tarihsel süreçte verilen emeğe, acılara, sevinçlere sahip çıkacaksanız, yani adeta tutkal gibi birbirine yapıştırdığınız F.Bahçelileri kazıyarak ayırmak istemiyorsanız sponsor alınacak işletmenin adı mutlaka ‘Şükrü Saracoğlu’ndan sonra gelmelidir.
2-F.Bahçe hangi sektörle imaj transferi yapabilir?
Şükrü Saracoğlu Stadyumu’nun önüne bir eklemleme yapmak parayla değer biçilebilecek bir şey değil. Ancak sponsorluk yapacak işletmenin Fenerbahçe’nin hisselerinin yüzde 51’ine sahip olması durumunda ismini olayın başlığında kullanma hakkına sahip olması yasal bir zemine oturtularak gerçekleştirilmelidir. İşte o zaman sponsor olan işletmenin, Fenerbahçe’nin imajını transfer edeceği gerçeğini ortaya koyarsak, ekstra puan toplama hakkına sahip olur.
Çünkü sponsorlukta para sadece bir unsurdur. Kulüplerin dillerine pelesenk ettiği kurumsallaşma, uygulamada tam da bu noktada yani sponsorluk, iletişim politikaları ve pazarlama stratejilerinizle mükemmel işlediği zaman başarılı olur. Çünkü sponsorluk bir imajın yaratılmasının, güçlendirilmesinin ve hatta değiştirilmesinin en ustaca yollarından birisidir.

Haberin Devamı

PAZAR ARAŞTIRMASI ŞART

O halde F.Bahçe, hangi sektörle bir araya gelmeli? Çarpıcı imaj ortaklığını kiminle kurmalı? Sponsorluk küresel bir pazar olduğuna göre F.Bahçe nasıl bir sponsorla nasıl anlaşmalı? Önemli olan sponsor ile F.Bahçe’nin imajlarının örtüşmesinin öneminin kavranması ve bu eşleşmeden emin olunmasıdır. Dolayısıyla bu tür bir işe başlamadan önce kulübün ne tür bir imaja sahip olduğunun tespit edilmesi veya ihtiyaç duyulan sponsorun kesin olarak belirlenmesi için bir pazar araştırmasının yapılması hayati öneme sahiptir.
Bundan sonra, sponsorluk programının amaçlarından birisi ya bu imajı güçlendirmek ya da gerekiyorsa değiştirmek için olmalıdır. Aksi halde camia iki imajda da hayal kırıklığı yaşar.

Haberin Devamı

ŞiRKET YEREL OLMAMALI

ÖYLEYSE 3 Temmuz’dan bu yana yaşanan süreci dikkate alırsak; Güç ve zenginliği simgeleyen bir işletmeyle mi? Toplum sorumluluğuna sahip olarak görülen mi? Ya da çevre konusunda bilinçli görünenle mi? Erkeksi imajı güçlü olanla mı? İmajı dostça ve sportmen olanla mı? Yoksa güvenilir ve itibarlı imajı mı tercih etmeli, buna iyi karar verilmeli...
Mesela temizliği çağrıştıran bir şirket mi tercih etmeli? Daha çok kadın izleyicileri kendi pazarına mı çekmeli, yoksa çocukları mı? Şükrü Saracoğlu Stadyumu’nun önüne bir eklemleme yapmadan, ki bu Aziz Yıldırım’ın ekonomik şartlar yüzünden istemediği bir şeyi yapma sıkıntısını yüzde elli giderir, küresel bir sahnede yer alan güven ve güç imajı taşıyan, yerel olmayan bir işletmeyle sponsorluk anlaşması yapması başka bir prestij olur Fenerbahçe için...

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!