Ufuk Sandık: Konser salonu gibi fabrika

Güncelleme Tarihi:

Ufuk Sandık: Konser salonu gibi fabrika
Oluşturulma Tarihi: Ekim 25, 1999 00:00

Ufuk SANDIK
Haberin Devamı

ROVER Group'un 4x4 araçlarının üretildiği Solihull fabrikası sanki konser salonu... Freelander, Land Rover yeni Discovery ve Range Rover araçlarının üretildiği bu fabrikada işçiler müzik eşliğinde çalışıyorlar. Fabrika yöneticileri, müzik eşliğinde yapılan üretimin işçilerin verimliliğini artırdığını düşünüyorlar.

Fabrikada daha önce işçiler kendi radyo-teypleriyle müzik dinliyorlarmış. Ancak elektrik kablolarına takılma gibi olaylar nedeniyle fabrika yönetimi fabrika içindeki tüm radyoları kaldırıp, bir müzik sistemi kurmuş. İşçiler haftada bir kez hangi tür müzik istediklerini oybirliğiyle belirleyerek yönetime bildiriyorlar. Böylece o hafta müzik yayınında çalınacak müzik belirleniyor. Ayrıca, bu sistemle işçilere çeşitli konularda haberler de iletiliyor.

FARKLI YÖNTEM

Fabrika, üretim hattında kullanılan yeni yöntemlerle de dikkat çekiyor. Motor ve diğer yürüyen aksamlar ilginç bir yöntemle gövdeye monte ediliyor. Motor ve diğer yürüyen aksamlar farklı bir bölümde birleştirilerek tek parça haline getiriliyor. Daha sonra bir vinçle diğer hatta getirilerek burada iki işçi tarafından gövdeye monte ediliyor. Böylece, çok kısa sürede ve hatasız olarak otomobilin montajı tamamlanıyor. Diğer fabrikalarda ise motor, süspansiyon, amortisör ve diğer yürüyen aksamlar farklı hatlarda tek tek gövdeye monte ediliyor.

UÇAK FABRİKASI

Land Rover'ın hikayesi İkinci Dünya Savaşı'ndan sonra başladı. Çiftlik evlerinde kullanmak üzere Spencer ve Maurice Wilks kardeşler, Amerikan Ordu jipi aldılar. Bu aracın potansiyelini gören iki kardeş, 1946 yılında İngiltere hükümetinin sanayiye ve ihracat yapan firmalara verdiği destekle, Solihull'da eski bir uçak fabrikasını satın aldılar.

Kardeşler ilk Land Rover modelinin geliştirme çalışmalarına başladılar. Bu ürün iki yıl sonra, 1948'de Amsterdam otomobil fuarında tanıtıldı. Bir efsane haline gelen bu model, dünyanın bazı yerlerinde insanların gördüğü ilk motorlu taşıt oldu.

1984 yılında BMW AG Türkiye distribütörü olarak kurulan Borusan Otomotiv, geçtiğimiz Ağustos ayında da Land Rover Ltd. ürünlerinden Freelander, Yeni Discovery ve Range Rover modellerinin Türkiye distribütörlüğünü üstlendi

Askerlere off road

Solihull fabrikası içinde off-road parkuru bulunuyor. Bu arazide üretilen 4x4 araçların testleri yapılabildiği gibi Land Rover sahiplerine de burada off-road teknikleri öğretiliyor. Land Rover bünyesindeki test pilotları yılda 3 binden fazla 4x4 araç sahibine bu pistte eğitim veriliyor. Land Rover Jungle Track pistinde, sudan geçme, yokuş tırmanma, yokuş aşağı inişin yapılabildiği özel parkurlar bulunuyor. İngiliz silahlı kuvvetleri de, Land Rover'in bu özel pistinden yararlanıyor. Askerlere, bu pistte off road teknikleri öğretiliyor.

Yeni Discovery'nin yüzde 95'i değişti

LAND Rover firması, Yeni Discovery'nin tasarımında dış görünüşü tamamen değiştirmek yerine taze bir hava katmayı tercih etti. Şu anki modelinin müşteriler tarafından çok beğenilmesi nedeniyle dış görünüşünde büyük değişiklik yapılmazken, yeni Discovery'nin parçalarının yüzde 95'i yenilendi. Gövde panellerinde kullanılan alüminyumun yerini çelik paneller aldı ve aracın boyu 150 milimetre uzatıldı. Dış tasarımdaki değişiklikler ve iyileştirmelerin yanında, iç tasarım bir önceki modele göre çok daha büyük yenilikler içeriyor. Kullanım kolaylığını artırmanın yanında, iç tasarımdaki yeni çizgi, ilk kez görenlerin bunun ‘‘yeni’’ bir model olduğunu daha iyi kavramalarını sağlıyor.

Kaputun altında ilk kez kullanılacak iki motor yer alıyor. Daha önce Range Rover modelinde kullanılmakta olan 4.0 litre hacme sahip V8 motorla birlikte, ileri teknoloji ürünü, direk enjeksiyonlu 2.5 litre hacme sahip bir dizel motor seçeneği bulunuyor.

9 milyon adet satan Ford Fiesta yenilendi

1976'dan bu yana 50'den fazla ülkede, 9 milyonun üstünde satan Fiesta yenilendi. 2000 model yılında Ford Fiesta'daki en dikkat çekici yenilik değişen ön ve arka tasarımıdır. Yenilenmiş ön tasarımında biraraya getirilen farlar, yeni kaput ve ızgara, Ka ve Focus'un ‘‘yeni çizgi’’ tasarımının yansımalarını taşıyor. Fiesta Flair ve Fun modelleri, yeni model yılında da geniş renk seçenekleri ile sunuluyor. Flair 8, Fun ise 4 renk seçeneği ile yeni model yılına girerken, biber kırmızısı, ampora mavisi ve kurşuni giri Flair'in, buz yeşili ise Fun'ın 2000 model yılındaki yeni renkleri olacak. Her iki araçta da, bir önceki model yılında olduğu gibi, gövde rengi tampon standart olarak sunulurken, Fun modelinde gövde rengi aynalar tasarımı bütünlüyor.

Yeni yerli Accent 2001'de Türkiye'de

BU yıl Uluslararası Frankfurt Otomotiv Fuarı'nda ilk kez tanıtımı yapılan ve büyük ilgi toplayan yeni Hyundai Accent Türkiye'de 2001 model olarak sunulacak. Yeni ürünün yurtdışında büyük talep görmesi üzerine yeni Accent'i Türkiye'de üretme kararı alan Hyundai Assan konuyla ilgili çalışmalarına başladı. Kore'de yaklaşık 210 milyon dolarak harcanarak geliştirilen yeni Accent projesi yaşanan deprem nedeniyle ertelenirken, İzmit'teki yerli üretim çalışmaları yeni yılla birlikte hızlanacak. Accent'in üretim hazırlıklarının ancak 2000 yılının ikinci çeyreğinde tamamlanacağı tahmin edilirken, programın planlanan şekilde devam etmesi durumunda yeni Accent 2001 model olarak piyasaya sürülecek.

4 ekip 4 ayrı araç tasarımı için çalışıyor

ROVER Group'un bütün araç ve geliştirme birimlerini aynı çatı altında toplandığı Heritage Motor Center'da, tasarım ve çeşitli araştırmaların yapıldığı laboratuvarlar bulunuyor. Ayrıca bünyesinde Rover Group'u otomobillerinin sergilendiği bir müze de var.

1200 mühendisin görevli olduğu merkezde, çalışanların yaratıcılıklarını ortaya çıkarabilmeleri ve verimliliklerini artırabilmeleri için sessiz ve rahat bir ortam hazırlanmış. Isı ve ışıklandırma özel olarak yapılmış. Sekreter ve çay ve kahve gibi servis hizmeti verenlerin olmadığı merkezde, herkes kendi işini kendi görüyor. Ayrıca hiyerarşi ve çalışanların müdür, müdür yardımcısı, şef gibi ünvanları yok. Sadece çalıştıkları birimin ve ekibin kod numarasıyla tanınıyorlar. Şu anda merkezde 50-60 kişiden oluşan 4 ekip, 4 yeni araç tasarımı için çalışıyor.

Ayrıca üretilen ya da üretim aşamasında olan araçlar bu merkezde ses, motor performansı, rüzgar, çeşitli iklim testlerinden geçiriliyor. Rakip markaların da testi yapılabiliyor.

Merkezde dünyada birkaç fabrikada bulunan rüzgar laboratuvarı bulunuyor. 14 milyon sterline mal olan bu laboratuvarda, araçlar sıcak, soğuk ve nemli hava şartlarında test ediliyor. Böylece, araçların bu değişik ortamlardaki performansları gözleniyor. Otomobillerde ortaya çıkan sorunların tespit edilerek giderilmesi amaçlanıyor. Bir başka bölümde ise otomobilin çeşitli parçalarının dayanıklılığı test ediliyor. Örneğin amortisörün bu testi geçebilmesi için 77 bin kez hiç durmadan çalışması gerekiyor.

Araştırma geliştirme merkezinin bir başka ilginç bölümü de, otomobilin dışarıya verdiği sesi azaltmak için çalışmaların yapıldığı laboratuvar. Yapılan çalışmalar sonucunda otomobilin 77 desibel olan sesi, 74'e indirilebilmiş. Şimdi bu sesin 71'e indirilmesi için çalışılıyor. 120 desibel bir uçağın kalkış anında ortaya çıkardığı ses, 80-90 desibel fabrikanın içindeki ses, 70 desibel ise bir ofis ortamındaki ses. Bu nedenle mühendisler otomobilin çevreye verdiği bu ses kirliliğini azaltmak için yoğun uğraş içindeler. Otomobilin sesi, motor, egzos, lastik, havalandırma, parçaların birbirlerine sürünmesinden ortaya çıkan seslerin toplamından oluşuyor. Otomobilde en fazla ses, motor ve lastiklerden kaynaklanıyor. Ancak motor sesi, 2 ve 3'üncü viteslerde daha fazlayken, 4 ve 5'inci viteslerde düşüyor.



Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!