Online alışverişe 500 milyar TL yatırdık

Güncelleme Tarihi:

Online alışverişe 500 milyar TL yatırdık
Oluşturulma Tarihi: Şubat 25, 2024 07:00

Ipsos’un 2023’e ilişkin Türkiye geneli online alışveriş araştırması, 2021’den bu yana e-ticaretten alışverişin altı kat büyüdüğünü ortaya koydu. Araştırmaya göre 2022’den 2023’e büyüme yüzde 96 oldu. Yıllık hacim 500 milyar TL’ye ulaştı. Ortalama kişi başı harcama 15 bin 362 TL olurken tüketicilerin daha seyrek ama daha yüksek meblağda ürün satın aldıkları görüldü.

Haberin Devamı

Pandemiyle birlikte hızlanan online alışverişte trendler değişse de yavaşlama olmuyor. Ipsos’un 2021-2023 yılları arasındaki e-ticaret hareketlerine dayanarak yaptığı araştırmaya göre 2023’te Türkiye online alışverişe bir önceki yıla kıyasla yüzde 96 daha fazla para harcadı. Raporda, “Yıllık online alışveriş enflasyonun üzerinde arttı” yorumu yapılırken, büyüklüğün 500 milyar TL’ye ulaştığı belirtildi.

SEPETLERİN DEĞERİ ARTTI

Türkiye genelinde yapılan araştırmaya 8 bin kişi katıldı. Buna göre online alışverişçiler 2023’te daha seyrek alışverişe giderken, harcama artışını destekleyen faktör ise online sepet değerinin artması oldu.

Online alışverişe 500 milyar TL yatırdık

Kaynak: Ipsos E-Ticaret Paneli, Ocak – Aralık 2023

Haberin Devamı

Araştırmaya göre 2022’de kişi başı ortalama harcama 8 bin 668 TL iken, 2023’te bu rakam 15 bin 362’ye çıktı. Yine 2022’de kişi başı 27.7 kez online alışveriş yapıldı ama 2023’te bu sayı 25.5 kereye geriledi. Buna karşılık sepet değerlerinde tersi bir durum söz konusu oldu. 2022’de kişi başı ortalama sepet değeri 313 TL iken, 2023’te 601 TL’ye yükseldi.

ELEKTRONİK BİRİNCİ SIRADA

Online harcamanın yüzde 15’i hızlı tüketim ürünlerine (gıda, içecek, kişisel bakım ve temizlik) yüzde 85’i ise diğer ürünlere yapıldı. Pazarın büyümesini domine eden ise ‘diğer ürünler’ kategorisi oldu. Burada yer alan moda, beyaz eşya – mutfak ürünleri, ev dekorasyonu ve kişisel bakım aletleri başlıkları, genel harcamaya göre daha yüksek artış gösteren kategoriler oldu. Cilt bakım ürünleri hızlı tüketim ürünleri başlığında en yüksek payı alırken geçen seneye göre de artış gösterdi.

Online alışverişin yüzde 44’ü elektronik ürünlere gitti, yüzde 38’i moda ürünleri, yüzde 9’u ev ürünleri, yüzde 3’ü kozmetik ve yüzde 2’si de anne-bebek ürünlerine harcandı.

Online alışverişe 500 milyar TL yatırdık

Haberin Devamı

ÖZEL GÜNLERDE ALIM ARTTI

E-ticaret harcamaları yılın özel günlerinde (kampanya-indirim) arttı, bu etki yılın son iki ayında görüldü. Bu dönemde harcamayı etkileyen hem daha fazla kişinin alışveriş yapması hem de diğer aylara göre alımların sıklaşması oldu.

Alışveriş platformları arasında pazar yerleri ön plana çıktı, bu girişimlerin gelişimi 2023’te de devam etti. İndirim marketlerinin online operasyon içinde payı ise artmaya devam etti.

Online alışveriş harcamasında özellikle 2023 yılında kampanya dönemlerinde “kasım-aralık” artışı ortalama bir aya göre daha yüksek gerçekleşti.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!